J5. Har en hybridfyra jag gillar. Och Callaways Apex UW 19°. Ping G430 LST med Kaili x-stiff kompletterar den delen av bagen. Tre TaylorMade HiToe-wedgar och en Odyssey Ai-One #7 i andra änden. Och så bollhåven …
Finns ju ett antal ”direkt till konsument” märken som är klart billigare, och vissa kan fås som komponenter om du vill bygga själv.
Jag har själv ett set Takomo 301 Combo, och kan absolut rekommendera dem…och de kan ju fås som lösa klubbhuvuden om man redan har skaft.
Det storea problemet i de märkena är ju den minimala chansen att ens se grejerna IRL innan köp.
Jag kikade på takomos 101T, specade enligt vad jag TROR att jag vill ha dom
tot summa 619,00 EUR
Ja, jag håller med gällande nackdelen att inte kunna se eller känna på klubborna före…men det är ju också avsaknaden av återförsäljare som gör dem billiga.
Jag är personligen allergisk mot för mycket offset, så efter att ha kollat specarna och jämfört med mina Wilson staff CB, så kom jag fram till att det vara bara att beställa ett set Takomo 301 Combo.
Allt från beställning och betalning till leverans och kundsupport* funkade skitbra.
Enda problemet för mig är att jag med åldern blivit svagare, så KBS tour 120 S kändes en grutta för styva men samma problem hade jag haft med vilket hyllset som helst.
Löste det genom att softsteppa dem ett steg, vilket egentligen inte borde vara tillräckligt…men kanske placeboeffekten funkar i det fallet…för klubborna funkar hur bra som helst!
*) Åland är utanför EUs tull/skatteunion (därför finns det taxfree på färjor som går via Åland) så jag måste betala moms på leveransen. Momsen var redan inkluderad i priset, men den extra momsen betalade Takomo tillbaka direkt efter att jag skickade in bevis på förtullning/momsbetalning.
Den som gillar sådana klubbor kan ju med fördel avvakta till nästa säsong och titta på just klubbor från Wilson eller Cobra - båda med järnset till betydligt bättre priser än de stora drakarna. Den som inte tvunget måste ha senaste generationen (på de mindre tekniska järnklubborna skiljer inte mycket) kan hitta bra priser med lite snokande. Då kan man sannolikt se dem först (och till och med få en skicka tillbaka-garanti om man inte gillar vad man ser när de kommer hem, gissar jag).
Jag har sett dessa live… det är jämförbart med ett apex pro från 2006 eller nåt av mizunos cb’s från ungefär samma tid.
Inget fel alls på dem visuellt och all världens olika mer eller mindre kända märken har gjort något designmässigt likt under åren.
Det gör nog att skrapa fram något obskyrt japanskt för samma peng om man vet var man ska leta. Det ryker nog ändå på frakten så tacomo blir nog billigare.
Är de smidda?
Har man gjort test med spektrometer?
Är kändare märken verkligen smidda när de säger att de är det?
Märker man skillnad?
Kanske mer ett svar till Nils… men ändå.
Jag har lagt undan de klubbhuvud jag spelat med en längre tid. Det märket har försökt kopiera det bra med dem i flera omgångar och faktiskt lyckats.
Det betyder att det finns 1-2 modeller från början/mitten av 10-talet som i princip bara kan ”slås” av de nyare ”ihåliga” modellerna som kommit de senare åren.
Just detta märke gör som alla andra dvs. de har en grundmodell som de alltid, mer eller mindre, baserar sin design på. Så, snackar vi players, så finns det inte extremt mycket att göra… som inte gjorts förut.