Idag

Mitt +40 år gamla tvåhands kusthaspelspö är 9’ med en 40-rulle laddad med 0.16 Kairiki flätlina. Eftersom jag vadar behöver jag inte kasta 100 meter. Men jag får nog ut ett 18g. Wiggler ca 60-70 meter. Man fiskar av rätt mycket vatten i den cirkeln.

Var ute en runda efter torsk idag, men fick gå hem igen eftersom havet var proppfullt av löst ålgräs i blåsten. Vevade hem två meter så var kroken full av gräs. Nya tag imorgon när det har mojnat.

Klart, är säkert grundare där du fiskar kanske?
Inga läsidor? Typ runt uddar eller så?
Har aldrig fiskat söder om Blekinge så jag vet knappt hur det går till där😅

Blev det en stund på rangen för att varva ned. Så skönt att ha hela rangen för mig själv och mysa ut lite wedgar i elljuset.

Rimmar inte. Går bort.

Enda vettiga poesin nuförtiden är i låtar.

Läste lite Frostensson, brr… men det var lite kul enda gången jag tog buss till Kalmar, och jag hamnade bredvid en dam som jag direkt gissade var bibliotekarie. Trångt och jävligt, men i alla fall, bäst som hon satt och lyssnade i hörlurar så fick jag höra ”yes, yes, yes!”, och hon skakade knytnäven i som ett golfproffs som satt en avgörande putt. Tranströmmer skulle visst få nobelpris.

Jag fiskar i Öresund, precis söder om Malmö. Vääldigt långgrunt här, midjedjupt minst 500 meter ut. Idealiskt för flugfiske, stor risk för bottennapp med tunga drag.

Ööööh? Haiku, anyone?

1 gillning

Haiku är ett undantag, har fuskat med det lite. Men att prestera något med rim ochversmått skapar musiken i orden.

Men ok, ge mig den bästa dikt du sett av modern icke-rimmande poet, övertyga mig.

Satt faktiskt på bussen och nickade vänligt då hon googlade och visade på sånt här

Allegro

Jag spelar Haydn efter en svart dag
och känner en enkel värme i händerna.

Tangenterna vill. Milda hammare slår.
Klangen är grön, livlig och stilla.

Klangen säger att friheten finns
och att någon inte ger kejsaren skatt.

Jag kör ner händerna i mina haydnfickor
och härmar en som ser lugnt på världen.

Jag hissar haydnflaggan – det betyder:
»Vi ger oss inte. Men vill fred.«

Musiken är ett glashus på sluttningen
där stenarna flyger, stenarna rullar.

Och stenarna rullar tvärs igenom
men varje ruta förblir hel.

Får mig att tänka på då jag och några andra småbarnspappor i Karlstad kände oss kulturiga och gick på Sånger från andra våningen på Karlstads biblioteketbiografen. Då the end nåddes blev det en tjock, obekväm tystnad i biografen. Och sen hördes en kvinnoröst : ”dä ä la jämt sån här dret som sån där kulturelit gillar”. Vi nickade instämmande.

Du har ju själv visat att det kan funka fint utan rim :wink:
Jag kontrar med en klassiker.

Shall I compare thee to a summer’s day?
Thou art more lovely and more temperate:
Rough winds do shake the darling buds of May,
And summer’s lease hath all too short a date;
Sometime too hot the eye of heaven shines,
And often is his gold complexion dimm’d;
And every fair from fair sometime declines,
By chance or nature’s changing course untrimm’d;
But thy eternal summer shall not fade,
Nor lose possession of that fair thou ow’st;
Nor shall death brag thou wander’st in his shade,
When in eternal lines to time thou grow’st:
So long as men can breathe or eyes can see,
So long lives this, and this gives life to thee.

Jag kontrar med rock-poesi.

My breath smells of a thousand fags
So when I’m drunk I dance like me dad
I’ve started to dress a bit like him
And early morning when I wake up
I look like Kiss but without the make-up
And that’s a good line to take it to the bridge

Egon

… är det singles day i golfshopen.
Diskriminerande?

Egon

… startade jag upp blender för första gången på länge. 3d printa förhöjning till kaffefacket på efpreffomaskinen så man inte behöver fylla på bönor så ofta är planen… först 1cm hög så man vet så allt lirar och sen blir det väl 5-10cm högt.

Eller inte

Björkens nakna gren
Ingen sol den här veckan
Långt norr om Gaza

Nej, det lägger vi på is och plockar fram Tomten på youtube dan före julafton

Vadå ? Singelhandikappare får rabatt ? :face_with_raised_eyebrow:

Ja? Eller inte?
J-a hittepå… men kul att det blir än värre med rabatten i en golfshop än på Elgiganten.
Tror inte någon blir nekad, men ändå. :wink:

Egon

Har jag blivit tvingad att titta/lyssna på så mycket bättre. Hajade till när jag fick syn på Jonathan johansson. Han ser ut som Christer Pettersson ju.:sweat_smile:
Om cp hade en son, typ

Big nope. Värre än huggormen med birdie på ettan.

Idag är det dags att skotta snö för andra gången den här säsongen. Cirka 2dm har kommit under natten och morgonen.

3 gillningar

Dök det upp info om nya drivers. Jag skulle kunna berätta mer, men det blir för tidsödande att åka runt och döda alla som läser.

Jag är icke läskunnig så jag nöjer mig med lite tydliga bilder. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Kan du inte bara berätta vilken som är dyrast så vi vet vilken som är bäst?