Idag var det paus i allt som har med lång-golf att göra.
Sambon som inte spelar lång-golf utmanade mig på en runda på de nya mini-golf-banorna i närområdet.
18 banors bana (heter det så på mini-golf-språk ?)
Sambon spelade ovanligt bra, och vi var lika inför sista banan och där fick sambon i bollen på 2 slag medan jag behövde 4 slag. 48 slag för sambon och 50 för mig.
Vinnaren bjöd förloraren på en tröst-glass.
Till nästa gång bör vi i förväg bestämma reglerna när man slår utanför banan (out of bounds på lång-golf-språk). Nu hävdade sambon att man får placera in bollen där den passerade sargen utan pliktslag. Jag skulle nog vilja att det var lång-golf-regeln för out-of-bounds som gällde, men nu var det ju inte lång-golf.
Jag får leta rätt på R&As mini-golf-motsvarighet och se vad det står i reglerna.
På vägen hem droppade vi in hos grannen som hade gäster, gästerna bjöd på en whiskey.
Har en korthåls frisbeegolfbana alldeles nära i en dunge i området. Brukar gå dit och spela de sex hålen ganska ofta. Mycket enklare men ändå mycket av känslan i långgolf. Finns en fullängd bana vid jobbet där jad och ett par kollegor kör ett par hål på lunchen ibland. Finns säkert ett regelverk där också.
Låter inte särskilt effektivt, och ganska kostsamt, Möjligen skulle de kunna komma i fråga på ett vattenhål på banan vid jobbet men den långa träkäppen killarna med ryggsäckarna brukar använda är nog bättre.