Är det ljust nog för golf kl 22:09 men banan öppnar inte för säsongen förr än på tisdag.
Idag fick jag äntligen igång gräsklipparen efter 7 sorger och 8 bedrövelser.
Förra helgen började det klippas gräsmattor bland grannarna och jag förstod att det nog var dags att försöka få igång klipparen.
En halvgammal klippo med bensinmotor
Jag gick ut och drog några drag men inget hände och tänkte att jag cyklar förbi lokala motor-/maskin-butiken och köper nytt tändstift på Måndag.
Måndag: Cyklar iväg och köper tändstift, byter tändstift och gör nytt försök. På andra draget går dragsnöret av. Jag tänker, imorgon köper jag ett nytt snöre.
Tisdag: Cyklar iväg och köper nytt snöre, gör det icke-manliga kollar instruktion innan jag börjar med arbetet att byta startsnöre. Efter en lång stund inser jag att snöret är för grovt, det går inte att använda till denna klippare.
Onsdag: Cyklar iväg och köper ett nytt snöre, lite tunnare. Jag monterar snöret och gör nytt startförsök. Inget händer.
Torsdag: Tömmer bensintanken och fyller på ny fräsch bensin, nya startförsök men inget händer.
Fredag: Det kanske är luftfiltret som behöver bytas, tar bilen och köper nytt filter. Hade en stund en tanke att montera det nya filtret men det blir en golfrunda istället.
Idag Lördag: Monterar det nya luftfiltret, inget händer vid startförsök. Tänker att det kanske är startsnöret som är lite dåligt spänt. Spänner snöret och tänker att det är det sista tappra försöket. Och något förvånande startar den jä.la klipparen.
Imponerande
Klippo går aldrig sönder.
Kvalité rätt igenom, men lite underhåll kräver dem ändå
…. håller vi på Harold!
Målade jag vindskivor och underspikning.
Skylift ftw. Såå mkt enklare än med
Förklarar varför gräsklippare är såna miljöbovar.
Själv är jag miljöhjälte i år.
Så säger alla som inte ägt en klippo själva.
Hade en hela mitt husliv.
Hade blivit en klippo efter 22 år med huskvarnan om inte farsan dumpat en Al-ko på mig. Jäkla monster men det går fort att få det klippt.
Klippon på landet gick sönder, hållaren för gasreglaget pajade, min provisoriska lagning är dock rätt bra, den har funkat en 3-4 år.
I mina sökningar hittade jag en väldigt dyr klippare.
Husqvarna CEORA 546 EPOS
Går att köpa för det facila priset av 373 700 kr.
Passar bra i slottsträdgården där jag har mina Königsegg parkerade.
Alltså motor + kåpa går ALDRIG sönder. Allt annat får man byta med tiden
Dragsnöre är ju slitdel precis som luftfilter och tändstift, att fäste för gasreglage spricker är ju dock B!
Har inte Koenigsegg klippaggregat som tillval?
…har vi negativa elpriser i hela Norden + Baltikum.
Mycket vind och sol i södra Sverige samt Europa genererar överskott på el.
Och då har vi dessutom bara 3 kärnkraftsblock av 6 i drift just nu…
På det inlägget kan man reagera på en massa olika sätt.
Blåser det så blåser det ungefär lika mycket överallt i västeuropa norr om alperna. Är det i vindstilla eller nära vindstilla så är det i allmänhet lika i det angivna området.
Bra! Så skall det vara året om!
I solcellsgruppen på Facebook har många panik och funderar på om dom ska måste stänga av sina solceller när det är minuspriser för att slippa betala för sin överskottsel
Då har man inte riktigt förstått syftet med solceller…
Förgasarna strulade på alla tre klippo jag har fått ta hand om. Gick ofta att få igång men gick ojämnt och dåligt. Skitdesign.
Edit: Dessutom vägde dom typ 4x mer än vad dom borde. Och klipparrotorerna/aggregaten var skit rakt igenom.
Men det är väl en sån där farfargrej att “klippo är bra skit”.
Gjord i gjutjärn, väger ett ton, går ojämnt och har noll finnesser i gåläge, samt går sönder. Bra skit som pensionären säger.