Idag

Ska ni höja greenfeen?

Årsmötet är uppdelat i två delar, vårmöte och höstmöte. Avgifter såsom greenfee beslutas på höstmötet.


Rejält snöfall hela dagen.
Inte direkt vad jag önskar mig.

1 gillning

Ni har norrskenet

1 gillning

Äschh det är bättre med övertidspass. Ni slipper att den elaka PGA tvingar dig spela lite överallt och därtill 4 rundor. Lägg till all träning. Helt klart mer tid för vänner o familj utan PGA men med övertidspass…

1 gillning

2 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Förstöra hålkanter

Årsmötet avlöpte väl, de två små orosmoment som funnits bland medlemmarna kunde enkelt besvaras.
Det största problemet enligt mig är att den del av banan som ligger riktigt lågt blir översvämmad om det regnar mycket. Detta problem diskuterades en del, arbete pågår med problemlösning.

1 gillning

Och i natt kom det ännu mer här…

Hänvisade du till landhöjningen och stängde ärendet?

1 gillning

Samma här. Har dumpat 15 cm senaste dygnet.

Funderade om jag skulle relatera till klimataktivisterna, återställ våtmarkerna.

Diken behöver rensas, dränering förbättras.

1 gillning

Jag kan inte det här så det kanske kräver en ny tråd!?
Dränering är tydligen svårt ety även om ”grundvattnet” (läs, vattennivån i ett närliggande vattenhinder) är en dryg halvmeter under marken … så vill inte vattnet enkelt ner till åtm. i närheten av samma nivå.

Alltså… vi hade en green ungefär med dessa premisser och när det regnade mycket stod det vatten i koppen. En för övrigt frodig och fin green.
Visst, ”thatch” och sånt är ju avgörande samt under… underliggande underlag, men ändå.
Jag undrar lite om inte vattnet runtom trycker på och inte tar emot dränvatten och att det tom. kan bli motsatt effekt?

Men men… nästan hela Florida var ju en gång sumpmark och det gick ju ändra på… :pensive:.

Egon

Idag dök den här annonsen upp i mitt Facebookflöde.
Långdistansgolfturneringsboll :grin:

1 gillning

Kapilläreffekter, kanske? Någon forumist som kan sånt där finns det väl?

Det finns en älv utefter banan där vattennivån för det mesta är betydligt lägre än banans lägsta punkt. Det borde vara tämligen enkelt att förflytta överskottsvatten från banan till älven.

Kul direktöversättning.
Bollen har testats av Golf Monthly som gav den bra betyg.

Problemet är väll att omgivande områden(större area för uppfång av regn,) matar på mer vatten till banan tills det blir mättat på lägre punkter.

Kom min nya bok. Ska bli trevligt att lära sig inför Klaipeda.

/Edit: Den här har nog många av er glädje av.

1 gillning

Bollen fick bra betyg av Golf Monthly. Normalpriset 39$. Beställde ett dussin via erbjudandet för 53kr inklusive frakt. Försökte man beställa 2 blev det normalpris på det andra dussinet.

Recension kommer.

2 gillningar

Man är ju inte expert direkt på detta område. En större damm finns på banans lägsta punkt. Det borde då gå att reglera vattennivån på dammen när nivån går över en viss gräns genom att leda vattnet till älven.

Givetvis kommer det att finnas någon nederbördsnivå där kapaciteten på diken och dräneringsrör inte räcker till.