Armborst kan väl funka om man har rätt modell och rätt pilar? ![]()
… Dog min pc. Varför meckade man inte volvo istället
Om det är en fossil-pc får du börja leta efter en utbytesmotor.
Det är väl vara att söka med reg-nummer på någon söksida.
Du har väl reggat din pc?
Tänkte jag göra ett quiz med filmscen där låt förekommer. Men sen kom jag på hur trött jag är.
För att Volvon hade dött då?
Tog jag mig vatten över huvudet när jag började läsa “Emergent quantization from a dynamic vacuum” som inleddes, “We show that adding quadratic temporal dispersion to a dynamic-vacuum acoustic model yields a fully analytic, exactly isospectral mapping to the hydrogenic Coulomb problem.”
/Edit: För den som undrar handlar det i princip om hur man tar vanlig fysik där ljus som ju är elektromagnetiska vågor färdas i vakuum (Maxwell/kvantmekanik) och tar ett steg till där man antar att vakuumet fungerar likadant som ett medium där ljud färdas (med längsgående vågor och frekvens relaterat till vågtal). Genom detta visar man väteatomens kvantnivåer och vågfunktioner som resonansmoder i sitt “dynamiska vakuum”, d.v.s. som akustiska stående vågor i stället för bara kvantpostulat.
Jag trodde att jag var smart, men det är uppenbart att mina små grå sysslat med trams de senaste 30 åren i stället för att hålla på med nåt vettigt. De är förtvinade och sånt här övergår mitt förstånd numera.
Låter lite som en Fouriertransform för ljus. Man går från en dimension till en annan, för att kunna hantera ekvationen/utbredningen/komponenterna.
Det intressanta är ju antagandet att vågorna fungerar likadant i vakuum och att man med denna hypotes bättre kan förklara mörk energi etc.
Med Casimir-effekten tror man sig ju kunna utvinna energi ur ”ingenting”.
Den är väl bevisad, eller?
Igår ringde en fd kollega, ville prata av sig och få tips o råd..
För snäll för sitt bästa bipolär nivå 3 kämpar o sliter o vips är det eventuellt dax för skuldsanering.
Han trivdes i det teamet han jobbade i tidigare, vi var några som strukturerade upp det han skulle utföra/lära sig.
Efter lite mer snack insåg jag att det mesta är rörigt i hans liv för tillfället.
Mao tips/råd får mål framåt, kortsiktiga långsiktiga..
Någon länk skulle han uppskatta.
Var tvungen att googla då bipolär är med i mixen.
Funderar på hur/vad som bör vara det enkla upplägget korta mål,/långsiktiga mål..
Kommer att tänka på förordet i C, som var relativt nytt då, kursboken förra seklet som började med:
When i trouble, when in doubt,
run i circles,
scream and shout.
Du får applicera det när du läser ![]()
Teorin är ju väl underbyggd, men premissen att man därför ska kunna utvinna energi ur “tomma intet” är kanske inte helt bevisad.
Men, I love the smell of quantum mechanics in the morning!
Visst är det härligt, på sitt eget speciella vis, när man liksom bara halkar in i ett sånt där litet skov av dykning i nåt lattjo ämne. Ibland dyker man en hel del djupare. Ibland halkar man efter tag iväg i laterala skift som heter duga. I alla fall om man är jag, men jag anar nåt lite liknande där i ditt inlägg. ![]()
… funderar jag över kommande säsongs inköp av handske. Den modell jag vanligtvis använder kostar 349:-.
Om jag tittar på det med klara ögon där jag byter optimalt samt ev. misslyckas lite vid regn så får jag räkna med 4-5 handskar/säsong. Rätt dyrt ändå. ![]()
Egon
Har en massa såna projekt för att ta mig vidare, där jag använder chatgpt et al. Kvantfysiken är en.
Kolla hitte-lådan på valfri klubb ![]()