I bagen 2025

Var en god konsument och köp köp köp. :wink:

Hur många amatörer har ens samma putting stroke i en månad? Jag tycker själv det är svårt att vara konsekvent med uppställning och avstånd till bollen och…

1 gillning

Jag är benägen att hålla med Marten här, dock skall inte placeboeffekten glömmas bort. Det finns ju en vetenskaplig undersökning där golfare fick prova en putter som sades ha använts en välkänd PGA spelare. Genast puttade de betydligt bättre. Undersökningen visade på 15% fler sänkta puttar från olika avstånd.

Jag tror samma sak gäller en skräddad putter, om spelaren tror att hen kommer att putta bättre så gör han det.

Har just hämtat ut två nya klubbor, ska föra statistik resten av sommaren och se om det blir fler träffade fairways än tidigare.

Är såsom Marten skeptisk då hobbyspelaren inte har tillräckligt konsistent sving för att en skräddarsydd klubba ska hjälpa speciellt mycket.

När det gäller puttstroket är det en mycket långsam rörelse, då används muskelminnet mycket mindre än vid en snabb rörelse. Vad vi tänker under rörelsen påverkar mycket mer. En teknisk korrigering av puttstroket är därför tämligen lätt att göra.

När man väl har hittat sin första putter som fungerar skapligt de bra dagarna behöver man aldrig mer köpa en putter.

Nu har jag sagt mitt, trots att jag är skeptisk har jag nu 9 klubbor som anpassats för min sving i bagen. Lättlurad golfare.

1 gillning

Jag är ingen expert men P790 verkar ha mindre offset än T250? Men du kanske menar det visuella på nåt vis?

Ja det handlar ju väldigt mycket om självförtroende och känsla. Det är ju därför en sån som Jesper Parnevik har hundratals olika putters och han tar sen som känns bäst på ett väldigt subjektivt sätt av vad det verkar. Inte den putter som objektivt passar honom bäst.

Som tur så behöver man inte tro o gissa, det går att mäta för att få veta vad som händer vid puttning.
När det gäller andra klubbor ser det ut som de flesta litar på värden från protracer trackman o dylikt.

1 gillning

Jag ska väl inte säga så mycket heller då jag provade ut järnklubborna. Men det var egentligen mer för att få rätt längd och lie på skaftet än själva klubbhuvudet. Valde P790 för att jag helt enkelt slog längre och tyckte att det var roligt. Har dock ändå bra höjd och bra nedfallsvinkel så det är inga problem att stoppa bollen.

Kan även tänka mig att rätt skaft på träklubborna kan gör en del för stabilitet och längd. Däremot tror jag det spelar mindre roll om huvudet är av absolut senaste snitt eller har rätt märke.

Kort sagt. Skaftet borde vara viktigare än klubbhuvudet.

Just den dagen ja. Sen två dagar senare puttar samma amatör på ett annat sätt…

Man behöver inte skräddarsy en putter men om du bara får rätt huvudtyp för ditt naturliga stroke så har du mycket att tjäna på det.
Ganska stor skillnad om du har en rak eller bågformad rörelse, sen kan du välja fritt bland hundratals modeller inom dessa kategorier baserat på känsla och utseende.
Man ska inte göra det svårare än vad det behöver vara.

Den enda delen av puttern som träffar bollen ser dock likadan ut. Hur skaftet är infäst i huvudet påverkar inte bollträffen rent fysiskt så siktar du åt rätt håll och slår lagom hårt så trillar bollen i. Gör du inte det så missar du.

Men visst, rent känslomässigt och mentalt påverkar det säkert en del och det ska inte underskattas.

Jag har valt en Taylormade Spider med långa siktlinjer eftersom jag tycker det blir lättare att sikta. Andra vill ha en bladputter osv. Så visst finns det skillnader.

Jag gillar även de moderna puttergreppen bättre än de gamla eftersom de har en så tydlig platt framsida vilket underlättar siktningen. De är även tjockare än förr vilket automatiskt gör att man inte håller så hårt i klubban.

Nu börjar du enbart framstå som obstinat, antar att du skulle putta lika bra med ett putterhuvud som är fäst i greppet med ett snöre eftersom du är amatör och har så ojämn sving och delen som träffar putten fortfarande är densamma?

2 gillningar

Nej absolut inte. Klart man ska hitta en putter man trivs med och som gör att man får självförtroende osv. Men jag tror det handlar mer om mjuka värden. En känsla.

Ja men den ska inte anpassas till något som inte passar utan tvärtom, det som passar ska ge känslan.

1 gillning

Halvvägs in i säsongen, stor omsättning på drivern men tillbaka med en gammal favorit nu. Scoren är bra. Puttern gjorde stor skillnad, upplever att den är väldigt lätt att starta bollen på linjen med.

G400 LST 10*
Titleist TS2 16,5*
Titleist TS2 21*
Bridgestone J15CB 5-W
Callaway Jaws Raw 50, 54, 58
Odyssey Triple Track Ten

Som sagt i annan tråd: I år kan jag inte putta vettigt med min Scotty delMar. Jo, på Vallda kunde jag. Där smeker man bara iväg bollen o låter den rulla fint.

Därför provade jag ett par olika Spider i går. En väldigt annorlunda känsla. En bra annorlunda känsla. Jag puttade mycket bra på övningsgreenen.

Skillnaden är nog, förutom bakom pannbenet, att jag försöker lära mig putta mer med en rotation av axlarna istf mycket (under)armar och handleder. Det gör jag för att inte bli så dj-a beroende av “känsla”, för min puttning. Anpassning till åldrande muskler och hjärna, helt enkelt.

Puttningen har aldrig varit ett problem och jag har oftast puttat med hälskaftad putter med tåhäng utan offset. Men det är dags att gå vidare efter 37 år med den modellen och metoden.

Har du labbat något med grepptyp på puttern?

Ja.
Har haft tunt standardgrepp på delMar i tre år.
I år bytt till reverse taper för att “ändra någon parameter” och kolla om det blir bättre.
Jag har ett “vanligt” strokeSaver på min gamla putter (DFR2). Hade tunt std på den i många år och bytte bara för att prova känslan.
Tunt standard på ännu äldre putter (Zing2).

Har provat putta backhand också. Mindre vingligt men väldigt onaturligt om jag inte också byter håll (kan putta rätt bra åt “fel” håll) och därmed även byter putter.

1 gillning

Rörande grepp på putter, har några år (för 10 år sedan) provat med moderna tjock-grepp, det funkar inte alls, tycker inte att jag känner var puttern är. Har gått tillbaka till tunnast möjliga runda lädergrepp.

Mätbara värden från tidigare år har för mig givit toe down vid impact1-3*. Div labbande med grepp, sand fyllda skaft,blytejp,backweighting, 2 Tumb grepp fungerade bäst map toe down.
Nu toe down borta…kill the bird kan avhjälpt toe down, helt enkelt ett för slappt grepp.
Nu är det bara resten kvar..

Ett litet puttinggreenpass senare. Kanske hittade jag en delförklaring? Uppställningen.
Jag brukar nog stå ganska öppet med fötterna och liksom ha puttstroket med en push (ref full sving). I och med mitt lilla projekt putta mer med axlarna så är har uppställningen blivit ganska square. Nu hittade jag tillbaka till öppen/push och genast blev det bättre. Framför allt fler i kopp från 0.5-1.5 meter. Skall lufta min DFR2 ändå, en runda, som referens.

Testa att stå square och se till att ha ögonen över bollen, dvs luta ordentligt över bollen, greppa ner om puttern är för lång. Tänk väster axel ner vänster axel upp i puttrörelsen för att få ett rakt stroke