vilken går längst vid ALLA andra samma parametrar?
samma sving
samma hastighet i kroppen
samma loft
samma boll
samma gräs
samma lutning
samma väder
etc
är skaftet längre borde klubbhuvet röra sej fortare eller
Jag tror kanske att “alla andra samma” inte riktigt är applicerbart? Hur ser två klubbor ut om ALLT är lika?
point taken
Ja längre skaft ger högre hastighet. Det är ren fysik. Men det är även större energi som ska in i klubban så det gäller att svingen orkar med det längre skaftet också. Det är nog individuellt.
Personligen föredrar jag fairwaywoods. Hybrider ger mig en skum känsla.
älskar mina hybrider men vill ha nått mellan hybrid 23gr
och minidriver 14gr.
Trä 5 på ca 17-18 grader?
Kollar loft på mina järn vs hybrider…
H4: 22 grader
J4: 24 grader
En H5 har 26 graders loft.
Min H4 går cirka 10-15 (kanske drygt) meter längre än min J4. Jag gissar att en H5 hade motsvarat min J4.
Så för mig: Hybrid går längre. Den går högre. Och speciellt min H4 är användbar även i lite sunkiga lägen. Det är inte J4.
MiniD med 14 och hybrid med 23. Känns som ett lååångt glapp. Typ 50 meter långt.
Peta in en hybrid 19 kanske? Eller en träfemma?
nått sånt är tanken
Som svar på ursprungsfrågan:
Skaftlängd och huvudets vikt måste matcha. En balanserad hävstång alltså och det med individen i åtanke på de mindre avvikelserna från ”normalt”.
Huvudets konstruktion dvs. (V)CoG som ger utgångsvinkel.
Därefter loftet som kontrar eller hjälper utgångsvinkeln vilket drar ned eller ökar spinn.
Mao.
Titta på formen (front to back) och höjden på facet. Efter det kan man titta på loftet.
Intern viktning, som ändrar det huvudformen skvallrar om, kan existera.
Sist men inte minst… hur svingar du.
Kan man slå driver off the deck är inte loft och intern viktning avgörande för bollflykt.
13.5 trä3 (tour version)
17 trä5 (tour version)
21 hybrid.
Det är vad jag har.
Folk som slår betydligt hårdare än jag får inget lyft i trä3 och trä5 men hybriden kan de slå j-vligt långt och lågt.
Egon
Ingen driver?
Jodå, det är den jag använder mest.
Slår kort men oftast rakt.
Egon

Folk som slår betydligt hårdare än jag får inget lyft i trä3 och trä5 men hybriden kan de slå j-vligt långt och lågt.
Hur slår man om man inte får lyft i en träfemma? Nedåt på bollen?
Jag testade driver off the deck på rangen idag. Funkar men bollflykten blir kanske hälften så hög som med peg.
Kan inte slå hybrider så jag föredrar fw-Woods
Just nu 16.5 o 21 grader i loft
Tycker det är mer användbart än vanliga 15,18 grader