Det här går undan. För drygt ett år sen köpte jag ett nybörjarset med golfklubbor åt min son.
Så i juni tyckte han att klubborna var för korta. Köpte då ett enklare set med damklubbor.
Och gissa vad? Jo han tycker nu att han borde ha herrklubbor och att damklubborna är för korta…
Han är relativt lång (ca 175 cm) för att precis ha fyllt 13 men han är tunn. Slår drivern 180-200 meter. Det är en herrdriver för övrigt. Cobra Darkspeed med regular skaft som jag köpte förra veckan.
Jag tycker att han har en prydlig sving och han verkar träffa bollen bra för det mesta.
Jag vill ju köpa nåt att liksom växa i. Men det är svårt. Om 2 år behöver han förmodligen stiff-skaft. Men det är ju inte nåt han ska ha nu. Nu borde han ha typ seniorskaft.
Planen är att köpa ett begagnat set med regularskaft som han kan ha tills han blir 15-16 år och kan skaffa ett “riktigt” set.
Jag tycker att nåt Cobra-set eller typ Callaway Mavrik borde fungera men han själv tycker att han ska ha Titleist T300. Märket är viktigt tydligen…
Nån som har bra tips eller till och med nåt set till salu som kan passa?
Man vet ju inte om de kommer att fortsätta. Min gjorde det inte efter grönt kort och lite hcp säkning då golfarpolaren hoppade på andra sporter. Då gjorde sonen det också. (Dottern hoppade av efter en lektion, i nån missriktad solidaritet till sin mor. Synd, hon kunde verkligen blivit bra, jäkla bra bollsinne o stark för att vara tjej)
Son 1: Startade med halvset juniorklubbor, övergick sedan direkt till herrklubbor, har slutat
Son 2: Startade med juniorklubbor, därefter damklubbor (lite klenare än son 1), har slutat
Ingen mening att lägga stora pengar på utrustning förrän de verkligen blir bitna och börjar rasa i handicap och börjar tävla.
Barn/ungdomar har benägenhet att testa en sport 1-3 år och sedan börja med något annat.
Jag fick cavityklubbor när jag blev lång nog som gjorde att jag tyckte golf var tråkigt och slutade. Hittade lite bladklubbor och sånt jag var “van vid” från yngre ålder när jag började igen och tyckte det var kul igen.
Så först måste man ju identifiera vad ungen drivs av - låga scorer eller en känsla. Enklast är ju att låta han prova så mycket klubbor som möjligt (be folk på kluben att få testslå lite bara?) sen bestämma själv.
Däremot när det gäller längder och sånt innan man når upp dit har jag inte en aning om hur man skall göra. Hjälper ju inte att man har noll intresse för golfutrustning.
Till en början riktigt bra men har senaste haft svårt med timing då klubbhuvud är det som känns i svingen. Klubborna i sig är bra, det är indianen som falerar…
Längden säger herr-klubbor och även om han varit kortare så hade en nedgreponing på klubborna varit ok. Iaf. bättre än dam-klubbor.
Alla kan spela med stiff och faktiskt senior också för den delen. Det handlar inte om slaglängd eller styrka utan om vad spelaren upplever när h*n svingar.
Med det sagt kan lättare skaft måhända passa en lite tunnare spelare bättre men det handlar isf. mer om moi (hela klubbans) och hur kroppen kan hantera vikten.
Kompisens son har spelat 115g stiff sen han var 15 (under 170cm och Max 50kg tung). Han gjorde som AlbertS nämnde… snodde sin farsas klubbor.
Ärligt talat: Att dalta med lätta gubb/tant-klubbor skadar nog mer.
Du har en son som gör framsteg, som håller på med en vettig sport som är fostrande och som ni kommer kunna ha mycket kul tillsammans med. Gör en fitting och satsa på justa prylar. Men vänta till våren, mycket lär ju hända med kroppen på ett halvår i den åldern.
När min grabb började spela var han 8 år. Jag köpte en jädrans massa klubbor och prylar till honom under årens lopp. Jag tyckte det var mycket roligare än att köpa prylar till mig själv! Blev han någon tourspelare? Nej! Hade vi kul ihop? Absolut!!
Nu är han 28 år och vi lirade golf tillsammans för första gången på 8 år. Samma klubbor som han fick när han fyllde 14 och vi hade återigen skitkul!
Detta sagt, är budgeten tajt, köp något begagnat, han kommer spöa dig oavsett vad du sätter i händerna på honom! Lycka til!