Hur slutar outen

Tisdagens runda gav mig följande situation:
Mitt utslag var en smula höger… 50 meter förbi de elaka vita pinnarna


Min boll landade I rondellen, väldigt fint läge.
Längs hela högersidan är det out, fram till där rondellen börjar där out övergår i rött hinder.
Min fråga: slutet gränsen för out går den vinkelrätt mot gränsen?

Edit. Där outen slutar viker den röda gränsen inåt 45 grader

En smula ja… Och jag är ju inte någon regelguru, men jag hade tolkat det som att du nu ligger i ett rött pliktområde/hinder.
Dock, du får ju spela utan att grunda klubban, så jag skulle säga att du slår ditt andra från rondellen…

Tack, det var det jag gjorde.
När jag kom fram till bollen stod det en cyklist där och skrattade “It’s still playable”

1 gillning

Haha, ouch!

Ligger spelaren i rött hinder får klubban grundas och lösa naturföremål flyttas!

1 gillning

Så är det ju nuförtiden ja, my bad!

Nu var det ju bollen som låg i hindret😁

5 gillningar

Nästa fråga, om jag nu valt att droppa, var skulle jag gjort det? Vid gränsen mellan out och rött?
Jag kan ju inte droppa där jag skar outen

:joy:

Jag hade droppat där bollen korsade, gränsen mellan out och rött

Edit:
Tänkte fel! för det går väl inte, då droppar man ju i pliktområdet?
Men hittade du bollen så är det väl närmaste vägen ur hindret/pliktområdet, närmaste bollpunkt, eller?

Krångligt!

Hade det inte varit enklare att spela dig till FW?

95m till pinnen så det löste sig, jag spelade bollen som den låg

1 gillning

Är det verkligen första gången ett sånt hör problem uppdagat sig för dig? :wink:

Tror ärligt talat inte jag slagit så j-a snett och långt förut. Jag bara väntade på att få höra klonket av golfbollar (!) mot bilplåt.
Provis gick samma riktning men inte lika långt…

Men det var fint på min lilla gräsmatta

3 gillningar

Helt plötsligt var vattnet i spel!

Jag väntar fortfarande på att någon regelkunnig svarar på hur man ska göra, enligt reglerna. Generellt när man hamnat i pliktområde finns ju alltid valet att droppa enligt reglerna, spela från föregående plats eller spela bollen som den ligger. Men vad är egentligen “droppa enligt reglerna” här? Är det helt enkelt så att om OoB och pliktområde delar gräns, då finns bara de sista möjligheterna kvar (föregående plats eller spela som den ligger).

Fördelen med att kunna regler är ju att man ibland kan få en spelmässig fördel. Det är ju inte bara ett sätt att “få plikt”. Också väldigt skönt när någon i bollen tvärsäkert säger hur det ska vara när man själv tror något annat…

Du har ju med ett slags plikt 3 alternativ om bollen hamnar i rött pliktområde och du inte kan/vill spela bollen som den ligger:

  1. Slag och distans, dvs slå om bollen.
  2. Droppa bakom pliktområdet på flagglinjen.
  3. Droppa 2 klubblängder från där bollen skar pliktområdets gräns - ej närmare hål.

Vad jag kan se på kartan är alternativ 2 inte möjligt då det inte finns någon bortre gräns för rött pliktområde.
Inte heller alternativ 3 verkar möjligt då du säger att där bollen skar gränsen till rött pliktområde gränsar till out och du kan inte droppa i out-området och du får inte heller droppa i pliktområdet.

Återstår alternativ 1, dvs spela om bollen.

Men då bollen ser ut att ligga bra i gräset i rondellen så var det väl bara att spela vidare därifrån ?

1 gillning

Nja, droppa i flagglinjen utgår från skärningspunkten. Kanske var det du menade?

Om bollen skär vid out borde det teknisk vara skrivet så att det är ”luft-out” dvs. bollen är out oavsett var den hamnar.
Är det inte skrivet så finns bara alt. föregående plats eller spela bollen som den ligger.

Obs. Detta är en, enl. mig, rimlig bedömning med erfarenhet av regler som grund. Jag har inte googlat decisions.

Egon

Dessa två alternativ finns ju alltid när man spelar golf (med undantag för när det är spelförbud eller om man ligger OoB).

Det intressanta, regelmässigt, är alternativet “droppa” och skärningspunkt. Detta i kombination med att man först skurit OoB innan man sedan skär pliktområdesgräns (samma gräns).

Hade jag råkat ut för detta under spel hade jag spelat där bollen låg alternativt från föregående plats om det faktiskt varit ospelbart i pliktområdet. Jag är bara nyfiken på reglerna. Jag försöker lära mig av allt jag drabbats av eller allt jag hör talas om.

Jo, flagglinjen antog jag vara underförstått att det är via skärningspunkten…

Det finns ju fler alternativ. Klubben kan ha en lokal regel att en droppruta gäller t ex.

Det är ju väldigt sällan som out övergår i pliktområde - däremot tvärtom är inte helt ovanligt. Det logiska här hade varit att hela högra sidan är out.

1 gillning