Hur sent får man ändra sig?

I gårdagens match på Salem la min motståndare sin boll alldeles intill ett brofäste på 18:e hålet.

För att slå det kommande slaget var han tvungen att stå på bron. Eftersom detta skulle kunna bli obekvämt.

Han tog ut en referenspunkt och satte en peg där. Slog sen en övnings-sving innan han kände att den platsen trots allt inte var bättre.

Därför gick han tillbaka till sitt ursprungliga läge och spelade bollen som den låg.

Han hade alltså aldrig lyft sin ursprungliga boll, men hade gjort alla förberedelser för lättnad.

Det här kändes inte 100% rätt, tyckte vi båda två.

Men det är svårt att veta vad som egentligen skulle ha varit fel. Men just att han till och med satte ner en peg kändes som att han nu hade bestämt sig för att det var från den platsen bollen skulle slås.

Förstår inte riktigt…
I bollens ursprungliga läge, då behövde han stå på bron?
Han markerade bollens plats, men lyfte han den? Om det spelar någon roll då bollen var markerad är jag oklar över.

Droppade han på den nya platsen?

Om han inte ens lyft bollen så spelar det väl ingen roll om han markerat bollen.
Om han lyft bollen är jag osäker, precis som du, om han kan återplacera bollen på dess ursprungliga läge.

Å andra sidan, en vänskaplig match, han lägger tillbaka bollen på samma plats med samma läge.

1 gillning
  1. Kanske borde jag droppa.
  2. Ska bara sätta ut bollpunkt.
  3. Hmm, bäst jag kollar läget.
  4. Nej, det skulle inte bli bra.

Vore det inte väldigt konstigt om man måste bestämma sig innan man kollat hur en dropp skulle påverka läget?

1 gillning

Så länge bollen inte är lyft kan han ändra sig utan ”kostnad”. Har man lyft bollen kan man återplacera den med ett slags plikt och fortsätta från det ursprungliga läget. Inget konstigt med det.

2 gillningar

Nej det är ju så man känner att det borde vara. Och är. Men det blev ändå så himla lurigt i huvudet just för att han satte ner sin peg :slight_smile:

Men så var det också på 18:e hålet klockan 21:15, och jag hade gått upp 4:20 på morgonen.

1 gillning

Det fanns inget vänskapligt i den här matchen, det var ju måndagsgolfen :wink:

Nej, han lyfte aldrig sin boll. Men han tog ut en referenspunkt och gjorde sig mer eller mindre klar för att slå därifrån.

Vi var fem man som resonerade lite löst, och ingen var helt 100 på om det han gjorde var helt korrekt!

Det är därför man aldrig ska lyfta bollan när man funderar på att ta lättnad, man kan hamna i ett sämre läge än innan och tvingas spela därifrån

2 gillningar

Han gjorde ju 100 procent korrekt på alla vis. Om han flyttat på bollen eller förbättrat läget är det fel men nu var det ju bara noggrant.

Japp. Men vi stod där allihop med känslan av att nåt kanske var fel. :slight_smile:

Låter som han var den bästa golfaren i bollen.

2 gillningar

Det var ju han som undrade om han verkligen gjorde rätt!

1 gillning

Lite som att då man kollar om två klubblängder i sidled är attraktivt så skulle man eller inte skulle man få trycka i en peg bakom bollen som “ena referenspunkten”.

Du får ju göra i princip vad som helst om du inte förbättrar läget eller rubbar bollen.

1 gillning

Funderade då jag läste första inlägget just på det här med att förbättra läge, om en nedstucken pegg i något fall skulle kunna tänkas förbättra ett läge. Men knappast.

Alltså det är nåt med den där jäkla peggen som gnager. Som att den på nåt vis användes som siktpinne.

Så nu utvecklar jag min fråga. Får jag ta hjälp av exempelvis en pegg för att kolla upp en linje mellan mig och greenen? Vetefan hur jag menar egentligen, men ändå.

Tänk att man lägger sig på gräset och använder peggen för att avgöra vinkel mot exempelvis ett träd mellan mig och greenen.

Extremt konstruerat exempel, jag vet. Men jag blir inte av med peg-spöket i mitt huvud.

Släpp det här nu. Du får använda peggen som “siktpinne” om du vill, men du måste ta bort den innan du slår.

3 gillningar

Då släpper vi det :heart:

2 gillningar

Spelaren kan väl t o m markera sin boll, lyfta den (utan att rengöre etc) och provlägga ned den på några ställen han kan tänka sig droppa på. Ser det fel ut är det bara att lägga tillbaka bollen och ta bort markeringen.

edit: Nja, får inte markera och lyfta i det här fallet. Bara i de fall som 14.1c tar upp vad jag tolkar det som.

Korrekt. Se upp med att lyfta bollen innan du bestämt dig.

helt rätt om det är för vatten se till att du har full lättnad både stans å boll