Hur ofta byter ni grepp

Hur ofta byter ni grepp på era klubbor ?

Jag brukar försöka byta vart annat år, vilket blir ungefär efter 100 rundor.
Nu har det varit lite mindre spel de 3 senaste säsongerna och lite stökig tillvaro på sidan om med skilsmässa, flytt, avlidna släktingar mm. vilket gjort att jag inte bytt. Greppen är nog uppe i närmare 150 rundor nu. Nu är dock grepp beställda.

Har inget satt intervall, behövs det så behövs det. Men jag håller ofta efter greppen. Men drivern är på tur, det har en punkt som slitits ner, i övrigt ok.

1 gillning

Uhh… svårt att säga. Kanske typ var tredje år, vilket i mitt fall är runt 150 rundor. Men då pratar vi utbyte av alla greppen, i praktiken byter jag succesivt ut enstaka grepp så snart de känns sunkiga eller torra. Så greppen på driver, hybrid och kanske nån wedge byts oftare.

Har alltid ett litet lager av identiska grepp liggande hemma.

Jag byter ungefär vart annat, kanske vart tredje, år. Har inte ngt fast intervall utan byter “när de grepp som sitter på börjar kännas dåliga”.
Driver, wedgar, tenderar att snabbare bli dåliga än övriga och byts ibland utan att övriga grepp byts.

Precis Nodran, helt rätt. När dom börjar bli hala. Skall köra lite svinto på drivergreppet tack för påminnelsen. Eller så ser jag om jag har något liggande i garaget…

… o nästa gång jag är i stockholm får väl brejan byta på järnen… blivit 2 byten på 8 år så skall vi säga en gång vart tredje år på järnen?

Kör utan handske så vill ha lite extra klibb om det går. Nya grepp blir billigare än handskar oavsett.

Min grepp-bytare vägrar byta grepp längre så kör vidare på dom han bytte (till), alternativt original på nyare klubbar. Man kan inte få allt här i livet.

Byt till Pure grepp så håller de tills de slits ut. Mina är säkert närmare 5 år nu. Iofs har jag varvat 2 uppsättningar skaft med dessa på, men ändå.

Egon

5 år… Vad gammalt :smiley:

Allt är relativt … har grepp hemma som är sporadiskt använda under 2år som nog var skit redan efter nån månad.

Lite utveckling på det ger att grepp ÄR en fråga om material mer än märke.
Har haft mcc grepp i flera färgställningar, från olika lev. och det är nästan samma oavsett om du köper ful-grepp för en spottstyver eller fin-grepp för dyra pengar. Cord-delen är outslitlig och greppsäker men det färgglada är kass efter kort tid.

Egon

Samma här, om det inte regnar, då kan en regnhandske användas.
Jag har fram till idag två grepp som jag använder.

  • Golf Pride Tour Wrap MicroSuede (svinsköna om man gillar att träna och det utan handske)
  • Golf Pride CP2 Wrap
    CP2 kommer troligen att vara mitt nya standradgrepp när jag allteftersom byter, som då drivern som står på tur.

Finns det några grepp som inte håller tills de är utslitna? :slight_smile:

1 gillning

Byter när jag byter klubbor, vilket brukar bli vart 5:e år ungefär. Kör alltid nån variant av cordade grepp så de slits aldrig ut. Nu är det Golf Pride MCC Align som sitter på senaste uppsättningen järn.

Haha, visst är det så.
Min hjärna bråkar med mig ibland… den släpper inte fram essentiell information som faktiskt behöver presenteras.

Nåja, greppen är mjuka och lagom klistriga.
Valet med grepp brukar landa i ”slita hand/handske” eller en exceptionell klistrigare som ”fejdar” väldigt snabbt eftersom materialet inte kan motstå väder och vind.

Pure är gjorda av 100% gummi. Ett statement som inte säger så mycket, men ändå.
Tyvärr verkar de ha gått i konkurs/lagt ner men blommar väl snart upp igen.
Skillnaden mellan ett iomic och ett pure är visuellt liten men sååå stor i hållbarhet och känsla.

Egon

Har aldrig bytt grepp, brukar sandpappra dem lite.