Hur konsumerar du musik?

Jag har runt 1000 vinylskivor uppe i lägenheten. Och skivspelare med bluetooth till Boze-högtalare.

Har cirka 30 000 låtar inlagda i Itunes på hårddisk. CD-skivorna som var ursprung till detta ligger i källaren.

Från telefonen blir det mest Youtube (eller P4 Plus).

Spotify använder jag inte så jättemycket.

Streaming. Spotify = 99.8%, YT = 0.2% Hade ett tag en idé om att köra Tidal också, men det blir inte pang för pengarna.

Hur ofta lyssnar du på någon av dina 50 minst spelade LP?

Förmodligen inte ens en gång om året. Men jag är otroligt blandad i smaken så plötsligt ligger Ivan Rebroff eller Demis Roussos där och snurrar på tallriken.

Men i somras rensade jag undan runt 100 plattor som nu bor i en kartong.

Den här diskussionen har vi haft på jobbet.
Tiden när man kom hem med en LP, lade den på skivspelaren, rättade till borsten för att hålla damm borta för att sedan dra på volymen rejält. (1200 liters bashorn var ganska bra tryck i) har förvandlats till att på ett par Sonos runt om i huset lyssna på StarFM.
Ibland på jobbet kör jag Throw back Wednesday med Pink Floy, Genesis eller något dylikt.
Men den aktiva lyssningen av musik gör jag numera endast när jag går på konsert.
Kollegor till mig jagar fortfarande LP-skivor och lyssnar “på riktigt”.

Byt Star FM till P4 Plus. Du kommer inte att ångra dig. Varationen är så oerhört mkt större.

Låtlista från idag:

Utmärkt idé att låta våra skattepengar gå till slölyssning av musik.

Låt folk betala för sina egna hobbies och nöjen. Som jag gör med Spotify för att svara på din fråga.

Det görs alltså en hel del program också. P4 Plus | Sveriges Radio

En sak är säker, vi har inte samma musiksmak…

1 gillning

Säg så här. Jag tror jag gillar även det du gillar, men du kanske inte gillar allt jag gillar :slight_smile:

Vi är lite inskränkta här, vi kör 80-tal. Vill jag vara lite wild’n’crazy kör jag 70-tal

1 gillning

Att skattepengar slösas på annat är inte ett bra argument för din sak. Lägg ned hela skiten och låt folk finansiera sina egna nöjeslyssningar. Behövs det spridas någon information är ett allmänt SMS tillräckligt - och det behöver inte ens finansieras om man har det som villkor för att ge mobilkoncession.

Vi kan väl försöka hålla oss till trådens ämne, som var: Hur konsumerar du musik?

2 gillningar

100%.

  • Jag lyssnar mest på Star FM om jag ens lyssnar på något i bilen numera. Oftast kör jag ljudlöst och pratar med hunden.
  • Lyssnade på P1 ibland förr men det är så mycket vänster och woke så det har jag slutat med.
  • Slänger på P3 ibland för jag gillar ofta musiken men då det är vänster woke och prata fitta&kuk så slår jag av det lika fort igen. Dom försöker vara ungdomens kanal men finns det en programledare som är under 30 som inte försöker låta vuxen? Exempel: Martina Thun är 48 år och Hanna Hällkvist 43. Finns ju gott om folk som är mormor och farmor vid den åldern. Då tycker jag väl ändå dom är helt ok för o vara P3.
  • P4 ibland när jag vill ha nyheter typ ekot eller vad det heter nu. Slår av när jag blir trött på putslustiga programledare som spelar dummare än dom är för att t.ex en gäst eller en annan programledare skall leverera. Så otroligt fånigt och lättgenomskådligt. Och oerhört drygt.
  • Sen åker Star FM på igen när det inte är reklam och det görs ett nytt försök eller volymen dras av.
  • Spotify oftast i lurarna på jobbet och t.ex hemma i vardagsrummet nu. Skall säga upp ikväll och testa youtube music sen tänkte jag eftersom jag då slipper reklam på youtube samtidigt. Så länge jag hittar gubbrock, 70-talsfunk och lite håkan hällström så löser det sig.
  • Vid långresor blir det oftast någon form av dokumentär. Gamla P3 dokumentär med han Anton är jävligt fina o lyssna på. Åker jag förbi en ort med en rockkanal t.ex Växjö eller Stockholm så byter jag till den.
  • Enstaka sportsändningar har konsumerats genom åren. Speciellt vid hemfärd från jobbet eller långresa. Mycket uppskattat. Ofta gubbrock som musikval dessutom så helt ok för mig.

P1 är iofs jävligt lite musik :slight_smile:

1 gillning

Ber om ursäkt jag slant in på lyssningsmönster mer än musik.

1 gillning

Inga CD eller LP i hemmet?

Har väl 10-20 CD-skivor från kompisars band och nåt annat undantag men efter att blivit bestulen på lite klassiska plattor (chemical brothers, daft punk, therapy osv) i bilen för 20 år sen så tyckte jag inte jag behövde det. Mp3 räckte då, spotify räcker idag. Jag har inte så konstig musiksmak att det inte går att hitta.

Min första och typ enda LP var twisted sister, stay hungry. Bra platta! Den gick då och då under hela uppväxten hemma. Har ej kvar skivan.

1 gillning

20% Lyssnar på sambon som sjunger.
20% Det egna sjungandet i de två körerna jag är med i
10% Olika typer av framträdanden av lokala musiker, ungefär varannan vecka.
20% Slumpmässiga radiokanaler vid bilåkande
10% Youtube
10% Spotify
10% Slumpmässig lyssning av LP skivor.

Youtube o Spotify har tagit över helt. Allt jag vill ha finns och jag hittar nytt kul.
Lyssnar ganska mycket på livegrejer på YT. Tyckte musikvideos var skitkul då MTV kom och jag fortsätter kolla.vid all träning hemmavid (under pandemin blev det mycket) har jag nån träningsspellista på YT rullande.

Rätt mycket nytt dyker bara upp till höger i YT.

Samma för mig med spotifyförslag och youtubeförslag. Det måste ju vara den typ enklaste kopplingen att programmera. “Folk som gillar x & y gillar ofta z, har du hört z?”. Om jag inte hade varit sån jävla gubbe hade jag fastnat för nya band lite oftare.