Hjälp sökes till nya järn

Tittat runt lite på YouTube och funderar.
G430
T350
620cb
JPX925Hm
Paraden Ai smoke
Vilka går bort för en dom ligger mellan 10 och 15 i handikapp ?
Eller någon som har något annat som passar bättre beg kanske?

Jag har Ping G700 5-Uw Alta reg och dessutom en Crossover 23 grader tour reg grafitskaft

G700 har en stor profil och en hel del offset. Om det är något som inte stör ögat är de fantastiskt lättspelade. Köprek. på dessa.

Jag är inte någon egentlig anhängare av mycket offset, och jag tycker att dessa är betydligt mindre än den klassiska Ping offseten som var innan. Det verkar vara nedtonat även på den senare G4 modellerna jag kolla på.

Mer offset än de Mp60 som OP nämnde. Och mer än jag personligen gillar. Det är som sagt något man får titta på - om man trivs med klubbornas look intill bollen så är det klockrena klubbor för någon som vill ha mycket hjälp vid orena bollträffar och extra längd/höjd i slagen.

/Edit: För att inte tala om de 620CB som också nämndes.

1 gillning

I den listan tror jag att 620 CB går bort som “svårspelat” i sammanhanget.

Snygga, men de “svåraste” i det gänget.

1 gillning

Jag har 8 i hcp och köpte nyligen ett komboset T150+T250 (lite ombockade hit och dit iofs). Är så jäkla nöjd med det valet. Det viktigaste i mitt tycke är dock inte vilket klubbhuvud du köper utan vilket skaft klubbhuvudet sitter på. Det är där du ska lägga tid för att hamna rätt. På en en utproving på en timme la vi ungefär 45 minuter på att hitta rätt skaft och sedan 15 minuter för att finjustera in rätt loft på klubborna för att få önskad bollbana.

2 gillningar

Trevligt att ni är väldigt open minded map varumärke.
En fråga som ni bör ställa åt dig själv är, vad vill ni få ut av de eventuellt ny klubbarna. Höjd,längd,v/h båge / spridning/spinn/ mindre spinn/ att växa i/ ork om trött under rundan.

10-15 hcp säger just 10-15hcp inte vad som ger det, grym puttning, slår aldrig bort en boll, 80 GIR, usel puttning.
Hur långa brukar inspelen vara på en bana utan massor med rull?

Jag har sedan länge insett att mizuno gör bra klubbor för bra spelare men de gör verkligen superba klubbor för medelgolfare. Förr hette de mx och sen 10-15 år tillbaka heter de jpx. Jpx-800 var banbrytande en vanlig och en som hette pro. Efter några år adderade de tour och forged vid sidan av de 800-inspurerade och det är inte tillnärmelsevis samma alls. Senast modellen heter 925 med tillägget hot metal. Den finns även i pro vilket är lite missvisande eftersom det är en spelförböttrande/lättspelad modell med bara mindre offset än standard hm.

Ska man dra en liknelse så är dina mp-60 en ren tour cb, modell Titleist. Dvs. bara en gnutta högre utgångsvinkel än ett rent tour blad. Jpx hm/pro är i jämförelse som Titleist Ap1/Ap2 fast ännu bättre ändå. Sulan och viktningen är modern. Loftet bör dock troligen justeras uppåt om längd inte är hela grejen med bytet. De blir ännu bättre med högre loft och lite mindre heta.

Egon

2 gillningar

Ja, jag tittade på dessa mizuno, men förstår inte varför en spelförbättrande 7tex ska ha en loft som en 5a?
Likaså är det stor skillnad på spelförbättrande än något mera tour klubba?
Tittat på lite tester vid träff på tån o hälen, verkar inte bli så stor skillnad?

Dina frågor är måhända det du funderar mest över men, för mig, så frågar du hur man gör en piruett innan du ens har har lärt dig stå på ett par skridskor.

MP-60 är fina klubbor och likn. modeller idag (läs, cb med smal till medium sula) är utdöende. De är ”svårare” än flaggskeppet mp-33/30.

Som jag hintade i andra tråden så är hela klubban det som levererar en bra/centrerad bollträff. Det är sen klubbhuvudet som ger hur bollen kommer ut.
Mao. ”fel” huvud kan fortfarande ge en bra sving/bollträff men resultatet av den blir inte optimalt. Jag är där varenda år när jag, på tävling, vädrar ett set muirfield. J6 är superskön och i de bästa stunder levererar den som en modern j6… tyvärr har jag inte sååå många bästa stunder att plocka fram.

Egon

1 gillning

Ok, ska fundera lite mera på fitting.

Några ”dumma” frågor igen, varför är nyare spelförbättrande klubbor lägre loftade?
Förstår inte varför en 7a ska gå lika långt som en 5a?
Vad är egentligen skillnaden på blad gentemot spelförbättrande, förutom loftet?

Min åskådning är tvådelad:

1. Marknadsföring. “Våra klubbor går längre”.

2. Se 1.

2 gillningar

Alberts svar ovan är helt sant… men värderingen är också färgat av samma konspiration som jag läser i dina frågor.

Moderna klubbor har inte lägre loft. Det är rent skitsnack. Klubbor har haft varierande loft sen urminnes tider och det är först nu som man dragit nytta av det lägre loftet även för medelgolfaren. I början av mitt golfande hade Mickelson 43 grader på sin pw. Den hade väl ”flugit” som en toppad chip för nedelgolfaren.

Det beror på hetare konstruktioner som inte var påtänkta eller möjliga förr och det beror även på att tekniken har finjusterats under åren dvs. man har gjort framsteg i vad det är som gör att bollen lyfter/flyger som man vill. Plussa sedan på utvecklingen av bollen… ergo möjlighet till högre och längre slag vid utan att öka klubbhastighet. I tekniska termer: Mer energi ut i bollen och högre andel av den energin till att premiera längd.

Lekmanna-förklaring:
Energin i bollen mynnar ut hastighet. Denna delas av spinn och längd. Förr behövdes spinn för att få bollen att lyfta till en bra höjd för slagets längd. Numera (mha. teknik i klubbhuvudet och bollens konstruktion) får man bollen att lyfta utan en massa spinn och därmed går mer energi ut i den hastighet bollen får.

Läs ovan och förstå att om den enskilt största faktorn för bollens spinn och utgångsvinkel är loft, så bör det ge dig ditt svar.

Som vanligt så får jag väl skriva disclaimers avs. det ”självklara” i min text. När man pratar teknik, forskning, fakta etc. så utgår man från att det ska vara statistiskt säkerställt. När jag skriver ”enskild faktor” och ”loft” … så är det loft på en och samma konstruktion som avses. Något annat är ju helt befängt.

Egon

1 gillning

Men är inte högre spinn bra på järnklubbor?
Tex våra plastgreener är ju hopplösa att få stopp på, borde väl hjälpa med mera spinn och brantare vinkel.
Tack för att ni svarar på mina frågor, alltid fastnar något.

Klart att mer spinn är bra för vissa (nästan alla), men allt handlar ju om vilka saker man tycker sig behöva mest. Rullar vi tillbaka bandet till när alla hade tunga skaft och små bladiga klubbhuvud, så skulle många nog lägga av.

Nåväl, självklart finns det klubbor med ”spinn” i och den nya ”hjälpa upp i luften”-tekniken har sina begränsningar, inte minst, för de som redan idag får upp bollen bra mha. klubbhastighet.

För dig/oss gäller det att hitta det bästa av 2 världar. Men, som ett litet råd så är de olika ”finesserna” i klubbdesign värda att utvärderas.

En bredare sula ger ganska mycket och tar inte bort speciellt mycket för de som inte behöver det.

Ihålig design ger en hetare träff och gör att sulan kan slimmas ner lite, kännas/låta solid (trots det större bladet) och ändå ge ”bra” värden.

Multimaterial, dvs. ofta tungsten i sulan, mjukt stål i ramen och hårdare stål i träffytan, ger bättre prestanda med mjukare känsla.

Egon

1 gillning

Ok, jag hittade cool clubs på YouTube, dom använder robot för att få fram vilken spridning olika klubbor får vid felträff, är det något som jag kan gå efter?
Tex får jpx 925hm, Rouge st Max, apex21, nya t350 bra värden.

Hittar du såna till bra pris skulle jag nog titta på dem. Härlig känsla i träffen och passar iaf mitt öga både i bagen och intill bollen. Sen ska du så klart ha skaft som passar dig.

Klart att du kan gå efter det.. men varför? Det är ingen större skillnad och även om den presenteras så, så finns det saker 2-3 steg tidigare i hela rörelsen/träffen som ligger till grund för vad de försöker ”ursäkta”.

Om man träffar marken först, inte har hygglig koll på sin low point, inte tillåts och/eller orkar leverera bladet bra till bollen … blir i princip all reklam om hur en off-center träff levererar, fullständigt oviktigt. Eller.. den är oviktig… det är fanimej bara reklam!

Det jag pratar (mest) om är att man ska ha de bästa förutsättningar för att kunna träffa bollen bra. Därutöver ska man ha en klubba man tror (fittern ska veta) är bra att jobba med.

Klubbhuvudet är viktigt eftersom det ger mallen för i hur stort område klubban kan fungera med en bra anpassad balans/vikt i klubban.

Alltså… alla svingar medger olika vikt/balans dvs. du kan leverera bra med 70g grafitskaft och en wok eller 130g skaft och ett rakblad. Frågan du bör ställa är var behöver jag ligga i vikt (Moi/tröghet) för att prestera bäst/oftast/lättast? DET kan en duktig fitter ge dig.

Är du sen lite påläst (eller frågar de som är det :wink:) kan du slippa de största fällorna och hitta jävligt nära rätt genom att bara vara realistisk.

Som AlbertS skrev, Lie är jätteviktigt. Jag vill mena att grepp, loft och inte minst set-komposition också är det. Inget många tänker på utan de köper bara de klubbor som känns eller ser nice ut.

Jag fattar att det blir följdfrågor när jag skriver så absolut som jag gör, men det krävs en teknisk förståelse och årtionden av fails (egna och andras) i bagaget, för att få konceptet att gå ihop.

Egon