Hittade inte min boll - men gjorde det ändå

Hål 13 på Haninge. Lägger utslaget i ruffen. Slår provisorisk.

Jag och spelpartner letar. Hittar en boll. Inte min. Hittar en till. Inte min heller.

Min är ju märkt med en tydlig romersk I:a. Båda hamnar i fickan.

Spelar klart hålet med den provisoriska. Dubbelbogey och en poäng.

Går till nästa tee. Tar upp en av hittebollarna för att märka den. Den har…

Japp en romersk I:a.

Min jävla boll. Jag hade kollat för slarvigt.

Nu är frågan. Får jag behålla min poäng eller måste jag stryka den?

Även om du hade sett att det var din boll innan provisoriska slogs och återplacerat den så hade du fått pliktslag för rubbad boll om du inte markerade den först.

När du slog på din provisoriska på en position framför din ordinarie i spelfältet blev den provisoriska i spel. Då kan du inte gå tillbaka oavsett.

Att du helt enkelt inte såg att det var din boll tror jag inte du kan straffas för, din klant.

Du skall inte lita på mig här men jag tror du får behålla din poäng om du fick den på den provisoriska bollen.

Min moraliska bedöming är att du borde få 3p på hålet så du inte höjer dig med den klantighet du ådrog dig men så funkar ju inte reglerna som bekant.

1 gillning

image
Så här säger chat gpt med din text som input. Bara kul att ha som referens tills en regelkunnig hör av sig så får vi se hur dess analys fungerar.

Det som blir lite lurigt om man inte straffas är att man ju faktiskt kan ljuga om man inte vill spela på sin första boll. Då säger man helt enkelt att ”det är inte min”.

Vill du fuska finns det 1000 sätt i golf. Hedern ligger i att inte göra det.

Inte ens öppet för diskussion.

2 gillningar

Fråga Patrick Reed😁

Tänker killgissa lite, men din provisoriska upphörde att vara i spel när du hittade din första, så det här borde vara spel från fel plats som inte rättades innan du slog ut på nästa hål och således är du diskvalificerad (på hålet i pb)


Jag är lite inne på ditt spår nu. Man har rubbat en boll vid letande typ.

off topic… ytterligare en poäng åt helvete i hcp-“rättvisan”'s tecken.

Den är inte oavsiktligt rubbad när man lyfter upp den och lägger den i fickan.

Chat GPT har iallafall helt fel.

1 gillning

Fast hela frågeställningen utgår ju ifrån att han inte visste att det var den ordinarie bollen han hade hittat förrens efter hålet var spelat. Men det kanske inte har någon betydelse.

Klurig fråga det här också…
Men eftersom du uppenbarligen hittade din boll inom 3 minuter trots att du inte upptäckte det förrän senare så har du spelat på fel boll och får 2 slags plikt och därmed 0 poäng i poängbogey.
Nu framgår det inte av din berättelse - men om du lyfte bollen för identifiering utan att markera den så har du i vilket fall som helst ett slags plikt - men eftersom ingen sk mellanliggande händelse finns mellan detta och att du spelade vidare på den provisoriska bollen får du “bara” 2 slags plikt totalt.
I slagspel blir du diskad om du inte rättade till felet innan du slår ut på nästa tee, i slaggolf får du par+5 slag, i poängbogey 0 poäng och matchspel förlorat hål.

Tips från coachen: Upphittade bollar som du inte tror är din - släng in dom långt in i skogen istället :grin:

1 gillning

Haha, den låg i så jävla djup ruff. Värre än skogen. Jag kollade för slarvigt vid identifieringen. Markeringen satt på andra sidan av bollen.

Sen var det ju gubbgolf, så NEJ jag markerade inte vid identifieringen. Däremot kollade jag hyfsat försiktigt utan att bollen rubbades, och när jag såg att den inte var det (hrmmm) lyfte jag den.

Frågan är vad som utgör ”hittad”. Enligt beskrivningen är bollen inte hittad förrän långt senare. Iaf förr skulle bollen identifieras inom tidsgränsen.