Jag blev så pass inspirerad av dina inlägg om Hi-Fi att jag letade upp lådan med min 40 år gamla skivspelare. +25 års damm ska torkas av, service med ny rem och nätdel (som har försvunnit i någon flytt). Kanske även en ny moving coil pu.
Mitt bästa minne av LP-spelare. Min faster Annas med nån singel på. Om jag bara kunde minnas vad som spelades
(6-7 år gammal kanske). Det var fascinerande att någon kunde spela musik själv hemma. Vi hade bara radio och tv hemma något år till tills syrran fick sin bergssprängare. Sen kunde man sitta och spela av låtar från radion och irritera sig på att dom pratade över intron och outron.
Farmors philips LP som jag aldrig hittat någon bild på med färgstarka knappar spelade Robert Broberg om och om igen (för att jag ville det). Dansband va inte min grej.
Har en Tandbergförstärkare nere i källaren som verkligen fick driva DUX-högtalarna till bristningsgränsen under de första punkåren. Tänkte dra igång den för nåt år sen men kontakten var den ojordade…
(DUX högtalarna var antagligen sveriges mest prisvärda dåförtiden)
Nice! Och kul att jag inspirerar lite. Jag har ju plockat fram min gamla DSLR, så då står det väl 1-1 i retroinspiration just nu. ![]()
Moving coil hade jag på min spelare, men den spelaren har dött och kommer inte återuppstå. En bunt gamla LP har legat (inte stått upp, legat) på vinden. Törs inte ens tänka på hur skeva de har blivit av omväxlande +5 till +45 i 25 år. Jag håller mig till streaming.
Roliga minnen. Vi hade något liknande denna när jag var grabb i slutet av sextiotalet. Farsan hade en del gamla 45’or, utan fodral, som låg staplade. Jag fick inte pilla på hans Tandbergförstärkare och skivspelare, men den här fick jag spela på. Det blev mycket Elvis, The Platters och liknande. Favoriten var The Platters, Only You.
Moving coil är inte nödvändigt, men nördigt kul. Jag sålde mina ca 1000 vinylplattor för tiotalet år sedan, de hade inte blivit spelade på 15-talet år. Som jag ångrar det idag.. Jag har börjat kolla på lite plattor som jag vill köpa. Jag ska skriva till Dali i Danmark och fråga om de kan få fram original, eller matchande element till mina Dali 8. Det lär inte bli billigt.
Buy once, cry once. ![]()
Eller köp nya burkar.
Rejäla burkar. Det lär finnas nya element som funkar.
20-25 kg styck. Bafflarna är 44mm tjocka. Det fanns element för en del år sedan när jag frågade. Allt utom supertweeters. Fick ett pris på 7-8000DKK om jag minns rätt. Skulle ha köpt då, tror jag.
Backspegeln är alltid enkel. Köp nu istället.
Är det då vintage hifi som gäller för resten med? Analoga mätare o dyl..
Skummat klurat lagt upp ideer i diffusa tankebanor.
Madamen har fattat, låter mig hållas…
Retro vintage hifi budget fast inte modell budget budget beg ett alternativ helst då genomgånget/renoverat
Vilket genast blir mindre pang för pengen..
Avr 3000 som köptes av kollegan för +20 år sedan har varit undanstoppat hela tiden. Med ett Riia steg så ska den räcka “hyggligt” för stereo.
Riia kostnad allt möjligt, men runt 1000 kr från någon hifi butik bör räcka, alt beg.
Skivspelaren behöver en genomgång legat nedpackade i +30 år. Ny nål, hade orginalet kvar..Kostnad för att hosta igång spelaren? Lite googlande ger diffusa ca 500-2500kr.
Krux 1 CD spelare, kommer ihåg min första, den lät inte bra.
Krux 2 högtalare.
Att undvika rutschkanan genom kaninhålet har hög prio.
Det finns tydligen nya skumkanter att köpa och limma på. Jag ska kolla om Dali har reparationssatser eller om man får leta upp eftermarknadsdelar.
Reservdelar till Thorens TD 316 är beställda.
Uppskattar när det finns exempel så man får ett humm.
https://www.akkelisaudio.com/vinylverkstaden/
Nätdel och ny drivrem till Thoren’aren på väg. Beställde två begagnade vinylplattor också eftersom jag, mitt dumma nöt, sålde alla mina för länge sedan. Jag får spela på de gamla Carlsson-högtalarna tills jag har fått ordning på Dali 8’orna. Det ska bli kul det här.
Vintage hifi …
Philips TDA1541 o vips kostar en äldre cd liiite mer.
Blir mycket best guess…
Högtalare, kört en best guess för förhoppningsvis en hygglig all-rounder…levereras väll nästa vecka…
Högtalare, är det något som håller över tid, rent tekniskt menar jag. En högtalare från 80-talet, är den mycket sämre än en högtalare från 2020 talet?
Jag frågade Copilot om en jämförelse mellan moderna högtalare och mina gamla Dali 8 (som var Dali’s flagskepp i mitten av 80-talet.
DALI 8 från mitten/slutet av 80‑talet. Då pratar vi om de stora, rejäla danska lådorna med dubbla 8‑tummare, hög verkningsgrad och en ljudfilosofi som var ganska annorlunda än dagens mer analytiska högtalare.
Här är en genomarbetad jämförelse som sätter dem i dagens kontext.
1. Hur de låter jämfört med moderna högtalare
Styrkor som fortfarande imponerar:
- Stor, fysisk bas 80‑talets DALI 8 var byggda för att flytta luft. Många moderna högtalare är smalare och mer designfokuserade, vilket gör att de ofta inte når samma kropp och tyngd i basen utan hjälp av subwoofer.
- Lättdrivna De hade ofta hög verkningsgrad och snäll impedanskurva. Många moderna högtalare kräver mer kraft och kontroll från förstärkaren.
- Varm, musikalisk karaktär De gamla DALI-modellerna var mer “musik först” än “mikrodetaljer först”. Det gör dem lättlyssnade och charmiga.
Svagheter jämfört med dagens konstruktioner:
- Diskant och upplösning 80‑talets domediskanter är inte i närheten av dagens beryllium, AMT eller avancerade soft domes. Du får mindre luft, mindre precision och mindre holografi.
- Kabinettdämpning och resonanser Moderna högtalare har betydligt bättre intern stagning, material och simuleringar. De gamla lådorna kan färga ljudet mer.
- Basprecision Även om basen är stor är den inte lika snabb eller kontrollerad som dagens element med bättre magnetsystem och styvare membran.
2. Teknikskillnader – varför moderna högtalare låter annorlunda
DALI 8 (80‑tal):
- Stora lådor, ofta relativt tunna väggar
- Traditionella ferritmagneter
- Pappers- eller polypropylenbasar
- Enkel delningsfilterdesign
- Fokus på musikalitet och dynamik
Moderna högtalare:
- CNC‑optimerade kabinett med intern stagning
- SMC, neodym, ventilerade magnetsystem
- Sandwichmembran, kolfiber, aluminium, keramiska material
- Avancerade filter med bättre komponenter
- Optimerad spridning och faslinjäritet
Det betyder inte att moderna högtalare alltid låter bättre – men de låter annorlunda, ofta mer analytiskt och kontrollerat.
3. Hur står sig DALI 8 i praktiken idag?
De står sig bra om du värderar:
- stort, fylligt ljud
- varm tonbalans
- lättdriven dynamik
- klassisk hifi‑känsla
De står sig sämre om du värderar:
- maximal detaljrikedom
- pinpoint‑imaging
- snabb, stram bas
- modern neutralitet
I rätt rum och med rätt musik kan de fortfarande vara väldigt roliga att lyssna på. Men de är inte neutrala referenshögtalare enligt dagens mått.
4. Vem vinner?
Det beror på vad du vill ha:
- För ren njutning, rock, jazz, vinyl och “kött på benen” → DALI 8 kan fortfarande vara fantastiska.
- För modern hifi, streaming, akustisk musik, maximal upplösning → En bra modern golvare i 15–30k‑klassen kommer låta renare och mer exakt.