Hickorygolf och golfhistoria

Jag startar en tråd om golfens historia där min “specialitet” är hickorygolf, hickoryklubbor och deras historia. Men självklart kan vi diskutera även senare klubbor som “retroklubbor” och kanske även ordna träffar med spel med hickory och retroklubbor. Tanken är att alla kan bidra med frågor och svar och diskussioner men även spel. Jag kan verkligen inte “allt” och hickorygolf om klubbor men bidrar med det jag kan. För mig har hickorygolfen legat i träda sedan före pandemin pga anledningar som pandemi och bruten nacke. Men i år blev jag tillfrågad av Åda att dra igång verksamhet på klubben och se hur det utvecklas. Jag har över 2000 hickoryklubbor i verkstan av olika utförande, årgångar och av många olika cleek/klubbmakare, både spelklubbor och samlarklubbor, men även golfkuriosa som t.ex träningsredskaå från den tiden. När man frågar folk om dom vill prova på hickoryspel är det vanliga svaret att “jag har tillräckligt svårt” med dom vanliga klubborna. Men hickorygolf är ett mycket mer lättsamt och avspänt (och roligt) sätt att spela golf där man inte använder GPS eller kikare utan spelar mer på känn och känsla. Man kan börja med ett set bestående av en träklubba (brassie, som utslagsklubba och fairwaywood), en midiron, en mashie, en mashie niblick, en niblick och en putter i en bärbag som man hänger över axeln och promenerar runt med. Det blir ett smidigare sätt att spela där prestige inte existerar utan man har rätt och slätt kul.

Vi har som sagt dragit igång lite hickoryspel på Åda där vi har haft en provapå dag och vi ska spela 3 stycken niohålare på kvälsstid (kl. 18) under sommaren med start imorgon tisdag. Sedan avslutar vi med en 18-hålstävling i augusti. Alla som vill prova på är välkomna och jag har hickoryset och har förhandlat fram en hickorygreefee på 100:-. Det vore kul om vi kan bli några stycken som träffas och spelar några olika banor. Kom med synpunkter på spel och diskussionsämnen!

3 gillningar

Frugans morfars far var disponent, lät anlägga en privat liten 6-håls golfbana på sommarparadisets tillhörande hed på 30-40-talet. Med för den tiden vanliga högar som tees. Arkeologerna går omkring där nu och tror att det är gravhögar från stenåldern…

Det finns en massa slitna hickoryklubbor, gamla bollar och annat på vinden, som barn fått haft och leka med, säkerligen värda några spänn…

Men jag är den enda som känner sträckningen. Gick själv och slog på heden, innan frugans yngre syskon och kusiner började yngla av sig och stället blev kollektiv och outhärdligt. En äldre släkting, en av morfaderns systrar brukade själv spela då hon var yngre och tyckte det var kul att jag spelade. Hon gav mig en skiss på hur banan gick. Innan horderna vällde in hade jag fundering på att återställa. Nu helt igenvuxet.

Hur ordnar man så att klubborna förhåller sig vettigt till varandra? Behöver man individanpassa varje klubba för sig, för att exmpelvis en Brassie skall vara “lagom” i förhållande till Driver och Cleek?

Dvs börja med standardutförande och sedan fixa till om det visar sig att skatet hade lite andra egenskaper än “normskaftet”

Det är kul att du har lite känningar på “släkthåll” till hickorygolf (det har inte jag, ingen annan i min släkt, äldre delen, vill kännas vid golf). Du borde leta fram klubborna och se om dom lever. Om du vill kan jag kolla på dom och se om det går att göra dom spelbara.

1 gillning

Under hickorytiden så tillverkades inte två identiska klubbor. Från början handsmiddes klubborna men iom massproduktionen som startade kring förra sekelskiftet så gjöts klubbhuvudena även om det stor “hand forged” på dom. Hickoryskaften gjorde att klubban blev helt individuell med svingvikt och flex. Träklubborna varierar rejält, drivers, jag har en Jack White driver (vänster) med 6 gr loft, varierade vanligen från ca 8 grader upp till 14-15 grader. Brassies varierar vanligen mellan 12-16 grader medan spoon på den tiden var ännu mer loftade, omkring 18-20 grader. Bulldogs, med rundad sula för spel från (semi)ruff, låg från ca 18 grader upp till 27-28 grader. Så det är ingen större idé att prata om driver, spoon och fairwaywoods i “vår” mening, utan man har en, max två träklubbor, och väljer några järn med lämpliga loft som man testar sig fram till. Man kan så klart ha 14 klubbor i bagen men det är mycket roligare att ha 6-8 klubbor i bagen som man slår olika slag med. Här pratar vi inte 3, 4 eller 5 graders loft mellan klubborna utan man sätter ihop ett set med klubbor där man kan slå olika slag för att ta sig fram till green.

1 gillning

”Forged” faller ofta under samma falska flagg även idag.

Hickory är intressant.
Utrustningsmässigt är det ett steg mot mindre kontroll och det kan jag gilla/förlika mig med. Många herrar som har varit med ett tag har kanske testat en damklubba nån gång och insett att 100mph inte funkar utan det krävs något annat för att excellera. Lite som att smeka upp en j3 från en bunker.

Egon