Gjorde 19 poäng i dag.
Registrerade
Fick 31.6 poäng
Ingen ändring av handicap.
Hur i helvete fungerar det?
Ta dina åtta bästa av de senaste tjugo rundorna, lägg ihop hcp-resultaten och dela med 8. Där har du ditt aktuella hcp. Du höjer dig bara om något av dessa åtta knuffas ut från de tjugo senaste.
Det dät med 8 bästa och det fattar jag och att det inte ändrar handicap men var kom 31.6 poäng från 19 verkliga poäng.
Det går inte att svara på eftersom vi inte har alla fakta.
Du presenterar bara ett uppgivet resultat… som vi inte heller kan vara säkra på.
Det är omöjligt att 19p, i kolumnen för poäng, ger 31.6. Alltså har du en råkat ut för en sjuhelvetes orimlig bugg eller så är det (mest troligt) SBT.
Egon
Vilka mer fakta behöver Du.
Jag förtjänade 19 poäng
När rundan vart registrerad blev det 31.6 i min golf.
Dina 19 poäng var ”värda” ett handicapresultat på 31,6 (d.v.s. du spelade som en ~32-handicappare).
Systemet räknar om poäng till det som kallas justerat handicapresultat. När du har tillräckligt många rundor blir ditt handicap som nämnts snittet av de åtta bästa.
Om du teoretiskt sett gör åtta såna där rundor och övriga 12 är sämre får du 31,6 i handicap (förutsatt att det inte är mer än 2,5/5 mer än du har nu - systemet har en extra tröghet för stora höjningar).
Ahaaa stämde rätt bra.
Alltså typ en analys
Tack.
Ingen orsak. Du är inte ensam om att undra över det här. Jag får en hel del förfrågningar från folk som tycker att systemet är lite krångligt.
Generellt är rådet från förbundet att man registrerar så många rundor som möjligt, men de facto säger reglerna att du bara ska registrera ”riktiga” rundor och inte allt möjligt oavsett mulligans, match, skänkta puttar och dylikt.
Krångligt känns som bara förnamnet.
Full respekt för din åsikt. Själv gillar jag det nya systemet bättre än det gamla, som jag anser var mer ett ”best of-system ” (bästa rundan nånsin = hcp). Det nya känns mer rättvisande, hur bra är du just nu (förutsatt att rundor registreras). Kanske kan kännas lite märkligt ibland hur poäng omvandlas till handikappresultat, men på det hela taget tycker jag som sagt att det nya är bättre och på ett sätt är mer logiskt). Dock tror jag att det är enklare nu att komma ner i låga handicap än tidigare.
Tycker bara det är krångligare.
Håller med att 8/20 är ett bättre sett
Att visa hur du är som golfare.
Gamla var ju mer som upp som en sol
Ner som en pannkaka.
Kommer i håg en gång i början när
Jag gjorde 44 poäng.
Shitglad till det var dags för nästa runda
När man har fattat hur det fungerar och reggat många under känns det inte lika krångligt längre, åtminstone var det så för mig. De flesta system är krångliga innan man är van vid dem.
Efter detta generella försvar för handikappsystemet kommer här en kritik. PCC tycker jag är lite tramsigt.
Båda den 17:e och 18 april var det fullt normalt väder, 10 till 14° och i princip ingen vind eller nederbörd. 17 april spelade jag på Waxholm, fick via PCC resultatet justerat -1, det vill säga att mitt handikappresultat blev ett steg högre/sämre. Igår på Kungsängen kings händer det motsatta, det vill säga att resultatet justerades ner/förbättrades ett steg.
Jag tyckte det är bra om resultatet justeras om det t.ex. är full storm, men att det justeras bara för att många spelare råka spela bättre eller sämre, vilket är fullt naturligt i spelet golf, känns lite tramsigt. Dock förstår jag att det inte är något jag kan påverka, men en åsikt kan jag ju ha.
Agree, PCC är trams. Bättre att det där bara finns på tävling och att TL bestämmer.
Hur kan det vara krångligt?
Mata in, titta vad det blev och gå vidare. Ifrågasätt inte. Som att vara gift…
Nja, du skrev att 19p blev 31.6 ”poäng”!
Det var det som var omöjligt.
Egon
Vi som inte är gifta och fortfarande vill lära oss nått nytt.
Hur gör vi
Därför jag frågade.
Fick en enkel förklaring av puttaren