Halvset!

Jag försöker hela tiden jobba på min sving. Sen att jag nu letar halvset är för att jag gillar olika utrustningar och prova runt i klubbdjungeln för att hjälpa det som kan.

Hur försöker ni jobba på swingen,?
Filmat swingen?
Och ja utrustning kan vara kul

Filmar själv och försöker förändra med hjälp av instruktioner från Youtube. Jo en lektion hos klubbens pro är under övervägande…

Marcus Edblad.
Googla.

Egon

1 gillning

Stod bredvid honom på Årsta under en “varm” dag i vinter.
Spännande kille, lite oortodox känns det som, men han kan få fart på ett klubbhuvud, det är ett som är säkert.

Det var mer hans förklaringar som jag tänkte på. Sakligt och lättförståeligt.

Sen… har man ju lärt sig att det viktiga inte är att försöka kopiera ett tips/en sving utan att förstå vad det går ut på/vad som görs bra. Hade det varit så enkelt som att apa efter så hade nog fler golfare varit betydligt bättre på golf.

Egon

True, och hans metodik skulle jag påstå skiljer sig från den “traditionella” tränaren. Eller iallafall terminologin och sättet han förklarar.

Att lära sig genom ett pro kräver att man kan tillämpa det som lärs ut. Finns många förklaringar på hur det ska göras och kännas, men i slutändan är det som får det att ”klicka till” som är det viktigaste. Gäller att hitta ett pro där man förstår den smått obegripliga vägen vägen till en sund sving. Att det gör det svårt med golf är nog att det finns fler sätt att skinna en katt, typ.

1 gillning

En bra pro lär ut saker genom mekaniska övningar och inte via power points.

Eller tvärtom, man fattar nada, utför prons drills o blir bättre av att inte tänka utan av att utföra.

Mm, men det gäller ff att hitta en känsla för det rätta. Tänket är viktigare för mig iaf. Men visst, drills är säkert ok, men ack så ini tråkigt

Check i swingtråden ger att ts har kikat på just M Edblad , Saguto och annat.
Mer av samma bör ge samma resultat, metod bör nog bytas

Det stämmer att jag kikat på dessa Youtubers. Har med drivern försökt få till Edblads tanke om tidig release men jag har nog överkokt lite av den i nuläget.

Vill bara lyfta att tråden var för att jag söker ett snällt halvset vilket fortfarande är aktuellt!

Du har/hade de ”snällaste”, var de inte snälla nog?

Ah menar du Cleveland XL Halo hybridjärnen? Dessa sålde jag i affekt i höstas då jag ”behövde” snyggare järn. Bytte till nuvarande Wilson D9 Forged järn som nu ser bra ut, känns bra men ger inte tillräckligt stöd. Kanske Wilson Launch Pad 2 hybridjärn vore nått…

Bara kolla runt efter kompromissen då. Själv blev jag chockad när jag besökte dormy häromveckan. Ett järnset kan tydligen bestå av bara pw-j7 nuförtiden. Till ett fullsetpris förstås…

Wilson D9 är snällt.
Du gapar efter mer helt i onödan.

Egon

Jo om vi ska vara ärliga så är mina D9 Forged egentligen ett bra medelvägsval då klubbhuvud är relativt stort, sula åt bredare hållet men liten offset. Enda som skaver estetiskt är de där fyllda power holes på j5-j7.

Skaver det estetiskt så ska du kanske inte gå på ”snällt” i första hand.
Nu kommer jag att länka till något som troligen kommer sänka ner dig djupare i träsket. :wink:
Det är inte ”sanning” men ett kvalificerat inlägg i debatten.
https://www.golfworks.com/head-mpf-ratings/?srsltid=AfmBOoq8oax1kc02ywwObDHDB9h7QFUN6Vroog2h0e6mE4OwXQq5NzPb

Egon