Hållbara golfbollar

Nej, inte miljö utan hållbart såsom i att de inte slits.

Jag har inte den bästa bollträffen och inte hastigheten att göra räfflor på bollar efter bara nåt slag. Likväl så tycker jag att en del bollar håller för dåligt.
Jag köper oftast premium tourbollar men har insett att semi-premium typ tour speed, avx och övr. märkens tredelsbollar med spinnigt skal funkar.

Problemet verkar vara att just dessa bollar har ett väldigt tunt skal och/eller är gjutet i urethane.

Jag tror inte att gjutet är ett problem utan mer att det är tunt.
Har någon erfarenhet av en boll som håller?
Efter 1-2 ronder med rullande nyttjande av 3-4 bollar så är de jag haft senaste tiden helt slut. Jag tror inte att aerodynamik är ennstörre issue men mina ögon vid puttning gillar inte skäggiga bollar.

Egon

Har du samma problem med Prov1/ProV1x?

Utan säkra källor så verkar både Tour Speed och AVX numera ha Titleist Performance Urethane så det är mycket möjligt att detta material är sämre ur hållbarhetssynpunkt än deras Cast Urethane som ProV1 har.
Tjockleken på skalet på en ProV1 är ca. 0,4-0,6 mm tjockt så jag tror inte skalet är mycket tunnare på dessa andra bollar.

Det är väl bara att kasta bort bollen efter 12 hål ? Själv har jag aldrig haft detta problem, genomsnittslivslängden på bollar är just nu 12 hål för egen del.
Ifjol var det nog bara 4-5 hål.

Ska du ha hållbarare boll får du antingen byta till surlynskalsbollar eller runda av skårorna på klubborna.

Gul ProV1x har jag aldrig lyckats slita ut, även om den överlever flera rundor. Vet inte om det är nån skillnad på gul och vit i skalet egentligen, de borde ha samma egenskaper men gul känns väldigt hållbar. Kanske gör färgen att skador syns sämre.

V1, b330 xs, tp5 är inga problem.
Grejen är ju att jag gått nedåt lite i boll… dvs. jag köper helst inte premium till de priser som är nu och jag tror inte jag förlorar så mycket av semi-premium.

Jag gillar diablo tour, project a och liknande bollar. Tour speed ligger i samma härad. Har köpt lite diablo tour beg. för att checka av om min ”gamla” känsla var korrekt. Det var den… men hållbarheten var neg. likt tour speed och avx. Därav min fråga.

Egon

Tack för att du tog dig tid att svara på annat än min fråga.

Egon

Färg kan säkert spela roll.
Tekniskt sett med andra plaster, tyg, gummi och whatever… så ändras egenskaper lite.

Jag fattar att jag borde köpa v1, chrome soft (tour?) eller tp5… men jag ville ställa frågan och se om andra haft samma problem.

Egon

Kanske är det så att premiumbollar även har premium-urethan ?

Går man ned en prisklass är materialet sämre ?

Jag har svårt att inse att tjockleken på yttersta delen av bollen skall ha någon betydelse som du hade som möjlig orsak till att vissa bollar blir mer skavda.

Dyr boll → oftare bättre kvalitet rakt igenom.

Så kan det vara.
Ett tunnare skal framfördes bara som en möjlig faktor, inte som något absolut.

Premium (de ovan) vet jag håller för mig och barkar det åt att jag kan hålla mig till mina 4dussin/år som jag gjorde förr, så är det en no brainer.
Nu är det nog en utopi… men ändå.

Egon

Har haft ögonen på Wilson Triad. Vet ej något om hållbarheten själv, såg dock någon som kommenterat kring hållbarheten förra året, att den var i nivå med premiumbollarna.