Hål 2 Vallentuna

Ska spela Vallentuna GK på måndag. Kollar banguiden och hål 2 ser ut så här:

Ser i min smak ut som en dåligt layout. Vad tycker ni? Någon som har spelat den?

Från 100m är det en slalombacke upp till green säkert 10m höjdskillnad och green sluttar nedåt så försök hamna nedanför flagg …uselt golfhål!

1 gillning

Jepp, hål 2 på Vallentuna har varit uppe på forumet förut… :slight_smile: En drawad driver/spoon och ett fadeat mellanjärn och tvåputt är det enda som behövs.

Var det inte out i skogen på både höger och vänster sida förut också, det som nu är pliktområde?

Är det inte stor risk att fastna i träden med en driver/spoon?

1 gillning

Har bara spelat hålet en gång för ca tre-fem år sedan. Har för mig att jag tyckte träddungen såg så öppen och rensad ut att jag ändå chansade med en driver.

Dungen mitt i fw ger ett något bisarrt intryck tycker jag.

De har tagit bort massor av träd på vänstersidan. Enligt min mening är dungen nu på höger sida om hålets spellinje.

I den ursprungliga designen fanns inte spelalternativet till vänster om dungen. Då var det inte någon egentlig dunge utan buskar, träd och rejäl ruff förutom de högre träden. Någon gång kring 1996, 1997 fick man för sig att röja upp, ta bort lite träd och skapa en dunge. Först var det semiruff till vänster om dungen några år, sedan blev det en smal fairway som efterhand har breddats.

Oj det var mycket kunskaper om banan. Har du varit medlem?
Några andra tips om hur man ska spela?

Spela den som Salems 12a. Slå över skiten bara. :joy:

Har varit medlem i 20 år från 1994 till 2014.

Speltips (Nu tar jag hålen i ordningen enligt banguiden, ibland vänder de på slingorna)

1:an Har du hyfsad längd (215-200m carry) och inte tenderar att slå mycket högerskruv så kan du gena väldigt mycket och bara ha en kort pitch kvar.

2:an Rejält upprensat, bara att sikta mot greenen på utslaget. Inspelet bör läggas kort då det är rejäl lutning på greenen, inte kul med nedförsputt/chip.

4:an Då det tämligen kort kan den hyfsat långtslående få för sig att försöka nå in på två, dock är greenen inte speciellt mottaglig för längre inspel. Spela kort på andra slaget, det tjänar man nästan alltid på.

5:an Fairway sluttar en hel del åt vänster, håll rejält på högersidan, spana dock in från 4:an ungefär hur ruffen är klippt, ibland har den oklippta delen av ruffen varit tämligen nära fairway. Greenen lutar hemskt mycket från höger till vänster, försök att lägga dig på den plattare högra delen av green.

6:an Bakre platån väldigt grund, lite chansartat att försöka landa bollen där ifall flaggan är placerad långt bak.

7:an Trixigt hål, 180-190 meter från gul tee till vänster sida av fairway är det som rekommenderas.

8:an Den som slår riktigt långt kan gena över hästhagen, det breddar sig efter 240 meter från gul tee.

9:an Rakt över bunkern är en bra linje.

10:an Smal landningsyta om man går med driver, om bollen landar på vänster kant av fairway tenderar bollen att hoppa ned mot trädet till vänster om fairway

11:e Det är rejält med plats på höger sida. Kan man slå en kontrollerad högerskruv är det ett rekommenderat slag från tee.

Efter 12:e hålet kan man kolla in 16:e greenen om det inte är folk bakom som väntar, annars kan man kolla genom några snabba steg från 13:e fairway.

13:e Rejält lutning på greenen, lägg inspelet kort om flaggan. Passa på att kolla hur greenen ser ut på 16:e hålet, det ser man inte vid inspel på 16:e.

14:e Brukar spela safe med ett järn. Fairway brukar vara rätt kass nära det tämligen nya diket

16:e Se till att hålla ordentligt till höger på 2:a slaget. Inspelet faller mycket från vänster till höger, kontrollera var flaggan står vid passage på 13:e

17:e Om det inte är så mycket folk, spela ut på 16:e. Inspelet därifrån är mycket enklare.

18:e Damma på allt vad du har rakt mot greenen.

Tack, har kollat igenom hålen nu. Är det inte oerhört mycket out-risk på första nio?

8:an och 9:an är ju hål där outen finns nära eller i spellinjen, annars är liten risk för out om man inte slår tokdåligt.

Då vill vi gärna höra hur det gick.

1 gillning

Jorå, jag vann mina två matcher i seriespelet på Vallentuna.
Men det satt hårt inne. Det långa spelet låste sig lite grann när det var så trångt och trixigt som jag tyckte det var på några hål i början. Däremot har jag nog aldrig chippat så bra. Körde tåchippar som jag precis lärt mig på MPX-golf. Det var många tap-ins för par efter bra chippar.
På nämnda hål 2 började jag med att slå en driver för mycket vänster så den gick in i skogen och återfanns aldrig. Dubbelboogie efter par på andrabollen (chip o tap-in).
Kollade din instruktion under spelet och fick en del bra tips. Tack för det!
Blev lite fel på hål 7. Du skrev 180-190 m från tee så jag tog en j4 men hamnade för mycket vänster så blev mask bakom träden.
Hål 14. Återigen en j4. Trodde jag slog den perfekt men hamnade 1 m från vattnet i ruff och nerförsbacke. Duff i vattnet och senare förlorat hål.
Banan var tyvärr i dåligt skick. Utanför green var det på många ställen ett stampat jordgolv och även på green var det kala fläckar och dessutom nyligen vertikalskuret.
Men totalt sett en kul upplevelse under en klarblå himmel.

1 gillning

Ungefärligt ursprungligt utseende på hålet.

hål2-flygfoto
Flygfoto över aktuellt utseende på hålet.
Nuvarande Banguides skiss föreställer hålet innan senaste avverkningen av träd.