Grillning: ersätta tändvätskan

Kan man ersätta tändvätskan med bensin? Hur länge bör man låta den brina för att få bort ångorna?

Nåt annat man har hemma som funkar bättre? Aceton?

1 gillning

Vad skulle vara farligt med bensin? Mer än att du riskerar att självantända?

1 gillning

Ingen gasolbrännare du kan starta med? Annars tidningar och starka lungor (pump/kompressor etc. )

Bensin och dylikt brinner för fort för att få fart på kolen.

Det beror på hur mycket bensin man har och hur mycket man värderar sitt liv och ögonbryn.

1 gillning

Nu kanske du är i behov av akut tips, men jag använder en sådan här + två tändkuber för att slippa tändvätska o dyl.

Funkar fint till kol med. Men kör briketter pga längre brinntid.

Kört varianter av den där, måste inte vara weber. Genialiskt. Och inte behövs nåt annat än två hopknycklade tidningspapper och en tändsticka för att få fart.

Det bästa är ju att det tar en 30 min å få allt grillfärdigt. Aldeless lagom för en GT och en cigarr under väntan. :wink:

1 gillning

Så frun får tid att fixa med något i köket medans du lagar maten :wink:

Hur länge har du varit singel nu sa du? :wink:

4 gillningar

Notera att @AlbertS inte varit i tråden den första frågan så man kan ju undra om han provade med bensin :thinking:

Och där kom han ju :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Fick den här igår.

30 minuter… Briketter och tändvätska tar inte så lång tid…

Nä men har man bråttom så grillar man inte.

Precis min tanke. Dränka in ”whatever” i tändvätska, göra sin GT och smaka av, pytsa på lite tändvätska till och fjutta på. Inget tidningspapper ingen j-a burk man behöver ha koll på utan vanligt j-a redneck-förnuft.

Egon

Berätta mera

1 gillning

Naturellt funkar. Trä.

Edit: oj, var meddelandet så gammalt. Hur löste du det sen då? @AlbertS

Incendio