Tjenare. Mitt orginal ping-grepp är ganska smalt och börjar bli utslitet. Jag känner att det är lite av den smalare typen och funderar på att gå upp en storlek.
Jag har ingen koll på det här- vad kan jag förvänta mig av mina slag när jag ökar greppets tjocklek? Jag svettas inte mycket om händerna så vanliga gummigrepp har alltid funkat bra för mig på samtliga klubbor utan handske.
Någon som vill rekommendera ett bra grepp? Kanske bara skulle gå till min pro och testa lite?
Om du gillar gummikänsla så tipsar jag om att testa Lamkin Sonar Wrap+ i antingen standard eller midsize beroende på vilken storlek du vill ha.
Jag tror jag haft samma grepp på mina hybrider i 3 år nu och det finns fortfarande inget behov av att byta pga att greppen börjar bli dåliga.
100% gummi och om min erfarenhet duger så säger jag att det är orsaken till att de inte åldras som all annan ”plastaskit”.
Multicompound håller inte sin elasticitet en hel säsong.
När man byter så snittar man en cm och sen drar man o det bara spricker hela vägen upp till corden.
Teorin säger att ju tjockare grepp desdå mindre handledsinteraktion.
Förr så fanns det en metod för att få fram optimal tjocklek på greppet.
Minska tjockleken tills man tappar kontrollen över klubban, då går man upp ett steg i tjocklek och där är din optimala grepptjocklek.
Märke/modell måste man nog testa sig fram till. Jag har under många år, fram till förra säsongen, kört med Lamkin Crossline som är ett fantastiskt bra grepp. Jag ville däremot ha en lite mjukare känsla och fastnade för Tacki-Mac Tour pro. Det är ett grepp med “wrap” design, och i mitt tycke en perfekt avvägning mellan mjuk känsla mot händerna och fasthet. Sen skadar det ju inte att det är ett av de billigaste man kan få tag i (av seriösa tillverkare).
Jag kör multi-compound half-cord mest för att jag tycker att det ger bra grepp även när gummit börjar bli hårt och slitet men det är kanske smartare att ha ett bra grepp där gummit inte blir dåligt till att börja med istället.
Lamkin crossline. Har driver från när jag började spela, min andra driver inköpt med det greppet. Som nytt ff, bortsett från att det numera är anatomiskt format efter mina händer..
Då har jag beställt grepp. Blev till att börja med det som @Skalman rekommenderade. Har köpt dom innan till lite retroklubbor och tycker dom klistrar fint så det var nog ett rimligt tips. Feg som man är beställde jag ett midsize och ett standard om jag ångrar mig ang storlek…
Blev lite så för jag handlade av nordica golf och baserade också inköp på deras lager…
Nu får jag hoppas jag inte knäcker det här driverskaftet också… @xxxx77 är nog lite sne på mig fortfarande…