Greenlagning

Min erfarenhet är att väldigt få vet hur man lagar greener. Golfförbundet har ju visat i något videoklipp hur man ska skjuta in från sidorna av nedslagsmärket. Men jag ser oftast folk sticka ner greenlagaren och bryta upp.
När jag någon gång har försökt påtala detta har jag fått höra något i stil med " jag har kunnat laga greener i 30 år. Du ska inte tala om för mig hur man gör"
Tankar om detta?

Obildbara tomtar. :wink:
Man lagar såklart enligt rekommendationerna dvs från sidan. Luftning och utjämning.

2 gillningar

Jag påpekade samma sak häromdagen. Fick höra att medspelarens trädgårdskunskaper gjorde gällande att lyfta var bäst, då kom det ner luft i jorden. Det blev tyst en stund efteråt.

2 gillningar

Redan för 33 år sen när jag tog grönt kort lärde man ut att trycka in från sidorna och inte lyfta eftersom det senare dödar rötterna.

USGA och Golfförbundets instruktionsfilm:

Som sagt…

Tydligen inte, gubbjävel.

Jag undrar vad som är sant, nästan alla gör fel men greenerna tycks ju iaf vara hyffsat okej över landet.

1 gillning

Såg ett tips från en fd PGA spelare som fått tipset av en greenkeeper på augusta:
Gör ett hål i nedslaget med en peg, vidga det lite, sen ta man peggen och för in i 45 grader precis runt kanten, pressa lite inåt, voila!

Newport eller ping anser. Slå med baksidan 45graders vinkel lite runtom, jämna till med undersidan. Funkar ypperligt på foregreen men även på mjuka greener.

I övr. använder jag en peg i plast som är utformad för detta ändamål också. Lite bredare och platt i ”skaftet” men ändå smal och spetsig nog för att inte göra en massa lufthål.

Egon

1 gillning