Greenfeekontroll

Jag ser att allt fler klubbar börjat med detta. Söderslätt, t.ex. https://www.facebook.com/photo/?fbid=1672785868190420&set=pcb.1672785941523746

Men helt ärligt - vilken juridisk rätt har man att kräva att en tjuvspelare identifierar sig? Och vad gör man om vederbörande helt sonika vägrar att visa ID och går därifrån? Det lär ju inte vara tillåtet för en “greenfee-kontrollant” att göra något fysiskt ingrepp.

Dessutom är frågan om inte tjuvspelare i alla fall i enstaka fall utgör en sådan fara för greenfeekontrollanten att det blir fråga om denne ska omfattas av några arbetsskyddsregler - och om dessa då kan gälla en ideellt arbetande kontrollant.

Hela grejen är ju sorglig - d.v.s. att folk tjuvspelare - men risken är inte obefintlig att det går överstyr.

4 gillningar

Tyvärr tjuvspelas det nog en hel del - särskilt kvällstid.
Farfars praktiska råd: Motverka tjuvspel på golfbanor – checklistor, tips och råd

Kan vi som klubb kräva att en tjuvspelare identifierar sig?
Klubben har rätt att be om att spelarens identitet, men om personen vägrar har ni inga polisiära befogenheter att luta er mot för att kräva in det.
Men gör gärna vad ni kan för att identifiera personen, då det är svårt att ta ärendet vidare med eventuella straffavgifter och anmälningar om ni inte vet vem personen är.

Får vi göra ID-kontroller av personer som ska spela på vår bana?
Ja, ni har rätt att begära att spelare legitimerar sig innan golfronden, exempelvis i samband med incheckning. Det kan vara ett sätt att komma tillrätta med problemet att spelare lånar ut sina Golf-ID mellan varandra.

Det skulle vara intressant att förstå vem som tjuvspelar och varför.

Med tanke på en del klubbars allt annat än rimliga gf så..
Nästan värt det ju.:wink:
Bro Hof en sen sommarkväll kanske?

1 gillning

Cross golf sent på kvällen :heart:

När jag började med golf -99 var det inte på tal att det ens förekom tjuvspel. Idag är klimatet ett annat. Jag vet åt vilket håll SD skulle dra diskussionen och, tyvärr, så är jag inte oäven att låta tanken vandra åt samma håll. Ego-tänket som inte fanns i vår svenska helylle-kultur har eskalerat iom. invandringen. Barn/ungdomar har adapterat sig till det klimat som råder.

Vi har väldigt många ordentliga unga vuxna på klubben. De skulle nog aldrig tänka tanken men samtidigt är det i den kat. som ”allt skit” händer. Nog för att det fuskas i gubbagolfen och att de gräver sönder hålkanter, missar nedslagsmärken etc. men det är det där respektlösa som att ta torv på green, slänga burkar i skogen och inte betala för sig, som hör ungdomen till. Obs. Ungdom är 15-29 för mig..

Egon

I Sthlm har tjuvspel alltid varit relativt vanligt. Speciellt på ”mellanklass-banor”.