Golfskor

Jag köpte nyss ett par Ecco hybrid skor med sula utan utbytbara spikes.
Gillar konceptet på dessa eftersom det är rejäla fasta ”spikar” under men vis av erfarenhet från G4 så… tycker ni jag ska jag montera ”skruv” direkt?

G4 slets ut på kanske 5-10 ronder och jag sliter softspikes i vanliga fall men inte så snabbt. Är Ecco hållbara undertill?

Egon

Har haft samma Ecco (Stensons skor) i två år ( typ 80 rundor kanske) och de är inte slitna under.

Jag har haft 2 par Ecco och tycker de håller bra och fortsätter med detta märke. Tycker passform är toppen för mig med breda och korta fötter.

Vi sliter ju alla våra skor olika men jag sliter def. de yttre spikarna under hälen extremt mycket.
Blir att hålla koll. Tack.

Egon

Jag köpte ett par golfskor ifjol. Första paret på 25 år. De jag köpte hade bara en mönstrad sula och inga spikar som man kan byta ut. Jag märkte inget dåligt fäste eller så. Möjligen att mönstret gjorde märken på greenen.

På 90-talet hade man ju riktiga spikar i metall. Lyfter man bara på fötterna ordentligt så måste ju såna vara bäst?

Jag sliter ut hälkappan invändigt på mina skor långt innan något annat ger upp. Inte bara golfskor. Vet inte vad det beror på riktigt. Måste vara en kombination av hur min häl ser ut och hur jag går.

Hälkappan slits här också men min fysiska häl blir aldrig skavd.
I det sammanhanget är jag helt ”oförstående” till att folk behöver compeed mm. Självklart inse jag att fötter är olika, vi går olika och alla har sina problem.

Jag har en tendens att vricka fötterna. Även när jag går vanligt. Det tyder på att utsidan är mer utsatt. Att jag sliter där är alltså inget konstigt utan det är mer att jag sliter för fort.

Egon

Jag spelar ofta med spikskor
Nuförtiden är det inte tillåtet på alla banor
Stabilt och skönt att gå in.
Nackdelen är att de är tunga mot dagens moderna skor

Ja, det beror på fotens form. Välj skor med skinn i hälkappan alt. sätt lite silvertejp över skadan.

1 gillning

Det där brukar funka fint.

För stora skor?
Sätter ej på sig skorna “rätt”?
På med skon , skicka foten bak så den får kontakt med hälkappan, snöra.
Om ej ett glapp mellan häl o hälkappa.
Lite smalare skomidja alt innersula med plös/kudde insida fot hjälper till att hålla foten på plats i skon.
Fel läst, ni går då leta för att hitta skomodell/märke som passar.