Har senaste månaden haft ont i ovansida vänster underarm och höger biceps. Kommer det från golfen? Vet inte vad det skulle vara annars, men har spelat i 20 år utan dessa krämpor.
Spelet blev lidande idag pga värken
Har senaste månaden haft ont i ovansida vänster underarm och höger biceps. Kommer det från golfen? Vet inte vad det skulle vara annars, men har spelat i 20 år utan dessa krämpor.
Spelet blev lidande idag pga värken
Inget jag stått på.
Däremot har jag tit som tätt lite stelhet i vänster nackmuskel. Höger höftböj är som alltid lite småsur på mig. Efter en svingändring har vänster höftrotationsmuskel (namn?) lackat ur och är lite stel. Men det skulle den tydligen bli, sa en tränare. Så jag antar att jag gör något rätt iaf.
Har du kanske ändrat något i svingen och fått träningsvärk eller har det gått så långt att du dragit på dig en muskelinflammation?
Inte ändrat nåt i svingen, den är lika illa som vanligt. Dock skumt med att jag har ont på 2 olika ställen
Ovansida vänster underarm får jag känning i när jag spelat mycket.
Om du har duffat rejält kan armarna ta skada. Tennisarmbåge (ovansida underarm) och golfarmbåge (undersida) är användarrelaterat. Bara lite mer än vanligt, mycket sving, bärande av möbler eller lite snickrande kan trigga dessa och sen är det ett h-e att bli av med.
Biceps gör inget större arbete i svingen så det borde hinta om att du gjort dig illa på något annat än golf.
Egon
Det kan det mycket väl vara. Det bästa du kan göra är att boka tid hos en sjukgymnast. Dom kan hjälpa dig reda ut vad det är och hur du skall träna för att förhindra framtida problem.
Kortsiktigt fungerar nästan alltid vila och ipren men långsiktigt är det uteslutande träning av muskler “runtomkring” som gäller alternativt göra större förändringar.
Vilade en vecka nu mellan ronderna men det hjälpte ju inte. Har ju nåt att skylla på i allafall
Även om svingen inte ändrats kan kanske ett ändrat grepp ge känningar, det upplever iaf jag. Jag har greppat starkare i år och känner av det lite i båda underarmarna. De stretar väl emot och vill få händerna att scopa bollen som vanligt. Lite ömt och stramt och aningen tennisarbågeömt om jag trycker på viss punkt i armbågen, men inget som påverkar svingen tror jag.
När jag tänker efter har jag nog haft känningar i vänster underarm förut. Biceps är ny dock.
Ny skada .
Skärande smärta i utsida axel. Värst om man kliar sig på ryggen nerifrån. Även olika vinklar o med belastning ”hugger till”
Vilat 3 veckor utan att det blir bättre. Voltaren några dagar hjälper inte
Ska prova en runda imorgon men är skeptisk
Nåt nån känner igen?
Inget jag känner igen men 10-15mg OxyNorm borde hjälpa om du bara kan få det utskrivet.
En googling ger nåt som heter
impingement
Skulle det kunna vara
Sjukgymnast eller läkare.
Då vill de ge kortison och om ontet beror på en överansträngning… fine.
Det funkar men är det ”riktigt” impingement så kommer smärtan tillbaka efter ett tag. En dag, en vecka, en månad… typ.
Då är det öppna upp och roterande fil på “axelskålen”.
Been there, done that… båda axlar. 1-2v rehab och sen är det bättre än före.
Sen vandrar det fram mot nyckelbenet om man är aktiv/felkonstruerad. 2 op till och det är fine igen.
Svårast är nog att få tag i en doktor som vet vad som fixar det. De flesta vill ha både skelettröntgen och mri i journalen och sen likväl spruta flera ggr.
Edit/
Börjar de babbla om sjukgymnast och kanske kortison… så är du långt ifrån på rätt ställe i vården. Det är långt till ortopeden då.
Egon
Låter uppmuntrande😬
Gör det ont när du lägger armen över bröstet och trycker uppåt? Eller när du ”lyfter” skuldran?
Finns mer än en led i axeln…
Läkare och eventuell sjukgymnast kan absolut fungera. Har själv problem med axlar efter lite krascher och det är en fruktansvärd skillnad på känsla i axlar med och utan träning.
Hade verkligen inte lagt mig under kniven just för axlar om det inte var sista möjligheten.
Cortison is da shit… när det hamnar rätt vs😥
Ont när jag trycker in i bröstet , även vid lyft av skuldra.
Inte lika mycket när jag lägger handen på bröstet o drar uppåt