Golfklubbar och "kris" i landet

Hur mycket bör golfklubbara höja sina medlemsavgifter kommande år för att jämka upp mot ökade kostnader kommande år
Räknar kallt med att div flummiga visioner faller platt om man tror att ökade inkomster från greenfee, sponsring ska ordna biffen.

Ingen aning. Jag har inte koll på hur mkt driftbudgeten påverkas av energipriser och räntor. GF och spons kommer såklart minska i samma takt som konjuktur går ned och inflation går upp.

Förrhoppningsvis höjs det såpass mkt så att några hundra medlemmar droppar av. Så länge det inte blir rejält mkt dyrare så betalar jag och ser glad ut. En höjning med 25% tar jag med en axelryckning.

1 gillning

Vår klubb har flaggat för höjning men inte angett nån summa än.

I hemmaklubbens budget så är 10% av kostnaderna räntor. För att täcka upp för denna merkostnad behövs nog någon hundralapp extra i årsavgift.

1 gillning

På det förra forat skrev jag ett inlägg om Täby GK och det totala behovet av renovering. Banan, klubbhuset och träningsområden. Allt behöver fixas till.
Planerna börjar ta form, rätt dålig timing. Enligt det förslag som finns kommer första steget i renoveringen att kosta 35 millar. 10 millar skall in via medlemmarna. Det är väl inte otroligt att budgeten är optimistisk och slutsumman kommer överstiga 35 med marginal.

En klubb i farozonen för konkurs ?

Det geografiska läget för banan är ju väldigt bra, vi får hoppas att planerna går att genomföra.

1 gillning

Är tämligen övertygad om att många banor i medel segmentet och nedåt kommer rea ut medlemsavgiften i ett desperat försök att öka medlemsantalet istället för att stöta sig med 65+ medlemmar som kommer knorra högt vid en eventuell avgiftshöjning! Ett räknestycke som kan bli kostsamt!

2 gillningar

Hemmaklubben inför någon variant av vintermedlemskap. Några kronor lär det ge då klubben har sommargreener året om.

Frågan är om man höjer avgiften 2023 pga ökade driftkostnader (energipriser primärt kan man gissa?) för att ev sänka avgiften 2024 om de nu skenande elpriser sjunkit tillbaka?

1500 spänn extra per år för fullt spel på Salems båda banor.

18000 extra???

You wish…

Japp. Lyxbana vet du :joy:

Alltså säkerligen dryga 1,5 millar EXTRA i driftkostnader!?

Hade jag varit medlem skulle jag gärna se en redovisning av hur man kommer fram till den kostnaden, och kanske hur man jobbar för att minimera det.

Den dragningen fick vi på möte för nån vecka sen.

1 gillning

Sofielund GK, min gamla hemmaklubb, granne med BroBålsta lägger ner verksamheten pga dålig ekonomi.

Synd!
Kan inte Bro-Båsta ta in den som andrabana kanske?

Mötet där beslut skulle fattas rörande renoveringen blev inställt och planerna skjuts på framtiden.