Efter diskussionen i Masters tråden startar jag en ny tråd.
När kom egentligen flerlagerbollar ?
TopFlite Strata som Mark O’Meara vann sin Masters titel med var en av de första.
Likadant med Bridgestone/Nike (B/N), de var också tidiga, fanns det andra ?
Sedan kom PROV1 där de hade mycket bättre kvalitet än Strata o Bridgestone/Nike.
Något som jag tror påverkade att Strata o B/N inte fick samma genomslag var den usla kvaliteten ute i butikerna där hobbyspelarna shoppade. Om jag kommer ihåg rätt var det en tidig Nike-boll som slog rekordet i sämst tyngdcentrering i mina tester av bollar. Nu är siffran tagen lite i luften men 5 av 12 (kan ha varit 4 eller 6) bollar var så dåligt tyngdcentrerade att snurr av boll i vätska alltid medförde att bollen stannade med samma punkt på bollen uppåt, dvs. väldigt ocentrerad.
Det är inget direkt svar på din frågeställning men jag kom att minnas denna artikel angående Tigers Nike Tour Accuracy som jag tyckte var rätt kul bra.
Frank Thomas berättade i sin bok (eller kan ha varit podcast) om när han som techical director på USGA började testa bollar med Iron Byron. En boll som var exceptionellt (dålig) var MacGregor Tourney vilken spelades av en viss Jack Nicklaus. Han fick då inte avslöja resultaten för någon, men berättade att han vid senare samtal med Jack sagt att om Jack spelat den dåvarande bästa bollen (Titleist) hade han troligen vunnit ännu fler majors. Ligger mycket i det med tanke hur många andraplatser han hade.
Jovisst. Men tror inte nån på touren spelade den.
Hittade också att Nikes tourbollar tillverkades av Bridgestone medans lågprisbollarna hade andra tillverkare. Finns en del fabriker som legotillverkar både bollar och klubbor.
Så är det nog, första sorteringen av tourbollar når nog bara proffsen medan “tour-bollarna” vi amatörer köper nog får betecknas som andra sortering. Mellanpris och lågprisbollarna tillverkas sannolikt i jättefabrikerna i Asien.
Likt jeanstillverkningen. Många av jeansen som kostar tusenlappar tillverkas i samma fabriker som tillverkar jeans som kostar några hundralappar med samma råvaror, samma maskiner och samma personal.
Daly responded by saying, “It’s the ball. It’s just like, you know, when I won the British in 95, I had an ultra competition ball. I think it was the first three pieces ball that ever did anything. And it was hard back then. Now you put an ultra-competition ball up against the balls now softer than those balls. Really four pieces, five piece. They just go straight. They go far. It’s all on the golf ball now.”
Vad hette balatabollarna? Minns inte riktigt. Mer än att det stod balata på dem. Gillade senare verkligen den här med 365 eller nåt ojämna dimples, den hette väl 365 nånting? Minns inte fabrikatet. Var det Pinnacle? Med den sänkte jag mig rejält med minns jag. Annars var väl Topflite XL den som de flesta lirade på. Titt-laist var inte störst.
Tourbollar från förr var ju också i flera “lager” - en kärna av något gummimaterial, lindat gummiband, balataskal - dvs 3 lager.
Går man ännu längre tillbaka så kan man göra samma definition på all bollkonstruktion tillbaka till 1600-talet, men det är knappast det som avses i grundfrågan.
Tror inte det.
På Edenhof fanns det nån som spelade Magna och slicade bollar ut på rangen. När dom hamnade i bollmaksinen fastnade dom och maskinen stoppade.
Ja precis. Balata fanns i olika kompressioner. 90 och 100. Tror 90-bollarna hade röd siffra och 100-bollarna svart. Men jag kan komma ihåg fel. Spelade bara balata-bollar om jag råkade hitta någon. Kan inte minnas att jag någonsin gjort så stor skillnad på bollar. Spelade på det jag råkade ha i bagen.
I år ska jag dock göra en liten ansats att bara spela en och samma modell. Lutar åt Callaway Chrome Soft då jag råkar ha ett nytt dussin liggandes i bilen och de har ett ok pris jämfört med Pro V1.
Man pratade väl förr om tvådelade och tredelade bollar? Tvådelade var typ Top Flite XL. De hade en kärna och ett stenhårt tjockt hölje. Tredelade bollar var då t ex just Balata-bollarna som hade en kärna, sen lindad gummisnodd och ytterst ett mjukare och tunnare hölje.
Var inte Strata tvådelad också, fast lite mjukare?