Golfbil, göra inte göra, köra inte köra

Helgen gav lite frågor. Vi var tre spelare, en med golfbilsbehov. Jag går gärna, bär gärna också.

Ibland i dessa situationer har det hänt att jag ställer mig bakpå bilen, logistik, speltempo mm gör det lättare än att jag går själv, nu hänger jag med och letar bollar eller vad det nu kan vara.
Jag gör det verkligen inte varje transport, men några gånger.

Detta har jag/vi gjort i massor av år, och INGEN har NÅGONSIN sagt ett ord.

Nu blev till tillsagda (skrikandes) när vi vid 10:an gick igenom ett parti i pausen, av en dam med argumentet att bilen inte håller för extra 90 kg, det var argumentet.
Jag påstår att en golfbil är nog byggd för BETYDLIGT större påfrestningar än det. Och eftersom man tom ser detta på tourerna, ja då är det argumetet märkligt.

Hade de sagt lite vänligt att det är en policy att bara 2 personer åker i en golfbil, ja det hade jag väl köpt, även om jag bara åker ett fåtal gånger.

Vad säger ni, är det jag som helt tappat förståndet, för då kommer jag ju givetvis inte åka mer, det är inte av orkesskäl, rent logistiska primärt.

Vidare ser man ju folk som dricker en del, men där säger man inte ett ord?

En första tanke är att någon försäkring knappast gäller om ni skulle råka ut för en olycka vid ett sådant tillfälle.

Men alla har nog åkt bak på en golfbil nån gång.

En andra tanke är att man inte ska lyssna på gamla tanter som tror sig vara egenutnämnda poliser.
Jag har råkat ut för att en tant gnällde på mig för att jag använde avståndsmätaren. hennes argument var något i stil med “om jag tittade bakåt istället för att titta i min kikare så hade jag kanske sett att vi borde släppa förbi dom”

Självklart hade vi folk framför som vi i våran tur väntade på men hennes amöbahjärna förstod väl inte att vi väntade då det var 300 meter till bollen framför.

Är det en försäkringsfråga är det ju en fråga för mig själv, dvs inte hennes ensak krasst sett. Gör man något som inte skulle vara tillåtet är det ju utanför försäkringen antar jag?

Noted…

Hade hon bara lite vänligt hänvisat till att det var en policy eller nåt i den stilen hade jag kunnat köpa det.
Jag var sååååå nära att säga till henne att jag ska inte göra det om hon får tyst på hunden som skällde i direkt närhet till både första och tionde tee… Som jag tror var personalens hund…

Fattar inte. Var hon en del av personalen eller inte?

Om personal på klubben påpekar hur deras bilar brukas är det väl helt i sin ordning?

I annat inlägg skrev du att din kompis blev tillrättavisad redan när han hämtade ut bilen.

Men det kanske var en annan runda?

Golfbilar är iofs rätt sköra på sina ställen men inte där du stod. Inga problem.
”olagligt”, Ja… men ingen större issue.

Bilen har en Max tot.vikt. och om den klarar 2st +110kg gubbs så klarar den 3 junisar även på sätet. Ergo… 2 är inte en regel utan 3 funkar.

Egon

Ja, hon var en del av personalen, samma person som tillrättavisade kamraten. Han skulle hämta ut bilen, och det var tydligen orimligt tidigt, (bla bla bla) det var en knapp timme innan utslag. Ingen kan ha använt bilen innan honom.

I ordning kanske, men man kanske inte måste skrika med bristande argumentation och irrelevanta ganska påhittade fakta. Man får / kan gärna (vänligt) påtala relevanta argument.

Exakt,
att den är byggd så på gränsen att två vuxna karlar och deras bagar skulle vara ett gränsfall är ju såklart inte sant, jag skulle inte bli förvånad om man kan knöka in sex man + bagar och hållfastheten kommer inte påverkas, möjligtvis att det kan gå trögt uppför, förutsatt att man då inte befinner sig på ömtåliga platser.

Olagligt vet jag inte, men då man ser detta på PGA tävlingar ibland så måste det vara en kantboll de luxe.

På temat “två fel gör inte ett rätt” kunde damen i fråga kanske varit aningen mer diplomatisk.

Sedan är det väl generellt så att man inte ska åka bakpå bilen - framförallt inte om man spelar enligt reglerna då det är DQ på att använda sig av transport (om än smidigt logistiskt). I de fall du ser spelare på touren göra sådant är det påbjudet av tävlingsledningen.

Alla golfbilar ska vara registreringsbesiktade.
I registreringsbeviset står hur många passagerare inkl förare som får åka med.
Om fler åker med än vad som angivits kör man olagligt.
Det ska även stå i hyresavtalet när du hyr golfbilen hur många som får åka i den, t ex “MAX ANTAL PERSONER I GOLFBILEN SAMTIDIGT:”

Edit: Hittade ett exempel på hyreskontrakt där det står sist i §2 “max 2 personer i golfbilen samtidigt.https://furudalsgolf.com/wp-content/uploads/2016/06/Villkor-för-hyra-golfbil.pdf

2 gillningar

True!

För mig blir det mest en fråga om, ska man gnälla på något, gör det med korrekt input.
Säg inte att bilen inte håller, öfr det gör den, garanterat. Om det är emot någon policy att man bara ska vara 2 i bilen, fine. Men syftet var inte att komma undan en kostnad, syftet var att vara smidig på banan.

De som åker bakpå på tävlingar, det är väl kanske främst när någon skall tillbaka till tee för att slå en ny boll eller när man ska tillbaka till en tee för ett särspel.
Igen, då verkar ju bilarna hålla rent fysiskt iallafall, på TV tid med golfare som kollar. Hade det varit en issue hade man säkert hört om det.

Men vaddå, menar du att alla de som åker bilar på banan på en sällskapsrunda inte spelar en hcp grundande runda?

Hyreskontrakt när du hyr en golfbil, lugn nu…
Man kan boka både digitalt och face 2 face utan ett enda papper inkluderat vad jag vet?
Dessutom åkte jag inte I bilen, mer utanpå :wink:

Någonstans på vägen när man bokar golfbilen finns säkert ett kryss du måste bocka i att du läst och accepterat hyresvillkoren - som 99 % av dom som hyr aldrig läser.
Ja, jag tillhör nog själv dessa 99 % :grin:

Nuförtiden får man ju göra lite vad man vill. Förr vet jag att man dock inte fick åka bil på tävling utan läkarintyg. Men det är kanske bara jag som är mossig.

Nä på tävlling vill jag nog påstå att jag står under samma åsikt. De som åker på PGA event och liknande gör det med tävlingens goda minne såklart.

Men en sällskapsrunda ska spelas under reglerna för golf, det var kanske det jag snöade in på.

Hmm, ja det kanske kan stämma, och jag är på samma lag som dig såklart.

Välkommen till tråden “only in sweden”

Kärringen hade maktbehov och utnyttjade det när hon nu fått det betydelsefulla uppdraget. Kan inte tänka mig att någon från klubbledningen nämnt att man skulle racka ner på folk som “åkte skjuts”.
Däremot snålt att inte hyra en egen golfbil om man gör det regelbundet men det är en annan femma.

Finns inget så tufft som en svensk som vet att han argumenterar för en sak där han har moraliskt/teoretiskt rätt.

Det finns säkert undantag någonstans ety en ”handicaprond” är inte längre likställt med det vi så gärna vill kalla ”tävlingslikt”.

Ang. tävling så är det intyg som gäller och/eller tillstånd från Kom/TL.
Det är iaf. det jag kan läsa mig till.

Egon

Hade vi inte stått på 10:ans tee där vi hade gått igenom så…