Jag börjar känna mig redo för ett driver-inköp men det är ju en djungel.
Ingångsvärden.
Handicap: Oklart. Hade 6,3 i min ungdom men har fått det höjt till 12,3 nu efter ett längre uppehåll (20+ år). Tycker jag slår bollen “ok”. Är främst närspelet som brister.
Jag har en Cobra Radspeed 3 wood på 14,5 grader med Fujikura F3 6S skaft som jag får en ball speed på ~140 mph vid ett kontrollerat slag. Apex på drygt 30 yards. Tar jag i för kung och fosterland (~150 mph ball speed) slår jag 36-37 yards högt.
Budget: Kan tänka mig att köpa begagnat. Runt 3-4 tusen kanske. Funderar på att köpa från Golfbidder. Är det att rekommendera? Vid köp av ny driver så är gränsen 5 tusen ca.
Tänker jag rätt om jag siktar på en 9 graders med liknande skaft som jag har på min trätrea? Jag verkar slå rätt högt rent generellt. Finns ju Radspeed drivers också (bara begagnade nuförtiden) men det ska inte vara de allra mest lättspelade enligt nåt test jag hittade på nätet. Men autisten i mig tycker att det är snyggt om alla träklubbor är av samma märke och modell.
Jag har även funderat på Taylormade Stealth då mina järn är Taylormade och den verkar vara ett bra “budgetval”. Men egentligen är jag öppen för alla märken. Jag vet inte vad som är trendigt och anses bra förutom Titleist då kanske? Men på min nivå behöver jag inte krama ur det där sista så “näst bäst” duger bra åt mig.
Jag vill inte ha en driver med inbyggd draw. Jobbar hellre med svingen än har ombyggda klubbor för att motverka svingfel.
Vad ska jag tänka på här? Ja jag vet. Provslå och känna efter vad jag gillar osv. Men i teorin?
Jo en sak till, vill helst inte ha ett alltför högt ljud vid bollträff. Stod bredvid en kille på rangen igår som bara slog drivers och det lät så jävla högt att jag funderade på att byta plats. Var olidligt.
För ca 5000 får du nog en helt ny Wilson (och ev. Cobra). Som du då kan prova ut specifikationer för och välja ett skaft som passar dig. Gör det eftersom du ju har bra fart och kan ha nytta av en driver som passar dig.
Har Wilson blivit budgetmärke alltså? Eller det kanske det var på 90-talet också?
Det som ligger bäst till är väl Taylormade Stealth som säljs rabatterat för 4999:-. Både på klubbens shop och hos Dormy. Men jag tycker även det är galet mycket pengar för en enda golfklubba. Men väldigt många är ju sjukt intresserade av just drivern. De flesta man ser på rangen matar nästan bara drivers. Jag ser den som ett nödvändigt ont. Vill mest sätta bollen i spel
Begagnade klubbor är generellt inte mycket värda. Men å andra sidan kan det vara svårt att hitta nåt som passar och då är det ju inte så kul att köpa något även om det är ett lägre pris.
Gav bort min Sim (gen 1) nyligen. Den var inte sämre vs stealth och def. så trumfade den stealth2.
Kostar runt en tusing på blocket.
Wilson är kvalitet samt även massproduktion för varuhus typ Ica/Rusta eller vad man vill kalla supervaruhusen over there. Lite svårt att veta vad som är vad… men järn och wedgar är ofta top notch. Drivers/woods har aldrig riktigt nått toppen.
Cobra gör bra grejer även om de är på väg åt samma håll som Wilson. Deras drivers/woods är oftast det som poppar upp som heta när de släpps. Hur länge de stannar i bagarna är väl mer osäkert.
Har provat… de ger ingen ”vill ha-känsla”.
Obs… en åsikt!
Gekås, Stadium outlet … där hittar handduk, greenlagarkit, handskar … allt Wilson. Bra budget.
Nybörjar-helset á la varuhus har både Callaway och Cobra liksom nämnda Wilson. Det var väl bara att Wilson var/är en av de stora som gör utrustning till alla möjliga sporter. Golfen har liksom inte första tjing.