I Trenters Dvärgarna förekommer Rosengatan i början av boken. Tar du den i huvudet är du duktig. Innanför tullarna såklart.
Går mellan Döbelnsgatan och Luntmakargatan
Såg nu. Det visste jag faktiskt också ![]()
Gick min 596:e gata ikväll.
Det är många kalorier det
Kompledig måndag. Ska utnyttjas till lyxpromenad runt Riddarfjärden. Betar alltså av Norr och Söder Mälarstrand. Passar på att klämma gatstumparna på Riddarholmen också.
Det innebär att jag får gå på Schering Rosenhanes Gränd. Stockholms bästa gatunamn.
Schering var en hedersman för att vara rikis. Han och brorsan Gustav var inblandade i begränsningen av häxprocesserna, påminner lite om Urban Hjärne. Intellektuell. Hans vita palats, syns tydligt då man går från stationen söderut ner till vattnet och tittar upp mot riddarholmen, lite snett ovanför Nordsteds,. Numer hem för nån av de högre juridiska rätterna.
Det var förresten han som lät uppföra Säby gård som nog alla som bott i Järfälla känner till, där alla tjejerna i klassen var och red. Låg väldigt lantligt då jag var liten, men nu…
Har du betat av Von Fersens golgatavandring?
Gick en sväng i Hjorthagen igår. 666 gator totalt nu. 243 kvar.
Starkt jobbat! Jag hade iofs klämt in en gata till innan jag skrivit… Det där är ju ett jävla nummer (pun intended)…
Ägnar semesterdagar åt fet uppdatering.
Fortfarande inte klar!? Nu får du banne mig öka! ![]()
Haha. Så segt att ta sig till gatorna jag har kvar. Åker ju ogärna kollektivt i trängsel. Men nu i juli funkar det.
Trevlig radioröst!
Jag har inte ens gått alla gator i vårt villakvarter.. ![]()
728 nu.
Har du fått några nya insikter mer generellt om Nordens Venedig under dessa dina vandringar? Typ förvånansvärt många pubar? Eller att folk ställer sin voiar fan överallt?