Jag använder gamebook de allra fleasta rundor, och titt som tätt kommer det upp utmaningar parallellt till mina vanliga spel.
Noterade en av de senaste, där man kan vinna en finalplats på bro hof.
Man ska spela golf och den bästa rundan under perioden registreras som din score.
En 37 poängare hade man väl förstått inte skulle räcka så långt, men att det skulle behövas en runda på +45 för att vara en contender hade man väl kanske inte förväntat sig, eller kanske förresten…
Å andra sidan, om man, som den som vann deltävlingen med 51 pinnar, slår till med 51 pinnar med ett hcp på dryga 10, (nu 8,3 i appen) då börjar man ju undra en del?
Alltså, rent matematiskt, det är ju 15 slag BÄTTRE än sitt hcp, och om vi utgår från att den med numera 8 då det begav sig hade 15, då har denne troligen gått under banans par, vilket känns orimligt? Hade samma person ett hcp vid lite under 15, ja då går man ett antal slag under par.
En nära släkting till mig gjorde 46 poäng igår. -8 brutto från vit tee där han fick 2 slag på slopen (hcp +0,5). Hans tidigare bästa runda var -1. Han som alltid gnällt på att han inte kan ställa upp i poängbogey-tävlingar för att “det är omöjligt för mig att komma över 40p”
De där utmaningarna är bättre när det är utlottning bland de som deltar. Jag har vunnit ett Open-paket (ryggsäck och en massa goodies), TPC Sawgrass-paket (headcover och lite smått och gott) samt en resa till Costa Navarino (utan flygresan och mitt i pandemin så det blev aldrig nåt).
Det är en tävling i två klasser också, så den som startar utmaningen skall vid starten ha typ 18. Och det är inte EN spelare med mkt låga resultat.
Du ska ha 46 pinnar för att med säkerhet kunna ta någon av de utlovade 12 platserna.
poäng/hcp (enligt appen)
51/8,3
49/12,3
47/7,8
46/12,3
46/7,4
46/9,9
46/13,1
46/14,1
Alltså, någon som idag har hcp 12 har gjort 13 bättre än hcp, som borde vara i det närmaste banans par vid tillfället.
I don´t buy it… Om man kan göra ett sådant resultat så bör det genomsnittliga hcp vara betydligt lägre. annars är det ju formtappets formtapp… Och det bör ju gälla samtliga deltagare…
Det går att vara lite lagom slapp med hcp. Kalla det f*sk om ni så vill.
Alltså kommer det förekomma.
Det förekommer mest uppenbart där det lönar sig mest för den enskilde.
Den som är förvånad har en något sviktande verklighetskoll.
Kör jag för fort med bilen? Det händer. Kör jag för fort var som helst? Nej. I staden och i bostadsområden? Nix. Där jag vet att mätningar brukar ske? Absolut inte. På glesa Norrlandsvägar mitt i natten på sommaren?
Det handlar bara om risk/reward och om vilken sorts flex samvetet har givet olika regler.
Det här är den sjukaste tävling jag anordnat. Kenta Ohlsson Trophy på Ingarö förra sommaren. Vädret var mycket speciellt med regn över hela Stockholm utom just över Ingarö.
Det var som inför Bob Beamons VR i Mexiko 1968.
Alla slog längre än vanligt.
Vinnaren hade 49 pinnar. 52 spelare hade 30 poäng eller mer. På 36 poäng kom man på 22:a plats.
Jag hade 47 poäng förra veckan då jag gick 1 under från vit Tee med ett hcp på 7.7.
Jag hade innan dess gått 2 rundor under 80 i år med den absoluta merparten av rundorna mellan 80 och 84 så jag har varit någorlunda stabil iaf.
Men med det sagt så händer det även i hcp grupper under 10 som sköter sitt hcp men det bör vara tämigen sällsynt. Tar man en tillräckligt stor grupp så ökar ju det sannolikheten att få se extremrundor men jag har också känslan att det sker oftare om det finns bra priser!
Det bör även nämnas att min runda var en ren sällskapsrunda med syfte att bli redo inför helgens KM så inga vinster eller höga placeringar i utmaningar här inte, enbart 4 tappade slag!
Fast, där är det en spelare som ordentligt sticker ut. 40p är ju inte skitovanligt, även om det nu var 5 spelare på 40p eller över bortsett från vinnaren.
Som var en 20 handikappare som gör 3 birdies…