Fw5 som går längre än LTDx?

Då min driver tyvärr inte är så pålitlig så ersätter jag den ofta från tee med min FW5. Spelar idag med en Cobra Ltd X men funderar på om det finns något som går längre med samma grad av förlåtelse i sig. Av ren snålhet vägrar jag att köpa något som är yngre än två år, har ni något förslag? Eller är det att jobba med Fairwaywood-svingen som gäller?

Det enda jag kommer att tänka på är denna.

Just trä-5 har jag inte testat men jag hade spoonen i 14.5 grader och blev tvungen att byta ut den just pga längden för att istället köpa hybriden i samma serie med 15 grader.
Denna hybrid är fortfarande kvar i min bag trots att jag under perioder testat både M1 samt Sim Titanium spoon.

Och det var specifikt modellen i titan som var exceptionellt lång för det fanns en med nästan identiskt utseende i stål som inte var likvärdig.

1 gillning

köp en minidriver typ

Jag har funderat på minidrivet, men dels tycker jag att de är väldigt dyra och dels så är det ju fortfarande en driverswing som ska slås. Vad gäller SLDR, Är inte det en av historiens mest oförlåtandeklubbor?

älskar den. för mej lång och rak. sällan åt helvete
finns andra varianter.
du kanske har samma syndrom som jag
stort klubbhuvud = ta i uta helvete = skogen vattnet åker out

Har funderat vidare; kan en Qi10 Max fw3 (16 grader) vara ett alternativ från tee? Jag swingar driver ca 95 mph, bör motsvarande hastighet för fairwaywood vara tillräcklig för att ett slag med qi10 max 16 ger minst 10-15 meter länge totallängd än en ltdx 18,5 grader (typ lika bra träffar)? Eller är det helt omöjligt att ens gissa?

En helt vanlig FW3 med typ 14,5 graders loft (som min Cobra Radspeed) och så ställ ner den så långt det går (-1,5 till 13 då)? Det är väl inte jättelångt från en “mini driver”?

Bra tanke, men jag tror inte jag har svinghastighet att få den att lätta många meter upp i luften

Angående längdskillnad jämfört med din Ltdx är det svårt att gissa men om tanken är att ofta slå den från peg så hade jag snarare tittat på en vanlig Qi10 pga att den har något högre träffyta.
Om tanken är att byta ut din Ltdx hade jag i första hand tittat på en 3HL på 16,5 grader men om du tänkt behålla din nuvarande 5-wood och vill ha en till klubba som du mestadels använder från tee istället för driver hade troligen en 15-graders gett ytterligare några meter.

När det gäller TaylorMade, och särskilt deras limmade modeller skulle jag undvika att köpa online där jag inte kan se just samma klubba som jag tänkt köpa då face angle kan skilja rätt mycket från klubba till klubba.

Detta är mina tankar och det finns verkligen ingen garanti att det stämmer in just på din sving.

Min tanke var att behålla min LtdX Och ställa upp den en och en halv grad till 20° och sedan köpa en lägre loftad fairwaywood att bara använda på tee.

“Bara använda på tee” misstänker jag kommer översättas i mestadels användas på tee. När du står i motvind och din Ltdx uppställd till 20* inte når fram till greenen är det svårt att inte lockas av nästa klubba som teoretiskt kan nå hela vägen. :wink:

Med tanke på det du skrev i tidigare inlägg om att du var orolig att inte få upp bollen med en nedställd 3-wood antar jag att du inte har en naturligt hög bollbana och då gör troligen inte 15 grader eller 16,5 grader någon jätteskillnad rent längdmässigt ens från tee.
16,5 borde dock vara lättare från fairway vid dom få tillfällen du får för dig att använda den där.

Enklast är att provslå bägge klubborna om möjlighet finns så får du facit på hur dom fungerar för dig.

1 gillning

Jag var nog otydlig. Om jag ställer upp min femma till 20° så kan jag absolut använda den från fairway i undantagsfall. ”Att bara på använda på tee” avsåg en eventuellt nyinköpt lägre loftad klubba (eller en femma < typ19 grader). I normalfallet klarar jag mig faktiskt med en hybrid 5 på fairway i de flesta lägen som längsta klubba, har märkt att jag tjänar på det i längden.