Frukostvanor

Vad konsumerar ni till frukost som oftast?

Inget generellt (16:8 intermittent fasta).

Om jag inte lade på mig massor av kilon bara jag andades in kolhydrater skulle en perfekt frukost vara som följer:

Tre stekta ägg, sunny side up med knaperstekt bacon och lite grönsaker
Jordgubbs- eller hallonyoghurt med müsli
Rostat rye-bröd (typ vitt bröd, med lite råg i) med rikligt med smör och jordgubbsmarmelad
En eller två macchiato (espresso med lite skummad mjölk).

Sen får man lägga sig och vila lite igen.

Helt opolitiskt, Kopp te, två lingongrova, en med brie en med pepparsalami el. Kalkon och gurka. Till halvtiokaffet en lingongrova med ost. På helgerna kan det bli ett kokt ägg med ansjovis på en av lingongrovorna, ofta ett rostat bröd med apelsinarmelad.

Hotellfrukost, blir jävligt sällan:
En tallrik youghurt med Mysli och macka
En tallrik bacon och ägg i nån form
En kopp te med ett kokt ägg och toasts.
Kaffe och kaka.

Själv?

Fettrik yoghurt med banan eller nån form av tuggmotstånd, musli.

Scrambled egg o bacon

Pannkakor på helgen ibland

Alltid kaffe.

Wtf😅

Äter inte allt på en gång men nåt av det.

Kaffe. Två lungo brukar det bli.
En lingongrova eller hembakat danskt rågbröd.
Ett litet glas juice, OJ eller äppel.
Ibland lite de luxe med ägg och bacon. Gordon Ramsey’s scrambled eggs är kung!

1 gillning

Vardagar knappt någonting, helger, lite te, mackor 2-3 med lite olika pålägg beroende på bröd, kanske ett kokt ägg.
Är inte mycket av en frukostmänniska om man säger så, jag behöver vakna till för att ens kunna njuta av frukost.

Alltid en tallrik youghurt/fil med műsli eller flingor.
Vid tidig frukost te, senare frukost så blir det kaffe.
En glas juice, gärna nypressad apelsin.
Ibland kokt ägg med kaviar.
Vid långfrukost blir det en smörgås till andra koppen kaffe.
Då och då tar jag en ingefära/citron/äpple-shot.

Vansinnigt gott. Men har du kollat hur mycket socker det är i lingongrova?
Jag gjorde det för en del år sedan, och slutade köpa.

Alldeles för mycket, egentligen. Socker är väl ett standardknep i bröd- och matbranschen?

Man kan också kolla hur mycket lingon det är i Lingongrova. Inte jättemycket :wink:

Skrämmande mycket socker i mycket av det vi stoppar i oss. Kollade en senap vi har hemma, Johnny’s Sötstark, 43% socker. Man blir alldeles matt.

Yes. Drar ner på socker på andra ställen. Det där är min sista last.

1 gillning

Länge trodde jag att folk pinade i sig lingongrova för att det var nyttigt. Sen jag väl fick reda på att det inte var nyttigare än något annat bröd så har jag inte kunnat förstå hur någon kan äta det frivilligt.

Brukar generellt inte bry mig ett skvatt om vad folk äter och inte äter men just lingongrova har jag tänkt på många gånger.

4 gillningar

En stor kopp svart kaffe, 2 Husman knäcke med ost och skinka och ett glas juice.

Svart kaffe, 2 kokta ägg, två Fruktusar med ost
Svart kaffe

7 dagar i veckan om det inte är hotell, men jag är ingen vanemänniska…

Försöker ändra mina vanor( variera mera)men landar ändå på “samma” enformiga frukostar.
Rallarhalvor,rågmust o dyl. (Rostas oftast).
Stapel osten Port salut går ner hyggligt lätt.
Div pålägg som påläggskorv , skinka.
2-3 muggar kaffe med grädde.

Ang. lingongrova så är den lite kontroversiell i min skalle. Det FINNS ett mycket bra substitut - frugan, som är ytterst kräsen i brödet bakar vad som måste vara den nyttigaste limpan i världen, med rätt mycket möda varannan helg. Där kan vi prata zero zip nada socker, bara en massa fullkorn och gott smakar den också. Och hon säger - du FÅR äta av den. Så jag byter ut en del av lingongrovorna mot superlimpan, men jag har inte hjärta att ta för mycket…
Det som säljs som “fullkorn nyttigt” i affärerna är något jag skulle kunna äta om jag var arresterad och kosten var vatten och bröd.

Få som har tillgång till en “äkta” bakugn för att ordna rågbröd som sig bör.

I och för sig… Skogaholms… med tjockt med margarin och sen ännu tjockare med messmör… Det var tider det.

1 gillning