Tänkte kolla om en sida för foto kan ha nån livskraft. Börjar med en fråga: hur lagrar ni era bilder? Ffa kanske de som ni tar med mobilen?
Synkar till molnet plus på servern hemma
Vad innebär ”molnet” i ditt fall?
Google drive eller om det var Samsung… Någonstans åker de upp för att sedan återställas när man byter telefon
Kör google drive litegrann, men man får så lite utrymme.
Jo, man får betala lite
ICloud. Då jag höll på med foto lite mer som hobby så hade jag en NAS med Raid samt en offsite backup på annan NAS.
Flickr. Billigt Pro-abonnemang.
Är glad fotoamatör som fotar både med systemkamera och mobilen. För några år sedan var jag ganska aktiv, idag lite mindre. Jag sparar ungefär 2000 bilder per år så för mig är det först och främst viktigt att organisera bilderna på ett vettigt vis. Jag använder Lightroom till det.
Min primära lagring är på datorn hemma. Detta gäller såväl bilder från mobilen som från systemkamerorna. Jag gör regelbundna backuper till en USB-ansluten disk och prenumererar också på en backup-tjänst i molnet (CrashPlan).
Mina mobilbilder hamnar dessutom på GooglePhoto och i OneDrive.
Du kan autoimportera från mobilen till LR. Eller, det kunde man i alla fall då jag körde LR. Har för mig jag fick via DropBox.
Jo, det går att lösa med automatik men jag gör bara så att jag låter alla mobilbilder hamna på OneDrive. Sedan importerar jag dom “manuellt” med Lightroom till min vanliga struktur. Enkel och kontrollerat.
Har använt Lightroom sedan 2007, har rätt bra koll på det och älskar programmet.
De bilder jag verkligen tycker är nåt att ha, det är egentligen försvinnande få, gör jag riktiga fotokopior av,
Känner ett par halvproffs, de kör också Lightroom. Känns lite overkill för mej den är inte direkt gratis.