Fotografi

Inte system men mobil… frugan är lite småsnål, så hon köpte 15pro max refurbed nu. Men jäklar, vi var på OD’s Caprice och satt uppe på läktaren i universitetshuset. Hennes 5x fångade Strömstedt nästan knivskarpt, i rätt begränsad belysning. Mobilkamerorna kan!

Digital zoom (är det väl?) är ju bara en gimmick. Blir samma som att croppa i efterhand.
Edit: Tydligen både och. 3x optisk. Då blir det såklart skillnad :slightly_smiling_face:

Mobilkamerorna är förvånansvärt duktiga med tanke på den minimala hårdvaran.

1 gillning

5x optisk. Hur fn det nu går till.

1 gillning

Helt klart är moderna mobiler synnerligen kapabla mht det pyttelilla glaset och minisensorn.

Mobilen har man ju också alltid med sig så man kan alltid “ta bilder”. På det viset är den en utmärkt kamera för utan kamera blir det ju inga bilder alls. Mobilen är däremot lite svårjobbad om man skall “fotografera”. Då vill i alla fall jag ha en sökare och kunna hålla kameran ordentligt. Givetvis kommer även sensor och optik lyfta då, men det är ju självklart.

Optisk zoom är väl det kalssiska dvs att man ändrar brännvidden genom att fiffla med linserna. Kan optisk zoom vara nåt annat? Jag anar dessutom en rejält kapabel bildbehandlings-SW, för att få allt att lira.

Ja,inte lider du av Parkinson iallafall..:wink:

Monopod

Jag har tolkat detta som att telefonen använder en av “kamerorna” per zoomningsgrad.

I Samsungfallet (som jag använder) har kamerorna 0,6x 1x eller 3x förstoring. Detta syns tydligt om man väljer en av dessa tre inzoomningar och täcker en lins i taget med fingret. Då är bara en “kamera” inblandad. Väljer jag något däremellan, tex 2x då tar telefonen 1x och croppar den till 2x. Alltså digital zoom.

Sen tillkommer rejält kapabel bildbehandling!!

Det som gäller för “min” Samsung gäller med största sannolikhet också för iPhone. Där har jag ingen egen kunskap.

1 gillning

Slå en kik på vad @briscoepark på TwitterX har i sökaren, om ni gillar natur/platser.

Jag använder inte Twitter. Kolla på Flickr.com, där finns hur mycket som helst.

1 gillning

Jag vet :wink:

1 gillning

Övat lite mer med 600mm. Rätt knivigt att få till skärpan när det är långt och inte lika ljusstarkt som 70-200/2.8. Nikon 180-600’an är f5,6-6.3 och vid 600mm är det skarpast vid f9. Med 1/1600 s slutartid krävs det mycket ljus för att ISO ska vara på en vettig nivå.
Nikon har ett 600/f4 prime, men det svider till lite med en prislapp 180.000kr.

Bofink som är skärpt med Smart Sharp i Photoshop. Lite brusreducering också eftersom kameran drog upp till ISO 51200 i den här bilden.

Bra fångat!

ISO 51200, hoppsan!
Nya grejor är ju eoner bättre än “gamla”. För 15 år sedan skulle det ISO:t varit vitt brus rakt av.

Edit: Vilket avstånd till Bofinken, ungefär?

1 gillning

Bofink, nu?

Tack!

Ja, nya grejer hanterar ISO på ett helt annat sätt än förr. Och Photoshop såklart. Denoise är ett kraftfullt verktyg.

Avståndet till fågeln är 7-8 meter. Bilden är tagen i DX mode vilket kan jämföras med 1.5x crop.

Malmö.

Extrapolerar “rätt” i de pixels som den suddar eller fifflar med, antar jag?

Jag vet inte exakt vad den gör. Det är bara ett knapptryck och det tar ca två-tre minuter att brusreducera en bild, beroende på storlek och brus. Datorn koker och fläkten går på fullvarv.

Min med min gamla oneplus och frugans nya

2 gillningar