Försäljning av klubbs egendom

Orkar inte starta en ny tråd… :pensive_face:
Vi diskuterar ju greener, lite annan (brist på) banvård samt förening/klubb mm. och alla dess anställda/frivilliga.

Hur skulle ni reagera om ni fick ett infomail som kungör att klubben har sålt av några golfbilar till medlemmar. Jag som vet regler/normer för företag och försäljning av företagets egendom reagerade direkt. Inte ens företag som har enskilda ägare brukar krångla med att kränga till valda anställda.

Vem/vilka har sålt/köpt? Om “vi” säljer vill väl alla “vi” få chansen att meddela vårt (o)intresse!?

Egon

Ni har väl valt en styrelse som utsett en VD som tar såna beslut?

Det här låter extremt konstigt och öppet för att gynna vissa medlemmar över andra och inte ge optimala intänkter för klubben.

Steg 1 vid försäljning vore att ta upp det på ett årsmöte, steg 2 att sätta upp en försäljningsstrategi t.ex budgivning och 3 se till att pengarna kommer in i verksamheten. Otroligt svårt att fastställa värdet på det som säljs och sen skall momsen registreras.

Du gör helt rätt i om du protesterar. Men knyter du näven i fickan är det bara skitsnack och det skiter dom personerna i. Det spelar ingen roll om du själv är intresserad att köpa en bil eller ej.

Jag orkade starta en ny tråd :wink:

3 gillningar

Är det föreningen som säljer? Eller har ni ett AB?

Vad säger föreningens stadgar om att sälja egendom? Jag tror lagen säger att om föreningen säljer måste pengarna gå in i verksamheten.

Jag tittade in i kansliet och nämnde för klubbansvarig att “det här var väl inte ok”? Jag sa att det kanske man själv hade velat få ett erbjudande om. Van (härinne ifrån :wink:) så nämnde jag att ett företag måhända kan göra så … men inte en förening. Ren upplysning el. lite utbildning om man vill. Svaret blev… “det är ju aktiebolaget som sålt”. Jo tjena… :rofl:

Nåja det är styrelsen som bestämt/sålt. Jag kommer ta det med vederbörande när jag stöter på honom. Ingen misstroendeförklaring men det ska framgå att det inte får gå till så. Gjort är gjort!

Obs. Till historien hör att klubben begränsat tillgängligheten för egna golfbilar. Dvs. Man kan inte inskaffa en och tro att man ska få köra ned den på golfbanan. Hur det blir med de här kan man ju räkna ut. :roll_eyes:

Egon

2 gillningar

Troligen precis som du! Kanske med viss skillnad: Ett företag med anställda har ansvar för skatter, osv. Att gynna någon kan vara en skattepliktig förmån. Att erbjuda någon en förmån brukar hänga ihop med att alla ska erbjudas samma förmån. En förening/klubb, kanske inte lika mycket.

Oavsett vad regelverket säger: Det blir lätt grisigt och något man absolut borde undvika!! Bara att skapa en grogrund för att någon ska tro att någon gynnats, och kanske dessutom gynnats otillbörligt, skapar ilska både mot dem som sålt och dem som köpt.

Reglerna i företag är samma som i en förening avs. värde, redovisning och förmån etc. Sånt kommer man inte undan.

Vem som fått köpa kommer bli intressant att få reda på.

Egon

Helt rätt! Redovisning, mm, är likartade men kanske inte formkravet på att alla anställda ska erbjudas samma… Men, som någon skrev, det borde stå i stadgarna hur utrangerad utrustning ska avyttras. Men AB:t kan nog ta egna marknadsmässiga beslut utan att tillfråga medlemmar i föreningen…

Jag hade nog tråkat ihjäl ansvariga… Det borde skötts mycket snyggare!!

Det vet du nog redan svaret på. I bruksorter är svågerpolitiken alltid stark och avundsjukan likaså. Det är nog inte helt otippat att någon känning till ledningen fått köpa. Avundsjukan försvinner bara om prylen som såldes sen börjar krångla. Då blir folk skadeglada istället.

Vad får jag för att byta polerna på sagda golfbilars batterier?

1 gillning

Mindre nogräknade medlemmar kanske anmäler detta till skatteverket. Om de sålts till underpris är det sannolikt en dold förmån som ska beskattas.

1 gillning

Sånt blir alltid stökigt, när det inte skett “öppet”.

Vem ÄGER bilarna, vem har köpt, till vilken summa och till vilket syfte har man sålt.

Har man gamla bilar som man tänkt sälja, vad är ett sånt marknadsvärde och vad ska man göra med pengarna?

Kladdigt när det inte är transparent.

Hoppas alla lemmar vart tillfrågade

Kollade med vår revisor, har klubben fått en värdering från någon extern är det OK att sälja till medlem utan att göra någon form av budgivningsförfarande eller officiellt utlysa att något är till salu.

1 gillning

Men att ens utsätta sig för risken att misstänkliggöra någon… Inte snyggt/smart!

Huruvida det är lagligt eller ej, har det aldrig funderats över. “Svågerpolitik” är inte olagligt i sig. Det handlar mer om hur det ser ut.

Men men, 95% av klubbens medlemmar funderar nog inte ens ang. golfbil så de bryr sig inte. Det är väl lite där det går fel med många av appropåer och ageranden från ledningshåll. Typ. “så länge det inte drabbar mig” verkar vara det enda som styr folks tankeverksamhet. :pensive_face:

Egon