Nån som vet förmånsvärden på elbilar
Skatteverket. Kolla deras webb. Borde finnas där.
Beror på modell. Skatteverket har sökfunktion.
Fråga säljaren (bilfirman alltså). Skatteverket blir bara jobbigt. Har för mig man behöver antingen reg. numret, vilket är omöjligt innan du beställt, eller veta exakt vad bilens utförande heter i skatteverkets lista vilket sällan stämmer exakt med offertens, + värdet på extrautrustningen. Ge upp. Jag hade liknade situation i somras. Det tog ett tag för säljaren att fatta jag var ointresserad av rabatter och till slut tog han fram förmånsvärdet, vilket var lägre än ekonomiavdelningen på jobbet lyckades med. Då var det smutt att ha den utskriften i näven.
Ofta betalar man extrautrustning kontant “efter” leasingen eftersom det då inte höjer förmånsvärdet t.ex.
Nä. Du tänker på eftermonterade grejor, vinterdäck, mattor osv. smått.
Ja? Extra utrustning? Vidare, dragkrok, ljusramp … Sånt man kan montera i efterhand. Men monterar rimligtvis innan leverans.
Fel, är det en nitisk ekonomichef/revisor så ingår ävet det i förmånsvärdet (dock sänker det ju leasingkostnaden)
Du har rätt i sak, men jag vill ändå poängtera: Ekonomichefen/revisorn hjälper dig att göra rätt så att du och företaget slipper få på skallen av Skatteverket.
Detta sagt: Visst är det mer regel än undantag att det görs så som Albert beskriver…
Jag har kollat bilar tidigare och tyckt att Skatteverkets sida för beräkning är superenkel att använda. Vill du ha exakt på öret, då kanske du tycker det är jobbigt. Då kan man å andra sidan fundera på om du ska ha en sån bil om 500 kronor hit eller dit är en katastrof…
https://www7.skatteverket.se/portal/bilformansberakning/
Jag testade att välja valfri bil (ID4) och lägga till “tillbehör” som gör att totalpriset motsvarar den bil jag tror jag vill ha. Det funkar nästan vad du än gör… Att lägga på drygt en och en halv miljon i tillbehör på en ID4 ger samma totalpris som en elporsche. Förmånsvärdet blir ungefär detsamma. Det faller på att schablonnedsättningen inte slår i taket på Porschen, men en ID4 med tillbehör på 1,5 miljoner faller på att grundpriset på bilen är “för lågt”.
Alltså: Ta valfri bil som är “nästan” vad du vill ha. Jag förstår iofs inte varför du inte skulle ta exakt den bilen du vill ha i listan på Skatteverket. Lägg på tillbehör som motsvarar den bil du vill ha så får du förmånsvärdet direkt. Elbil är ju lätt eftersom du har en fordonsskatt på 360 kronor. En smutsig bil måste du ju kolla hur mycket utsläpp den har, osv. för att få rätt fordonsskatt (som du nu får betala för, vilket du inte behövde för några år sedan). Notera att när du “testar” på skatteverkets sida kan du lägga till tillbehör för “minusbelopp”. Det finns vissa paket som ger en billigare bil än ordinarie listpris hos skatteverket.
Elbil (ID4 med tillbehör) 600 tusen: 4946 kronor per månad.
Elbil (ID4 med tillbehör) 700 tusen: 6142 kronor per månad.
Det har betydelse på öret för många eftersom bolaget de jobbar på sätter en gräns på x kr förmånsvärde.
Min KIA verkar landa på ~5800
Det närmaste jag kommer är en 2020 års modell, för min modell (diesel) finns inte 2021 o senare Då blir det 8 kkr per månad i förmånsvärde.
Iofs har jag inte förmånsbil numera. Det är billigare att äga en lätt beggad privat.
…tänkte inte på det…
Det blir ju extra surt om man kan pressa priset på en bil till max när man köper den och ändå är det skatteverkets siffror som gäller när man ska förmånsskatteberäkna. Been there, done that…
Vad är frågan?
Skatteverkets sida funkar ypperligt.
Ekonomichefer och andra nitiska j-vilar som inte har förmånsbil ska följa regler och inte vad de själva tycker.
Jag hade fri bil från huvudbolaget som deal när jag började. Det var ett j-a tjat om betala förmån i bolaget jag var anställd i. Till slut fick jag en äkta förmånsbil… då blev h*n (läs, ekonomichefen) glad. Ibland undrar man vad det är för fel på folk och deras missnöje.
Egon
Alltså att fundera på en El bil kontra ren diesel så är det så att förmånen kanske blir högre med elbilen på grund av att den kostar lite mer… Men! den blir billigare för företaget skattemässigt. så tills staten tagir bort förmånsvärdet på elbil så får det blir ren diesel
Tänkte ta att lägga till mina 5 cent i diskussion, då jag faktiskt jobbar med att sälja bilar
Det klassiska, från tiden när det bara fanns fossila bränslen, är att företaget sätter en gräns på x antal prisbasbelopp för en tjänste/förmånsbil. Detta då skatt, drivmedel och andra runtkostnader blev ungefär samma och det var mest priset på bilen som avgjorde.
Med alla dessa ändrade drivlinor, nya skatter och förmånsvärdesberäkningar så är det inte så enkelt längre.
Som tidigare nämnts så skall all runtutrustning räknas med i förmånsvärdet på bilen.
Däremot så är det idag ett smartare sätt att räkna på tjänste/förmånsbil genom att använda en TCO-kalkyl (total cost of ownership). Denna räknas genom att alla kostnader för en bil räknas in. Leasing, skatt, drivmedel, förmånsvärde (inkl arbetsgivaravgifter och sociala avgifter för företaget, service osv.
Det gör att om man normalt har säg 7,5 prisbasbelopp (prisbasbelopp för 2022 är 48300) ex så kan man ofta komma billigare undan både för företaget och föraren att istället kolla på en elbil som är ett par hundra tusen dyrare i listpris. Detta till stor del för att med nya förmånsreglerna så är det endast elbilar som är förmånsreducerade.
Viktigt att ha med sig i det hela är att vid årsskiftet så sänks miljöpremien från 70000 till 50000 så man tänker på det avseende när bilen levereras. Utöver detta så reglerna med att om en bil har ett listpris på över 700.000 vid leveranstillfället så utgår ingen miljöbonus alls. Och med tanke på att priserna inom bilvärlden är lite i skenande för tillfället kombinerat med långa lev-tider så är mitt tips att kolla på en bil för max runt 600.000 för så bör man vara säker på att klara sig under gränsen när det väl är dags för leverans.
Och räkna inte med att vad du får fram stämmer över tiden. Förmånsvärdet på min V90 T8 TE har ökat med en bit över 1000:- under de två år jag haft den, pga ändringar i skatteregler. Nu dryga 7000:-
Elbil har generellt betydligt lägre förmån än diesel.
Dvs. Tvärtom vad du skrev.
Egon
njae beror på vad en elbil kostar…