Footjoy

Ni som använder skor från Footjoy, hur nöjda är ni?

Jag reklamerar mitt andra par boa strax. Det är sulan som släpper framme på tån. Jag tränar en del och de kanske inte är gjorda för det?

Jag kommer att ta ut ett par nya då jag tycker de är de skönaste skorna hittills.

Jämförelsevis har jag gjort några avsteg (hehe) och mina nyköpta Adidas 360 kommer jag endast att använda när jag softar runt på klubben med en wedge i handen och snackar skit. Skoskav i hälen efter 3 hål, varje runda. Alldeles för mjuk sula. Totalt okontrollerbar för min smak (alla är vi olika). Jätteskön i affären men totalt oduglig när jag vill ha ett bra stöd i golfsammanhang. Att göra marklyft elle böj i den här skon skulle jag göra = skada.

Jag har även testat Ecco och de gör superfina skor. Om man vill ha mockasiner på fötterna. Otroligt sköna att gå i. Jag hade den med getskinn.

Nya C4 är också mycket stabila. Även S-Three är bra.

Använde footjoy en halv säsong. Avverkade två par som höll 15 respektive 20 rundor. Sämsta skit jag någonsin haft på fötterna.

Jag reklamerade det första paret men sen orkade jag inte bry mig när andra paret gav upp.

Mina Adidas (tour nåt) håller ca. 1-2 år och det är fine. Allt handlar ju om hur mycket de används och kvslitetsskor håller längre men inte i en evighet.

Egon

Köper oftast golfskor som ser ut som skor ej gympadojjer.
Många år sedan Footjoy köptes, var missnöjd med kvalitén på lädret, men det kan ju vara bättre numer.

Vad gör att man är nöjd? I mitt fall: Hittar jag en sko (golf eller vanlig) som passar ena foten är jag glad. Passar paret båda fötterna är det bara att handla…

Riktigt så illa är det kanske inte men för mig passar FJ perfekt för mina fötter. Jag köper ungefär ett par nya per år (brukar ha 2-3 par att varva med) och skulle det vara ett par per år kan man väl säga att de håller 40-60 rundor. Extrapris på Contour brukar vara under 900 kronor så i snitt 15-20 kronor per runda. Det tänker jag inte bråka om. Det är ju inte ens i närheten av bollkostnaden…

Sedan kan jag hålla med om att det är skinnet som fallerar, eller snarare skinnet vid sömmen mot sulan. Skulle det kunna vara så att skinnet torkat för att man inte skött skon? Ja, i mitt fall är det nog så även fast jag tycker jag är rätt duktig på att putsa och fetta in (ett par gånger per säsong).

Sulan släpper= limmet släpper.
Tror jag endast varit med om det på ett par golfskor(Duca del Cosma?)

Vill slå ett litet slag för G4 (g four) också. Även om det inte är footjoy som tråden handlade om. Dessvärre (?) ingen erfarenhet av FJ på skodivisionen men deras kläder tycker jag är prima.

Jag köpte ett par Callaway i läder för några år sedan. Kompisen köpte samma. Han spelat Max 1gång/vecka i snitt och jag ligger säkert på 3ggr/vecka. Hans höll 3år, mina drygt 1 år innan de fuktade igenom.

Ang. hållbarhet så tror jag att jämförelsen med andra skor är orättvis. Jag har skor som jag aldrig kommer slita ut. Sen har jag haft ett antal gympadojjor som tagit slut på 3-4 månader.

Golfskor modell sneakers är betydligt mer hållbara än vanliga sneakers…. och skönare att gå i. Ett tips.

Egon

Jag klarar inte att gå i knarrande skor. Jag har träffat på alltför många med knarrande FJ, och även sett youtubers med knarrande FJ att jag helt har strukit dom som skor åt mig.

Inte nöjd alls, efter 20 år har lädersulorna mina Footjoy Classics spruckit. Borde hålla längre.

2 gillningar

Jag hade ett par permiere series skor, klassiska. De byttes 3 ggr på 1,5 år då de gick sönder. Bytte till Ecco som efter en säsong fortfarande funkar fint. Väldigt sköna också! :ok_hand:

Men om jag ska svara seriöst på frågan så är jag väldigt nöjd med mina moderna FJ. Jag har ett par Tour X och ett par Fuel som jag alternerar mellan. Mycket bra skor båda två, vattentäta och inget har gått sönder.

De 3 par FJ jag ägt har gått sönder på samma ställe,vecket som bildas på ovansidan skon när man gått med dem ett tag. Alla sönder på liknande sätt, start av vecket utsida sko en liten bit från sulan.
Sköna skor var det, FJ DryJoys , kanske höll de i 2år( 45rundor).
Läder/skinn jag tror fortfarande att FJ använde undermåligt skinn, kanske något hybridskinn för att vara mjuka o sköna direkt…
Bytte till Ecco, gick aldrig sönder.
Nu träningsskor med lågt häl förhållande, (vill inte ha en hög skumbanan klack som svajar i swingen), billiga skitsskor, Snikiga halvfula Ecco, Fiddler.

1 gillning

FJ DryJoys Tour

Haha, för några dagar sedan hittade jag ett helt oanvänt par i källaren som jag testade igår. Supersköna och väldigt stabila i sulan. Jag tror jag var ekonomisk en gång och köpte 2 par på rean. :joy:

Du är antagligen något på spåren. Antagligen är materialet i FJs skor undermåligt, men så länge man rör sig som en smidig indian håller skorna. För de som går med en mer kraftfull gångstil där man böjer rejält på foten så duger inte FJ.

Nu var det en del år sedan FJ nyttjades,kan vara annorlunda numer.
Olika gångstilar bör slita olika på skor i allmänhet, där har ni en poäng eller fler
Raska steg mycket hälfotböj, kanske bäst med cordovan läder…

Hälsläpande steg, spelar ingen roll bara sulan är stenhård.
Hälsläp o flare out (gubbgång) samma som ovan .
Hmm snyggaste kvinnogången stegen framför varandra ( de som fattar fattar) bör inte slita på skor överhuvudtaget…
Indianen, främre “trampdynan” markkontakt först…

Blir bara skönare och skönare men jag behöver ett par till att variera mellan…

Någon som testat de här?
https://www.dormy.com/sv/kategorier/klader-skor/golfskor/herrskor/fuel-white-55443m-09003685

https://www.kittad.se/post/test-footjoy-fuel-spiklös-stabilitet-i-modern-stil