Flerdagars tävling med handicap, annulerad runda

Vi har följande situation.

En flerdagars handicaptävling. 3:e rundan blir annulerad pga. väder. Vissa spelare hinner spela minst 9 hål och enligt handicapreglerna är ju dessa rundor korrekta handicappåverkande rundor.

Finns det något i generella tävlingsregler som styr vad som gäller rörande handicap för 4:e dagen?

Eftersom den är annullerad tycker jag inte att hcp bör ändras. Bör hcp ändras alls under pågående tävling förresten?

1 gillning

Samma frågeställning kan ju ställas om någon åkt till en annan bana och spelat mellan två tävlingsdagar.

Resultatet är annullerat.. inte ronden.
Handicap ska justeras enl. de regler som finns.

Egon

Jag har inte koll på allt men det känns som väldigt enkelt att låta systemet avgöra.
Om tävlingsformen är vanligt singelspel så är den handicapgrundande.
Som TL knappar man de scorer som gjorts och justerar handicsp.
Ex. Om någon bara hunnit 8 hål bör systemet se det och inte justera. 9, 12, 14… likaså men där blir det justering.

Egon

Fast om du har hcp 16 och får på en jävla kanonrunda som blir avblåst så kan du potentiellt torska förstaplatsen i tävlingen. Det känns ju inte rätt heller.

Va?

Egon

Handicap justeras mellan ronderna. Allt annat är ju befängt.

Egon

Vissa får en nackdel pga vädret. Du kan vara befängd.

Pelle leder tävlingen ett slag före Olle efter 2 dagar. 3:e dagen har Olle tidig starttid medan Pelle har sen starttid. Olle får till livets bästa runda, 62 netto.

När Olle spelat klart blir tävlingsrundan annulerad. Pelle har inte startat än.

Olle får sänkt handicap med två handicapslag och försämrar sitt läge mot Pelle inför 4:e och sista rundan.

Jag?
Varför blandar du in min person i det hela.Vad är det du inte fattar?

Om tävlingsronden annulleras så räknas den inte in i tävlingsresultatet.

Oavsett så ska den registreras som hcp.rond om den uppfyller kraven.

Efter varje individuell rond justeras handicap.

Egon

Ja.

1 gillning

Ja, men så blir det ju… :roll_eyes:

Det här med handicap är en j-a soppa i folks huvud. Det finns ingen otur, fördel eller nackdel utan det bara ÄR. Det är en lek.. inte en tävling där den som förtjänar att vinna, vinner.

…och, det blir aldrig någonsin ”rättvist” för det kan det bara bli om man spelar utan handicap.

Egon

1 gillning

Läser i golfförbundets tävlingshandbok, sid 91

Varje tävlingsrond skall spelas med aktuell handicap

Undantag: Vid handicaptävling som omfattar mer än en rond kan den handicap som spelaren hade i första ronden, av praktiska skäl, gälla som handicap under hela tävlingen. Detta skall i så fall framgå i tävlingsvillkoren.

I US PGAs tävlingsinstruktioner

Q. When running a multi-round competition, should the Handicap Index® be updated between each round?

A. For ease of competition administration purposes, it is recommended that the Committee in charge of the competition use the Handicap Index at the start of the competition for all rounds of a multi-round competition played on consecutive days.

With that said, the Committee reserves the right to modify the Playing Handicap™ of any player(s) before or between rounds of a competition. (Rule 7.2, Rules of Handicapping).

Min tolkning blir att tävlingsledningen kan göra hur de vill i det fall jag beskrev.

1 gillning

Mitt svar med ”befängt” i avslöjar min inställning. Att man kan betyder inte att man bör.

Egon

Det är den i mitt tycke felaktiga kopplingen mellan hcp och tävlingsresultat i pågående tävling, som spökar här i tråden.

En vanligt tankeexperiment med lite ytterligheter, kan få illustrera det hela.

Vad om tävlingen inte var fyra dagar, utan istället hundra dagar? Skall då någon som under resans gång lyckas förbättra sig många slag, åtnjuta den fördelen vs hcp i resterande 87 rundor?

Hcp bör såklart justeras efter var spelad hcp-grundande rond.

Slut på meddelandet!
:wink:

2 gillningar

Rekommendationen är ju att samma handicap skall gälla alla rundor.

Då är det nog befängt att påstå att handicap justeras mellan ronderna som jag har för mig att någon ansåg ett par inlägg upp :wink:

hmm många tyckanden Hcp skall ändras men! ingående hcp för tävlingen gäller för alla rundor under tävlingen

To each his own. Reglerna medger ju båda varianterna och TL bestämmer.

Det är din åsikt.
Min är en annan… och för att verkligen förtydliga:
Jag vet vilka möjligheter som finns, vad ”de där” som gladeligen ställer upp i handicaptävlingar vill och det är det som färgar min åsikt.

På world am’ går man in och kollar score vs handicap före man släpper rondens resultat. En rond som spelats kan alltså justeras med spelarens ”nya” hcp. och/eller diska spelaren.

Det här är naturligtvis överkurs och så nitiskt behöver det inte vara… men det spelar även det in i min åsikt.

Egon