Färre klubbor - klubbor som kostar

En god vän skrev det här på FB:

An interesting chat on GolfWRX today on the merits of playing with less than 14-clubs caught my attention (a full arsenal for me is 12-clubs but I can play ‘perfectly fine with 9). I shot 67 at Ballybunion in a competition with 7-clubs once and did the same at Limerick. 14-clubs can be a hindrance. For example , four wedges would confuse me. I would love to see the pros playing a tournament with 7, 8, or 9. A good friend of mine who plays off 2-handicap has been playing with 5-clubs for years. I particularly enjoyed this comment by one GWRXer: "certain clubs can add to your score. I played with a 60º for a couple years. That dang thing cost me 2 shots/round. Same with a 3-iron—every once in a while I’d ‘pure’ it and think I was better with it than I actually was.”

Klubbor som kostar mer än de smakar är ju ingen ovanlighet. Förr i tiden hade jag en dålig ovana att råtoppa min 60-gradare när jag skulle slå höga fina lobbar, men det där har jag kommit över. Likaså driver off the deck som förr gav lite fisiga resultat är nu tvärtom en styrka.

Däremot är långa järn ett bekymmer. Som avslutningen i inlägget ovan finns glimtar av min forna talang, men numera är det mycket topp och duff när jag rycker fram så lite som J5-J6. Även min hybridfyra levererar riktigt uselt och skulle nog kunna få stanna hemma.

Tog bort h3, j5, j7, 50gr inför Zala Springs men lät “60gr” vara kvar (58) då jag använder den ur bunker och sådant. Jag brukar inte toppa den, däremot har jag en tendens att med 60gr få en jävla skum sving första gången jag använder den på fullslag så på 14 drog jag en riktig låg missil rakt över green och förlorade bollen. Kontentan att slå enklare slag är jag helt för. Kan inte påstå att jag tappade något slag på Zala för att jag inte hade alla klubbor med.

Tjänade däremot enormt på att ta fram min gamla Taylormade Est 59 och dränkte åtminstonde första tre dagarna i princip allt jag tittade på. På sista putten i bloodsomen hade jag linjen och gjorde en “kevin na” på en tvåmetare för att strö lite extra salt i såret. Den väger väl hälften av min ordinarie putter :smiley:

1 gillning

Gamla setet var min j5 en hit-or-miss som endast togs fram i nödfall.
Med nya järnsetet känner jag en stor portion självkänsla när de åker fram. Hybrid-5 är urtagen och hybrid-3 används ytterst sparsamt.
Golf är kul igen!
Jo, jag fick ta fram en gammal pitch för att fylla gapet mellan min 52a och den nya patchen

1 gillning

Tror det beror på hur mycket man spelar. Massa klubbor kostar mycket träning/många rundor för att hålla igång. Det finns några grupper av klubbor som man i princip kan slå likadant (P-J8) (7-6) sen finns det några klubbor som kräver lite justering och känsla även i järnsetet (J5,J4,J3,J2,J1). Hybrider, wedgar, fairway woods, driver osv är alla specialklubbor som inte delar helt med någon annan grupp eller klubba, inte ens två hybrider i samma serie kommer kunna slås på likadant sätt.

Det viktiga är som alltid att man vet vilka klubbor som fungerar för dagen. Med skador, ointresse och allmänt ofokus så har jag kommit fram till att jag behöver ett par klubbor för samma situation där ena klubban/svingen kan fungera vissa dagar och andra dagar inte.

För att verkligen behöva fullt järnset skulle jag hävda att man måste kunna kontrollera spin, vilket inga amatörer gör.

1 gillning

Enda anledningen till att man släpar runt på 14 klubbor är att man är van vid det och det finns nån slags, sannnolikt felaktig, känsla av att man tjänar på det - plus givetvis att klubbindustrin vill att vi skall ha överfulla bagar.

Hade regeln sedan länge varit att man bara fick ha 12, 10 eller kanske 8 klubbor är jag helt övertygad om att

a) det inte hade höjt medelgolfarens scorer på något avgörande sätt

och

b) ingen hade överhuvudtaget betraktat det som ett problem. Lika lite som att folk idag går omkring och störs över att vi inte längre har ett tjugotal klubbor i bagarna.

har tagit bort allt järn över 6
ersatt men hybrider.
så sköna att slå med
kan Fred så kan jag

1 gillning

Samma här. Det blir ett litet gap mellan J6 och H5, men det kan jag leva med. Min hybridfemma är en riktigt god vän.

Och det får man reda på under sin runda vid ungefär hål 7…
Mao bäst att släpa med sig sina 14 klubbor

1 gillning

Efter mina första rundor under våren funderar jag kraftigt på att plocka bort alla klubbor. Förutom möjligtvis puttern.

2 gillningar

Jag har ingen klubba som känns direkt onödig men T5 och T7 ligger väldigt nära varandra. Spelar D, T3, T5 och T7. Skulle nog kunna ta bort både T3 och T7 utan att det skulle kosta mig slag.

Skulle nog klara mig med en wedge mindre också. Spelar 50, 54 och 58. 54:an är rätt meningslös loftmässigt men den har mer bounce och tänkt som sandwedge. Så den fyller sin funktion där. 58:an är vassare och fungerar inte lika bra i sand. Ja, man kan ju öppna den mer men det är så himla lätt att komma under bollen för mycket och man får så lite framåtrörelse på bollen…

Järnklubborna är ju bara J5 till P och där är väl ingen direkt onödig. Förr när man rockade J3 och J4 också var väl J4 kanske inte särskilt utslagsgivande eller väl använd.

Själv tappar jag allra mest slag vid korta chippar då jag väljer att inte putta … Men jag VILL ju slå chippen…

1 gillning

https://www.kittad.se/post/ping-chipr-räddaren-i-nöden

1 gillning

Då måste man ju lyfta ur en klubba till…

Jag kan chippa om jag har feeling. Borde helt enkelt testa vid en puttinggreen MEN DET FÅR MAN JU INTE.

1 gillning

Efter att ha varit kung på chip så kan jag nu bara endera rullchippa eller floppa med lobwedge.
”Kan” är lite missvisande men jag menar att kravspecen ligger runt nån sänkt och 9/10 inom bekvämt puttavstånd.

Sålänge jag inte är där så puttas det hellre. 6-7/10 inom gimmie och inga katastrofer. Tight fw och upphöjd green ger putt med allt från hybrid - putter.

Egon

1 gillning

Vi är gamla nog så det är okay att putta redan 30 meter utanför green :smiley:

Och… det retar alltid nån. :joy:

Egon

1 gillning

Jag skrämde upp mina motspelare i Ungern några gånger med chippar som sånär gick i hål. Å andra sidan duffade jag ett par stycken också.

2 gillningar

Det var nog bara 3-4 veckor sedan som jag hade en sådan dag där det kändes som jag alltid hamnade mittemellan klubbor och beklagade mig över att man inte kunde ha ett järnset med 2 graders intervall från typ 20 grader till 52 grader.

Fast då är ju inte jag helt normal heller. :flushed:

1 gillning

Har många gånger tänkt att ta bort alla 14 klubborna, promenera omkring och titta på dårarna som håller till på golfbanan.

Om jag bestämmer mig att behålla några klubbor så går de långa järnklubborna bort, de träffar man så sällan med i alla fall. Drivern kan nog också tas bort.

Jag skulle kunna byta min MW5:a mot en MW7:a
Jag har jättesvårt att slå vettiga halvslag med wedgar eller hålla på att trixa med att placera bollen olika i stansen osv. minst en wedge till är att föredra

En krympt uppsättning av klubbor skulle vara:

spoon, MW7, J7,J8,J9, 5 wedgar och putter.

Om de sen är klubbor som kostar eller ej spelar ingen roll.

1 gillning