I blåsten hade det ramlat omkull en del träd, “Du ser, det påverkar inte spelet alls” proklamerade McBerglund när han sekunden senare slog bollen precis mitt i det fallna trädet.
Fråga 1: Får man droppa sig fri från detta? Vlken regel?
Senare på varvet såg jag på 18:e hålet ett träd som falllit. Men där hade banpersonalen börjat stycka upp trädet, är det en annorlunda regel här?
(Inget av träden var lösa naturföremål utan satt fortfarande fast på något sätt och var i vilket fall som helst för tunga att rucka på)
Jag hävdar att det är löst naturföremål om det fallit omkull och rötterna släppt. Det går ju då att flytta på, även om man måste få hjälp av ett gäng starka händer.
Det är antingen löst naturföremål eller då är det ett fast sådant.
Vi hade ett motsv. regelsamling på km där delar av ett träd gått åt fanders ochspelarna ville såklart att det skulle räknas som ihopsamlat material. Tyvärr inte.
Det här med regler för golfspel är i mångt och mycket ett ganska vattentätt regelverk. Det är både okunskapen och därtill tolkningen av lekmän som gör att det blir krångligt. Man vill såå mycket.
Personligen så hamnar även jag snett ibland och det beror uteslutande på att jag tar genvägar och tror jag kan utan att kontrollera.
Sitter trädet inte fast med rötterna kan man anse att det är ett löst naturföremål, även om ni måste vara 10 man för att lyfta bort det. Vem definierar skillnaden på träd och gren?
You may remove a movable obstruction and may do so in any way.
Men enklast är naturligtvis att hävda att det fallna trädet blir ett MUA-område eftersom det ska sågas upp och fraktas undan. Detta förutsätter dock att rötterna släppt och att trädet de facto är löst.
Jag kan naturligtvis ha fel i detta, men det är väldigt ovanligt att jag har det
Är det inte ditt ansvar att hålla ditt speltempo, dvs, om du vet att det kommer att ta tid att ta bort trädet, då får du anpassa dig?
Du kan väl inte vänta en timme för att någon annans säkerhet äventyras, då måste man väl be dom att flytta på sig eller avbryta vad de håller på med.