Jag har tampats med astigmatism sedan 30-årsåldern och senare har ju även åldersförändringarna adderats. Idag har jag progressiva glasögon korrigerade för astigmatismen, terminalglasögon och enkelslipade solglasögon. Det skulle vara skönt att slippa alla glasögon, både avseende att slippa byta vid datorn, kunna se ok även när det regnar, slippa köpa nya glasögon med jämna mellanrum (och hitta bågar som även passar sambons smak) och inte minst under golfandet. Jag har brutit mycket i kroppen som bägge hälsenorna, bägge armarna, opererat ett knä, brutna revben och senast nacken men jag har hög smärttröskel och vandrar vidare. MEN, ögonen är en annan historia, jag är blödig när det kommer till att man ska snitta och joxa i ögonen. Trots det överväger jag att undersöka ögonlaseroperation för att slipa glasögonen. Jag skulle vilja höra om era erfarenheter ni som har gått igenom ögonlaseroperation.
Haft glasögon sedan 3 års ålder (25 år idag) och gjorde en undersökning förra året för ögonlaser. Tyvärr var min astigmatism alldeles för grav för att det skulle gå att hjälpa med laser. Blev ny undersökning istället, för att se om det gick att operera in en ny lins i ögat istället. Även där blev jag nekad, “för trånga ögonhålor”. Får fortsätta leva med mina glasögon.
Gjorde laser för ca 10 år sedan (monovision), men nu behöver jag läsglasögon så då får det bli RLE med trifokal lins. Dyrt, men ändå bättre.
Gissar att du lär behöva samma om du ska komma någon vart.
Intryck från sidan…
Känner 2 personer som gjort det.
Grumligt i början, lite bakslag och nytt försök.
De slipper glasögon men ser inte som de gjorde med. Läsglasögon är nästan standard.
Ändå… en uttryckt frihet att slippa glasögon på golfbanan, speciellt när det regnar men jag tänker att om linser är ett alt. så är det snäppet bättre all in all.
Egon
Jävligt jobbigt när ögonen blir sämre. Har också astigmatism men kan golfa utan glasögon. Kan tyvärr inte ha linser utan Skav( på ena ögat🙄)
Gjorde laser för ca 8-10 år sedan. Stort sett nöjd men måste nu använda läsglasögon ser dock fortfarande bra på långt håll vilket är skönt på golbanan. Det som varit negativt är att ögonen blir torra spesielt när jag sover på natten.
Du måste blunda på nätterna!
Skämt åsido.
Känner tre som gjort sån nyligen; två supernöjda en med behov av läsglasögon.
Ingen missnöjd.
Vilken ålder har de tre personerna ?
För cirka 15 år sedan pratade jag med en ögonläkare som påstod att efter 45 års ålder är det slöseri med pengar att göra en laseroperation. Åldersförändringar av ögat går då så snabbt att du efter 5 år med stor sannolikhet behöver glasögon igen.
40ish samt 30.
Ok. Då ligger de i åldersspannet då det kan vara värt pengarna.
Gjorde min för nio år sedan. 45 då. Ångrar inte för en sekund att jag gjorde det trots att jag behöver läsglasögon nu (eller, det är skönare, men jag klarar mig fortfarande med min monovision – ett öga med perfekt syn och ett lämnat med min gamla närsynthet på +0,50).
Gör det!
Opererade bägge ögonen vid samma tillfälle för drygt 15 år och var då 33 år.
Hade runt -2,5 och jag kunde på kvällen samma dag se Hockey-VM på TV utan glasögon eller linser, kändes helt sjukt!
Börjar nu märka av viss ålderssynthet och skulle förmodligen vara bra med läsglasögon men än så länge är armarna tillräckligt långa.
Kunde inte vara mer nöjd och har rekommenderat det till alla som velat lyssna.
Hur ser du på korrelation med sockets? Något du tänker på?