En stilla undran om driver modell!

Goddag i stugorna!
Jag har under senaste veckan då det varit shopping hysteri och rea varit nära att spontat klicka hem en ny driver. Jag avstod till slut utifrån att jag fastnade i om det fanns några möjliga vinster i det för mitt spel.

Jag är kortslående, ca 200 meter carry vanligtvis och det går både åt höger och vänster men även rakt. Detta är ju så klart min sving som skulle behöva en översyn men jag tänker ändå så här…

Jag vill gärna få några meter till i längd (vem vill inte det???) och jag tror material kan hjälpa. Jag spelar idag en Titleist TS2 kortad till 45 och loft 10,25 med 60g regularskaft. Denna är utprovad hos klubbens pro och jag hade 95 mph i swingspeed. Spinn var runt 2800 om jag minns rätt. Lågspinnande drivers är ju the shit för att bomba fairways men för låg spinn är ju heller inte bra om bollen droppar ner från skyn.

Så jag kikade på de modeller som marknadsförs som maximalt snälla och lågspinnande, till exempel har ju Callaway LS Max modeller. Är dessa ett alternativ eller vad är grejen med dem? Om de är långa och snälla borde ju alla ha en sån. Tänkte att någon har koll på detta så därav ut med min fråga till er med erfarenhet av dessa.
/h

Först och främst måste du kanske bena ut vilken bollflykt du vill ha/behöver. Den styrs av svingen-utgångsvinkel-loft-spinn. Detta kommer av huvudets (V)CoG och vilket skaft du sätter till detta.

En ls kan kompenseras med högre loft och en norm/high spin kan kompenseras med lägre loft.

Dvs.Svaret är inte så enkelt och med mina egna erfarenheter så ska 95mph generera kanske 220-260m i tot.längd under ok förhållanden. 200 carry är helt ok och du hittar inte 20m carry till utan att försaka roll out.

Egon

Att köpa ett lektionspaket är inte aktuellt alls? Förutsatt att du är normalbyggd och inte allt för gammal borde du utan större svårigheter kunna öka svinghastigheten ganska kraftigt med lite träning.

Jag var i en hyfsat lik position som dig för 1 år sedan. Låg stabilt runt 97-98 mph med drivern, och har sedan dess tagit 2 entimmes-lektioner med Kasper Hedblom (Peter Hedbloms son) på Gävle GK. Svingar nu utan större svårigheter 106-107 och har maxat 111 mph. Kommer fortsätta ta lektioner nästa år!

3 gillningar

Jag gillar hög bollflykt i teorin för att kunna beräkna om jag når över ett dike eller banan är dyblöt osv men det är ju väldigt sällan det är ett problem i praktiken då maximal längd med überrull på stenhårda fairways är effektivt.

Absolut har tanken på lektion funnits, och lite lustigt är att jag blev rekommenderad att gå till den PRO du gick till. Jag spelar på Hofors GK men har aldrig tagit lektioner för nuvarande pron. Fysiskt så är väl åldern inget problem då jag är 45 år men tyvärr lite för mycket gubbmage redan. Har haft ryggproblem dessutom vissa dagar är nog fysisk status som en 70 åring.

?

Se där! Att du blivit rekommenderad Kappe är nog ingen slump faktiskt, för han är helt brutalt bra. Börjar bli känd över hela Sverige, många av hans återkommande kunder bor 1-2 timmar bort men tycker att det är värt att köra sträckan. Alex Norén frågade honom på instagram för inte allt för längesen och åkte upp från Stockholm för att köra en heldag ihop. Kan rekommendera hans instagram-konto “swingpolice” också.

Men är det stor skillnad på en ”vanlig” LS driver jämfört med en ”snäll” LS driver??? Eftersom längd är grejen här borde jag lika gärna direkt prova en LS?

Det går inte att veta utan att testa.
Har en Callaway ls max driver, enligt trackman så ger den inget extra vs mina andra drivers förutom “snällare” i snitt. För mig,säkerligen annorlunda för andra.

Vilka är dina andra drivers som du jämför med?

Säker på att du vill lyfta på den stenen? :joy:

2 gillningar

Jajamensan!!!

Nike SASQUATCH 460
Cleveland 310 tl
Cleveland custom xl. Avskrotad.
Har pangats i Trackman för få jämförelse.

Testing på bana, varav där hög vänsterbåge i dogleg vänster är av godo.
Titleist 910.
Titleist 915d4.
Wishons.
Cobra F9. En kollega har fått drivern.
Samt de ovan + Callaway max ls.

1bild som visar vad jag får om jag swingar som jag önskar med Callaway max ls. Samt en för bättre resultat men inte som jag vill swinga.
Skillnaden mellan dessa 2bilder är marginell vs de testade i Trackman.

Föredrar mao en swing som inte kommer mycket innifrån med stängt blad då missarna för mig oftast skickar bollar till fel fairway höger sida.

Rough tripel diamond ska upp i Trackman under vinterhalvåret, banan testing var väldigt positivt map rull.