Elisefarm

Besökte idag en av södra sveriges golfmeckan, Elisefarm strax söder om Hörby i Skåne.

Vid en första anblick tyckte jag 750 kr var i högsta laget då banan dessutom var rätt tom på bokningar. Man undrar ju om dom har koll på läget.

Stora Norrland med fru Norrland var på Sverigeresa och jag frågade lite fräckt om jag fick haka på. Visst fick jag det och vi sågs på klubben runt lunch för en enkel räkmacka. Enkel och enkel, den var delikat. Även om det var lunch “en vanlig fredag i juli” så var det ala carte och serveringspersonal. Nybyggt klubbhus lite längre in på vägen från det gamla som var otroligt pampigt och stiligt. Vi satt i orangeriet och på terassen utanför påminde det om Torekovs nya uteservering eller lite som Båstad om ni varit där.

Personalen var mycket trevliga och även om man högg en kock eller någon i receptionen så svarade dom insatt (vem som äger, när klubbhuset byggdes osv).

Dom har numera även 24 rum som man kan boka och 12 till är på gång, men det är med spaupplevelse och hela paketen är lite mer åt de lyxigare hållet så det kostar.

Åkte ner till rangen- för att passera den och gå till första tee som ligger strax bredvid. Såg förresten att dom hade två bollrännor på väggen. En för medlemmar och en för gäster… kan ju vara en seperat diskussion… vem går först?

Väl ut på banan så räcker det egentligen med bilden ovan. Man kan komplettera med en bild på ett vattendrag :ocean: för det är det enda som egentligen tillkommer. Det är bunkrar som är hinder i fw i tänkta spellinjer. Risk and reward (typ en layup-till-bunkern till höger och en carra-om-du-vågar till vänster). Runt FW-bunkrar högt gräs. Var man i dessa bunkrar var det oftast bara att spela ut bollen då kanten var så pass hög.

FW var fin men av någon outgrundlig anledning hade dom lägesförbättring. Ruffen ca 5cm högt gräs men man hittade bollen. Var man snedare än så kunde det däremot bli tufft att leta bollen. På vissa ställen hade jag gärna sett att man satte upp röda pinner för att avgränsa all skit till pliktområde för det var lögn i helvete att hitta bollen även om man hade koll på vilken m² den landat i.

Bunkrarna i FW var av mjukaste laget och bunkrarna runt green i hårdaste laget för mitt tycke. Såna där bunkrar där klubban kan studsa och generera en topp rätt lätt. Man får slå lite mer med finess och alla vet ju att finess inte är min grej :wink:

Greenerna var dressade med någon form av grövre grus idag och var inte så snabba men jag skulle ändå säga att dom var rättvisa. Kunde kanske varit aningens mer ondulerade men det förekom.

På banan var det städat enligt bild ovan och av tydlig hedkaraktär, men mellan hålen gick man ofta mellan träd på fina grusvägar. Inte speciellt långt till nästa tee men ändå aldrig farligt för bakomvarande att slå.

Inga doglegs på banan så vissa hål kändes som dom repeterade lite även om det såklart var lite annorlunda greenområden men från tee kunde det ibland bli lite av samma slag.

En skum detalj var att man hade uni-omklädningsrum. Så man hade skåp och bänkar och sånt gemensamt i spa-avdelningen men sen bytte man om inne i en av de tre duscharna. Ovanligt och jag kände mig aningens obekväm å andras vägar om dom skulle se mig stå där lite halvnaken (jag bytte om vid bänken). Har man boende är det ju ingen fara då går man ner med badrocken.

På vägen ut från parkeringen tänkte jag, 750kr. Vilket kap. Dessutom på tom bana!

6 gillningar