Dropshipping

Ni som vet vad konceptet innebär… sysslar Dormy m.fl med det här?

Jag frågar eftersom jag varit på jakt efter footjoy i en viss färgsättning men inte hittat den hos Dormy el.l. Vid en snabb sökning så kom jag in på footjoy.se och såg exakt samma priser som hos Dormy (men fler valmöjligheter).
Jag har sett samma tendens hos Nike och Adidas dvs. större tillgänglighet men samma eller lägre pris.

Egon

Tillägg:
Gick på en blunder med en fejksida (G/fore.se) men min bank ersatte mig fullt ut.
Fj, Nike och adidas har riktiga ”SE-sidor”.
Från fj blev det rätt förgsättning (läs, det jag ville ha), rätt läst och gratis frakt till 40% billigare än Dormy.

Nu ska jag bara byta till stinger spikes så jag slipper byta varannan vecka. :wink:

Egon

Jag shoppar via https://www.clubhousegolf.co.uk.

Fri frakt över 1200:-, ingen moms och tull tillkommer och betala med klarna eller kort. Priserna klart bättre än i se, bagen jag köpte var 1000:- billigare där jämfört med svenska butiker. Köper mina FJ därifrån och garanti har funkat utan problem.

1 gillning

Jag blev nyfiken och tittade lite och upptäckte att det är en jävla skillnad vad man ska köpa.
Priser Clubhousegolf / Dormy

FootJoy Pro SLX 2119kr / 2799kr
Taylormade Qi10 Driver 6819kr / 6999kr
Titleist T150 14599kr / 13999kr
Mizuno Pro245 20469kr / 17999kr

Ok, men nu var det väl inte var det var billigare någonstans (eller inte) som jag ville dryfta.

Dropshipping är ju ett välkänt begrepp men det var kanske mer en modifierad form som jag misstänkte.
Min hemmashop löser allt från fj om jag vill… och inte blir det dyrare än på Dormy. Kruxet är att jag får vänta minst nån vecka.
I det här fallet blev fj/Acushnet DTC (direct to consumer) till billigare pris och på under 1 vecka.
Varför handla på Dormy el Clubhouse golf då?

Egon

Köp via hemmashopen då. Det gynnar ju ditt lokala ställe, vilket väl är positivt?

Pseudodiskussion.
Iofs inte positivt för mig men frågan jag ställer mig är hur du landade i den frågeställningen?
Hoppar orden runt för dig och bildar egna meningar?

Som sagt, det verkar gå att köpa modell DTC billigare (inte dyrare iaf) än från Dormy/shop.
Hur kan det vara tillåtet?
Förr fanns det generalagenter i varje land/region. Är det helt borta?

Egon

Fundersam, tror inte Dormy är intresserade av att vara showroom utan att få del av kakan.
Ingen aning hur konceptet Dormy fungerar, kanske som Pågen? Kanske äger tex FJ skorna på Dormy tills någon köper av Dormy. Typ lagerhållning i Dormys butiker. Vid köp mellanskillnaden till Dormy utöver lagringkostnad.
Lika mycket till FJ oavsätt var köpet sker?

Jag har inga dubier mot Dormy. Jag handlar gärna där precis som i vilken affär som helst.
Jag är bara lite förvånad över att marknaden är så fri (om man nu kan kalla det det?).

Egon

Så kom skorna hem idag. 4dgr från uk (gissar jag). 40% billigare direkt från tillverkaren fraktfritt.

Jag hade inte ens letat/hittat dem om jag inte varit inställd på en viss färgkombo.

Egon

Du får gärna precisera dig var du köpte dessa.
I första inlägget skriver du att du hittade skorna på Footjoy.se för samma pris som på Dormy, sedan skriver du att dom var 40% billigare från FJ/Acushnet DTC men när jag söker runt lite hittar jag inga erbjudanden som är i närheten av 40% billigare på den modell jag är ute efter bortsett från Dormys vårrea, men där finns inte den storlek som passar bäst.

1 gillning

Är det inte tull nu när England är utanför EU???

Täcks av shoppen, sen lär det väl vara inbakat i priserna med. Har inte kollat vilken skillnad det blir om man väljer att vara från UK.

I mitt fall var det vita skor med brun saddle (eller vad det heter). 1147:- mot ord.pris 1799:-.
Priset var i sig en överraskning, som jag skrev, eftersom jag letade efter denna färgsättning och Dormy m.fl bara hade blå/vita, svarta eller helvita utan spikar.

Priset skiljer alltså inte mot Dormy ord.pris och det var det som förvånade mig.
Sen blev det en ren lyckoträff för mig eftersom vit/brun låg på rea hos fj.

Egon