Driver off the deck

Hur vanligt är det egentligen bland amatögolfare att slå driver från fairway? Det förkommer rätt ofta på tourerna verkar det som.

Jag har aldrig försökt eller ens tränat på det. De få meter man tjänar mot spoon är inte värt risken imo. När jag tävlade för ett par månader sedan så fick en ca 18-hcp för sig att slå en driver efter ett mindre bra utslag på en par 5:a. Det gick förstås som man föreställer sig, en låg toppad slice 150 meter.

När slår du en drive off the deck?

Jo, när vi spelar 4-manna scramble händer ibland det att den som slår sist ute på fairway tar en chans att slå sin boll med drivern - om någon av de övriga som slagit innan har fått till ett hyfsat bra slag. Missar man så gör det ju inget och lyckas man så kan det ju bli riktigt bra.

I vanligt singelspel är det nog rätt ovanligt att någon använder drivern på fairway - jag gör det inte.

/ TT

Min kompis gör det ofta. Men han har å andra sidan talang och kan slå den med draw till och med. Jag gör det nån gång om bollen sitter upp lite och det är motvind. Bättre än min träfyra i såna lägen. Men det är en chansning.

Det har ju även släppts ett par mini-drivers senaste 2 åren som jag tänker borde vara bättre lämpade för den typen av slag. Vet att Taylormade har en t.e.x.

Som KonsultTT

1 gillning

Som puttaren ungefär

Det fungerar utmärkt. Men det är hårfin skillnad mellan spoon och mini driver.

Funkade ok på den tiden träklubborna var av trä. Numera sker det aldrig från fairway och kanske en gång per år då bollen sitter upp-peggad i kortruff på en par-5:a,.

De som slår driver långt men inte riktigt kommer överens med träklubbor i övr. bör kanske chansa någon gång. Det man vet är att slå ner med en driver ger en fade/slice… så det får vara torrt och rulligt utan hinder för att nyttan ska finnas. Gärna scramble.

Jag slår en bra spoon lika långt som driver från tee men en dålig drive vs spoon… skiljer rätt mycket till drivers fördel.
Slog en idag (spoon) som carrade 200 och rullade 30 till I teorin. En bunker I vägen satte stopp för den eagle-putten.

Egon

Precis när jag vill göra just det - en låg slice! :slight_smile:

Det är inte ofta jag slår driver från fairway, aldrig när det är “allvar” men ibland kan det vara användbart. Tänk Castle hål 13, utslaget är på fairway men långt till höger så att grenarna på träden till höger blockar ett normalt högt slag, då kan det vara ett vapen. Även i extrem motvind kan det vara en option. Sällan man lyckas, men när man gör det känns det rätt coolt!

Vi får försöka på Drottan på onsdag! :slight_smile: