Disciplinens faktor inom sport / golfen

När jag var ungre tränade jag Taekwondo. Jag började skolåret 1993-94 genom att en polare drog mig dit. En stor del av anlendingen till att jag trivdes var disciplinen som ingick i sporten. Man tävlade inte bara i sparring utan även i mönster. När taekwondo blev mer och mer inriktat på att bli en OS-sport (Sidney 2000) försvann mönster-tävlingarna och kraven under graderingarna. Gällde mer att visa på att man var en bra fighter än att göra något snyggt, kort sagt. En stor del av själen försvann i mitt tycke.

Inom golfen har vi haft många förändringar inom golfen. Främst innan jag själv började. Man gör golfen mer bred med poängbogey. Man försöker få ut så många nya spelare på banan som möjligt (räkna hur många peggar det ligger i skålen så får du ett grönt kort- ungefär). Inga krav på uppspel med PRO det räcker du får 36 poäng på 56 slag extra från röd tee på hemmabanan…

Att enbart “få” ha vita skor när du har singelhcp (eller en gång varit?) är en kotym som kanske inte alltid varit lag, men ändå funnits där. Många ser det som krav men jag ser det som ett pris efter år av träning.

I kort- jag tror vi skjuter oss själva lite i foten genom att göra allt så enkelt och brett som möjligt hela tiden. Vi har Pay&Pray-banor för dom som vill ha bredden. Även vanliga klubbar burkar ha pay&play en gång i veckan eller liknande efter kl 13 och liknande upplägg för att “vem som helst” skall få prova på riktig golf (eller tja, för att klubben skall få in lite extra cash).

Att komma där som nybörjare till en golfanläggning och bli presenterad för världens bästa sport- men med krav, det tror jag man tjänar på i längden. Vad är en vinst värd om man inte behöver kämpa sig till den?

Fler tävlingar borde göra som britterna nere i spanien, du får ha vilket hcp som helst för att vara med men vi kapar allt över 20.

Och ha för all del vita dojor när du lirar golf (det är snyggt)- men köp dig ett extra par när du blir singelhcp. Det har du förtjänat.

1 gillning

Vita dojjjor-prylen höll jag fast vid i många år. Men nuförtiden med alla skovarianter känns det nästan som att helsvarta är mer exklusiva

Helst efter kl 18 och alltid med byxor då.

Taekwondo är ju en sport, golf är ett tidsfördriv. Inte många golfare hade överlevt i en riktig sport.

Krav är ju ett fult ord i Sverige. Men jag håller med om att förbundens pengakåta jakt på fler medlemmar inte gör mycket för golfen i sig.

2 gillningar

Håller med om allt det där med disciplin, regler etc.

Taekwondo som jämförelse, sporter emellan, är rätt intressant.
Min svåger har svart bälte och en sisådär 4-5 Dan. Har inte den minsta tvekan på att han kan försvara sig och nita vem som helst … men nån slagskämpe är han inte.

Samma med golfen.
Du kan vara tour-bra tekniskt och ha alla slag i bagen men bollen ska likväl bara i hål på minst antal slag. Det är inte alla förunnat att ha den kapaciteten men den är oerhört viktig oavsett nivå.

Egon

Har aldrig träffat någon som hållt på med kampsport (martial arts) mer än en månad som skulle slåss frivilligt på fritiden. Skröna.

2 gillningar

Vem påstår det?

Egon

Håller med dig men samtidigt inte. Det ska vara enkelt att ansluta, men det kanske hade behövts någon form av stege. Det var väl ett trappsteg förr med krav på 36 hcp?

Jag själv är dock en av dom golfarna (som många avskyr) som passade på att ta grönt kort när det var som lättast 2020. Det kom ju i princip i flingpaketet. Köpte klubbor 2019 för att jag tänkte börja då men det var betydligt mer omständigt att ta grönt kort så jag la ner tanken. Är otroligt tacksam att det var så lätt för utan det hade jag mest sannolikt inte spelat golf idag och idag är golf det bästa jag vet och som det känns nu, något jag kommer pyssla med livet ut.

2 gillningar

Aldrig träffat honom, men Paolo Roberto var väl en sån? Var han den enda tror du?

Det har du rätt i han va väl en gangster. Tur det inte förekom där jag va ifrån.

Orten Abbe :sunglasses:

Nu blev det här en sidodiskussion, men ändå.
Om jag tänker tillbaka till högstadiet med alla lägrens zynth-hårdrock, pluggis-tuffing, slacker-sport… så kan jag väl minnas att de som gärna ville hävda sig fysiskt endera var storväxta, allmänt korkade eller höll på med just kampsport.
Disciplinen bet nog inte på alla.

Egon

1 gillning

Ämnet har (minst) två sidor.
Den ena är “hur blir man bra” eller “hur håller man ordning på banan (disciplinen)”.
Den andra är “hur får man in yngre personer i verksamheten”.

I och med att samhället (läs: människors beteende och förväntningar) ändrar sig över tid så behöver också GK ändra sig över tid, om GK vill leva vidare.

Med det sagt så förespråkar jag definitivt inte att GK skall släppa in folk hur som helst, men GK behöver vara skapligt tidsenlig om den villl ha ett fortsatt välmående liv.
Min personliga åsikt är att det i allmänhet borde kosta mer att vara medlem. Problem kan då uppstå jfr “fortlevnad av GK”. Man behöver hitta balansen.

1 gillning

Det man kan säga om just golf är att det finns en slags gemenskap som innebär att man suddar ut en del gränser.

Ålder, etnicitet och klass märks inte lika tydligt … om än alls.
På gymet eller i padel-hallen är gränserna mer intakta.

Egon

Han var rätt så bråkig innan men sedan tror jag han lugnade ner sig. Iaf utanför träningslokalen.

Så där var det med många som ville börja med kickboxning, fullkontakt och annat. Streetfajters som sedan förstod vad det handlade om och lugnade ner sig.
Varken Thabo eller andra tränare på hög nivå tolererade det. Jag tror inte jag känner någon utanför vår klubb som går på stan och slåss.

Jag har sett “värstingar” som sopat ner folk i golvet vid olika tillfällen. När de sedan gått med i klubb så svarar det inte ens på käftsmällar och väljer istället att gå därifrån. Finns alltid undantag.

Vad det gäller golfen så gillar jag att vi blir fler. Synd bara att klubbarna inte satsar på ungdommarna på samma sätt som man gör i fotboll, innebandy eller hockey.

1 gillning