Jag har tidigare spelat en Ping Zing putter som jag gillade på grund av slant neck jämfört med Anser som har plumbers neck. Med denna Zing hade jag bra avståndskontroll på längre puttar men var svajig från 0-2m vilket resulterade i byte till en mallet. Provade putta med min kompis Odyssey 2ball som var facebalanced men klickade inte med den alls. Valde då istället en Odyssey Jailbird Mini med slant neck och jag har spelat den under många år med god framgång men kan ibland ha svårt med längdkontroll på längre puttar. Kan även ibland på kortare puttar trycka dem vänster så den är inte alltid helt pålitlig. Dock tycker jag att den ändå ger mer konsekvent bra längdkontroll samt stabilitet jämfört med Zing som på lite off center eller tunn träff markant tappar fart. Så på det hela taget skulle jag ändå säga att jag puttar bra med min nuvarande putter men har vid några tillfällen i olika shopar klämt på de nya zero tourqe putters men jag har inte testputtat någon ännu då de ej hade någon som “demo”. Dessa putters är ju speciella med sin infästning av skaft och lie vilket är tydligt annorlunda vid uppställning och rent estetiskt ser de för j*****a ut enligt mitt öga, men nyfikenheten gällande performance finns kvar. De kostar ohemult mycket jämfört med andra putters så vad är grejen med dem, de måste ju ha något som gör att de börjar användas? Jag har läst runt och blir inte klok på vilken typ av spelare de skulle hjälpa då en del pekar åt att alla oavsett svingspår drar nytta av konceptet zero torque medan andra verkar se det som en gimmick.
Så till frågan, är det någon här inne som har framgång med en zero torque putter som kan ge lite feedback??? Vad har i så fall zero torque löst som tidigare varit problematiskt??? Ös på med input innan jag spontant köper en bara för att stilla min undran…
ZT löser inget. Centershaft är äckligt. Mallet löser siktet och stroket. Hastigheten är ren känsla och det viktigaste att få koll på. Det är lättare att få koll på hastigheten med en tå/häl likt newport/anser men om det dödar siktet på puttar runt 1-3m så köp en mallet.
Jag kommer troligen att testa det. Primärt för att min puttning suger trots justeringar, nya putters, nya grepp och gud vet allt.
Vidare har ju ZT putters bli en aning bättre estetiskt, och Wilsons vaddennuheter, den rundade modellen ser faktiskt helt ok ut.
Nu är det ett antal av proffsen som kör med Scottys Golo 5 med centerskaftning, hur ZT är den i förhållande till de som skriver att de är just ZT.
Saken med ZT är ju (väl) inte att den är centerskaftad per say, men att infästningen är mitt i klubban grovt sagt.
Jag håller med om att centershaft estetiskt framkallar illamående känsla. Gällande speed, min Zing har generellt bättre längdkontroll på lag putting men lite off center träff ger bättre förlåtelse med mallet för mig generellt både på korta och långa puttar. Dock ser jag mer att min Zing är lättare i vikt och att min mallet som är tyngre därmed är stabilare på kortare puttar om jag yipsar och att vikten på klubbhuvudet gör det lättare att hitta just fart. Många ZT putters är ju tunga men tyngd i sig har andra tillverkare kört med som Heavy Putters och de ser man ju inte så ofta nuförtiden. På tourerna (jag spelar inte på någon BTW…) är ju Newport/Anser typ borta och jag gissar att de flesta tourspelare bör kunna sikta ok så de verkar ju tycka att mallets är den gyllene medelvägen.
Har själv faktiskt tittat på Wilsons Infinite 606 som är den andra modellen mot den du kikade på. Dock tror jag inte att de är “true Zero Torque” för tån pekar inte rakt upp som de gör på andra ZT putters men de har ju skaftet och lie som gör att de ändå verkar rotera som en ZT. Priset på Wilson är ju överkomligt och de är ok snygga men ett minus är headcover med velcro istället för magnet. På tal om det så har shopen på klubben en Scotty som är typ ZT likt Wilson men den har också velcro på headcovern vilket för mig är oacceptabelt för en putter norr om 5000kr.
Handlar det inte mer om att den inte ska vara viktad överhuvudtaget, dvs tån kan hamna vart som om man sätter snurr på bladet. Det ska inte finnas någon “dragning” i huvudet. Sen måste man ju sikta rätt också…
Den jag sneglade på heter ologiskt nog Infinite ZT Lakeview.
Ja, att matcha skaftets vinkel mot huvudets CoG är ju det som, lite förenklat, ger “ZT”.
Problemet med ZT är större än tyckande. Eftersom den egentligen är riktningsbalancerad dvs. den håller ett linjerat face vid ett stroke som är rakt (fram och tillbaka) så upplevs den ofta död i feedback och blir sas lite okänslig när det gäller längdkontroll. Detta är inget ovanligt avs. t.ex mallets utan ligger i sakens natur.
Nåja, för mig är det enkelt OCH det är kanske därför jag inte ser ZT som något omvälvande. Jag puttar ok med det mesta utom måhända en bullseye. Hellre en wedge eller en hybrid förel den styggelsen.
Ang. puttning i övr. så har jag äntligen inhandlat en Spider med siktstreck. Eftersom mitt högra öga är dominant ställer jag mig som man “stiger in i en putt” med höger fot i höjd med bollen och vänster en bit bakom. Jag tittar ner, mot hål och ser linjen … sen slår jag putten.
På så sätt får jag in samma känsla som om jag skulle skalla en wedge samt slå en fösare i hockey el. innebandy.
I hear ya, och det är kanske här vi skiljer oss i det mest vesäntliga…?
Men lite oroad blir jag när du säger att den upplevs “död”, då jag bitvis just kämpar med fart mer än att kunna läsa eller se en linje.
Jag har en putter idag som jag gillar rent visuellt, en Bettinardi BB39, lagon stor, bra siktlinje. En kompis kollade mitt stroke häromdagen, sa att jag ofta slår den från tån. Ställde mig närmare bollen så var den saken löst, fast ett par puttar igår kändes lite “forcerade” och pullades.
Jag har en del att kämpa med, men gillar att träna puttning, så det ska nog lösa sig, med eller utan ZT
Ok, ja att den blir “död” handlar ju lite om den gamla sägnen att en bra bollträff inte känns. Same same. När CoG, AoA och bladvinkel matchar stroket är träffen perfekt = 0 vibrationer som förmedlas via skaftet.
Lösning för många: Jag har länge vetat/tyckt att ett skaft som ger bra känsla är A och O. Detta oavsett klubba egentligen men vad kräver mer känsla än den där kraften måste kunna behärskas optimalt!?
Personligen kör jag DG J8 S(200/300/400) skaft dvs. lite samma tanke som när man “förr” skapade ett spinner-skaft till en wedge. Andra svär över att X100 is da shit. I vilken tipping vet jag inte, men ändå.
Det ihop med en mallet som har en infästning som passar ögat och stroket är den gyllene medelvägen när greenläsning, sikte och känsla inte är ens bästa kvaliteter.
Visst ja… Jag tror inte på feta grepp. Många kan säkert hantera dem men jag tror inte att det är lösningen på någons problem. Hellre då ett annat “grepp” typ pensel eller cackhanded.